Autonomie / Autonomy bazar

nehodnoceno
Autonomie / Autonomy https://www.databazeknih.cz/img/books/45_/452723/bmid_autonomie-autonomy-PMM-452723.jpg 0 0 0

Václav Magid je na jedné straně výrazným umělcem a teoretikem, který naplňuje představu o levicové angažovanosti, na straně druhé však jeho kritika cílí na určitou instantní snadnost dnešního uměleckého a politického aktivismu. V r. 2014 byl nominován na Dorothea von Stetten Kunstpreis udělovanou Muzeem umění v Bonnu a v r. 2013 vystavoval na 12. Lyonském bienále současného umění. Výstava Autonomie výběrově shrnuje tvorbu Václava Magida (*1979) za poslední tři roky. Přestože Magid patří k nejvlivnějším umělcům působícím na české scéně, nabízí PLATO vůbec první možnost širší konfrontace s několika autorovými projekty, které z různých stran a s využitím rozdílných metodických postupů ohledávají jeho základní témata. Práce Z tajných složek estetické výchovy (2013) byla představena v pražské Galerii Kostka, Nevyřešené problémy formy (2013) byly součástí výstavy finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého v roce 2013, projekt 12 pohybů (2014) měl premiéru v rámci výstavy Dorothea von Stetten Kunstpreis v Kunstmuseu Bonn a bude k vidění v České republice poprvé, Epimenidovy lekce (2014) uvedla pražská Galerie Fotograf a Autonomie (2015) je zcela nové dílo. Většina tvorby Václava Magida se vztahuje k otázce po statutu uměleckého díla a povaze umělecké praxe. Určující perspektivou je vlastně spor o autonomní či heteronomní povahu umění, vystupňovaný v posledním desetiletí zmnožením uměleckých aktivit odvolávajících se na princip politického či sociálního aktivismu. Jako paralelní a neméně významný aspekt jeho díla vystupuje konstatování de facto ohraničeného či omezujícího repertoáru formálních postupů a strategií postkonceptuálního umění (archivní či didaktický obrat v umění nevyjímaje). Aporie vyvstávající z modernistického étosu promýšlení autonomie umění (v kantovské linii) konfrontovaného s heteronomní povahou uměleckého díla jako sociálního faktu či konstruktu a bludný kruh formálních či „technických“ parametrů současné umělecké praxe, zahrnující i kritiku institucionálního kontextu, ústí u Václava Magida v paradoxní snaze ukázat či ztělesnit uměleckým dílem, co to znamená, že něco je uměním v době, která od něj vyžaduje buď sociálně-politický podíl na změně, anebo zdůrazňuje jeho afirmativní funkci. Umělcův základní modus operandi charakterizuje kontrapozice textu a obrazu stejně jako využívání ikonografického repertoáru ruské avantgardy či derivátů socialistického realismu ovlivňujících sovětskou společnost na všech úrovních. Jeho principem je i vtažení teorie či diskurzivního pole a vizuality formující veřejný/ politický, respektive intimní/ privátní prostor do procesu ustavení svébytné umělecké výpovědi, která umožňuje zpřítomnit aporetickou povahu ne-uměleckých (politických či teoretických) obsahů pouze tak, že je odpojíme z původního kontextu a můžeme je „kontemplovat“ jako součást uměleckého díla.... celý text

Bazar (0)

Zatím zde není žádný nabídkový inzerát.
Když se přihlásite, můžete vložit poptávkový inzerát.


Autoři knihy

Václav Magid
česká, 1979
Marek Pokorný
česká, 1963