Dětství a mládí Boženy Němcové

Dětství a mládí Boženy Němcové https://www.databazeknih.cz/img/books/15_/154346/detstvi-a-mladi-boze-154346.jpg 3 3 3

Z lektorského posudku Dr. Aleny Vrbové. Zatímco předchůdci prof. Poláka se obvykle rozmáchli k epickému popisu autorčina života, k sběru dokumentace nebo i posléze k nadhazování atraktivních sond, postupuje Polák od počátku metodou sobě vlastní: studuje společenské podmínky doby, osobnostní a literární přesná fakta a krok za krokem sleduje historickou pravdu. Předložená kniha vychází od počátku z přesných lokalit dětství Boženy Němcové: Podrobný geografický průzkum Sterého bělidla je základem řady kapitol, jež řeší otázky spisovatelčina rodového původu a dokazují průkaznou pečlivě prostudovanou dokumentací, že romantizující koncepce některých mladších badatelů (Sobková, Ivanov, T. Němec) musí ustoupit korektnímu studiu matrik a hodnocení spolehlivých svědků. Stejně tak rekonstrukce Barunčina života v Ratibořicích, pobytu v Chvalkovicích a v skalické škole. Kapitoly z dětství, sugestivně vyprávěné, rozvíjí přístup k pozdějším osudům spisovatelčina mládí, k zasnoubení s J. Němcem a následnému sňatku. I zde přináší Polák nová fakta, vysvětluje např. právní pojem zásnub v začátcích minulého století, v ikonografii B. N. objevuje nový portrét "zásnubní", předjímající pozdější zobrazení zralé ženy Hellichem. Polák předvádí dále retrospektivu dosavadních badatelů o životě a díle B. Němcové. Nevynechá ani důležité regionální svědky, kriticky se staví i k význačným osobnostem. Po práu hodnotí kladně především V. Tille, Alberta Pražáka, Václava Černého, i mravenčí práci M. Novotného. Jeho odmítnutí stoupenců "šlechtické teorie" (Sobková a někteří zahraniční vědci) vyplývá nejen z prokázaných faktů, ale i ze zaujetí pro vlastní pravdu a vzpomínek svědeckých: tak doklady z let padesátých, kdy tehdejší představitelé literární vědy a nakladatelští pracovníci byli nezodpovědnou překážkou při vydávání díla Jana Nerudy, B. Němcové a dalších klasiků, i autorů mladších. Polákova závažná studie o dětství a mládí naší nejryzejší české spisovatelky se uzavírá dvěma kapitolami: Čím je nám Babička a Nad povídkou Pan učitel. Oba literárně historické rozbory jsou psány s etickým zaujetím, jejich styl i metoda vypovídají o autorově pedagogické zkušenosti. Celá práce je nesena bojovnou notou proti těm, "kdo odbývají, zlehčují a zesměšňují obrozeneckou literaturu, aby mohli manipulovat národem bez kultury". Knížka je přístupná i širší čtenářské obci živou řečí, zvláště mládeži.... celý text

5
0
4
0
3
2
2
1
1
0
odpad  
0

Každý uživatel musí ohodnotit alespoň 20 knih, aby se jeho hodnocení začalo započítávat do výsledného hodnocení. Z toho důvodu se může lišit počet započítaných hodnocení ve statistice nahoře, se všemi hodnotícími níže.