KlariN komentáře u knih
Takřka odpad, jenž jasně dokazuje, že Larssonovi příbuzní, kteří po něm zdědili autorská práva i přesto, že se od něj za jeho života distancovali, jsou banda vyžírků a parazitů. Lagercrantz naprosto nedosahuje kvalit svého předchůdce, a jen nekreativně přebírá jeho trademarky. Vypravěčská úroveň na nule, dočteno s vypjetím posledních sil. Hvězda výhradně za pokusy o humor, cca dva. Nedoporučuji!
Michael Connelly a Harry Bosch potřetí, a zase radikálně jinak, tentokrát pevně rozkročeni mezi soudním dramatem a procedurálním krimi thrillerem. Případ Panenkář se vrací, a našeho oblíbeného detektiva opět čekají perné dny. Záživné čtení, jež vychází z těch nejlepších žánrových tradic. Drobné mínusy tentokrát představují poněkud stereotypní milostný vztah, lehce předvídatelné vršení falešných stop, a nepříliš výrazné finále. Jinak ovšem, radost!
Famózní navázání na Foglarovu sérii, které se konečně nezdráhá implementace silných ženských postav. Čirá radost!
Harry Bosch podruhé, a lehce jinak. Atraktivní vhled do drogové přeshraniční problematiky, i temnot policajtských duší. Parádní práce s napětím, nadsázkou i erotickým dusnem. Famózní vystižení kontrastu mezi Amerikou a Mexikem. Brutálně groteskní události na papežově statku jako součást vyvrcholení tragické životní odysey. Connelly se brilantně hlásí k odkazu Ed McBaina. Potěcha!
A na závěr série pád hluboko pod průměr. Kniha, která se ve své poslední třetině zcela ponoří do béčkových vod a příběh se autorce autorce, i tradičně vágní redakci rozsype pod rukama. Problémy táhnoucí se celou sérií zde vyvrcholí a oba vyšetřovatelé do historie a zřejmě i zapomenutí vstoupí totálně zpackaným případem, během něhož se navíc opakovaně chovají jako nesvéprávní idioti. Tohle není česká Tana French, ale melodrama v hávu unylé, ulhané, a lajdácky vyfabulované krimi. Líto mi jest!
Dobře vystižená kontrastní atmosféra parného léta, a temného případu sahajícího poměrně hluboko do minulosti, rodičovské zoufalosti, i enormní duševní nevyrovnanosti ústřední hrdinky. Problém je banální milostná linka i velmi vágní finále. Setrvale špatná, velmi nepozorná redaktorská práce. Škoda.
Poměrně sympatický start série, který snižují neobratné pokusy o kombinaci procedurální detektivky a milostného příběhu. Pokusy o humor nepříliš funkční, vrah patrný dlouho dopředu. Kniha se sice zaklíná přesností policejních postupů, leč ústřední hrdinové opakovaně a poměrně zásadně chybují. Škoda že redaktor více nepohlídal začátečnické chyby.
Henning Mankell je klasik žánru, a jestliže to čtenářka či čtenář myslí se skandinávskou krimi vážně, dříve nebo později se musí s s Kurtem Wallanderem setkat. Jeho první příběh nese všechny základní rysy velikánovy literární tvorby: Sociální uvědomělost, nečernobílé postavy, melancholickou atmosféru, i ultra černý humor. Klenot.
Harry Bosch přichází, a je to famózní nástup. Connelly je přímým nástupcem Ed McBaina, Raymonda Chandlera i dalších věrozvěstů noir krimi, a přináší intenzivní dávku napětí, neortodoxních vyšetřovacích postupů i suchého humoru. Radost!
Vtahující start série.
Håkan Nesser je frajer, jenž exceluje v exkurzech do hlav svých hrdinů, pregnantně vystižených vyšetřovacích procesech, často i zcela odzbrojujícím humorem.
Budu se vracet!
Koniáš má hodně z Geralta i westernových hrdinů, to ale nic nemění na tom, že Miroslav Žamboch je vynikající vypravěč a právem patří mezi nejužší špičku středoevropské žánrové literatury. Skvost, jenž nesmí být opomíjen!
John Grisham na vlně sociální kritiky.
Sympatický ústřední hrdina, přehledná i atraktivní zápletka, a osvěžující přítomnost nadhledu. Lze doporučit!
Atmosféra silná, charaktery komplexní, způsob vyprávění rozvláčný a záměrně odtažitý. V rámci možnosti realistický, a do detailu promyšlený špionážní román, který funguje jako strohý exkurz do studené války.
Pohodová letní atmosféra prosvětluje tragický případ, jenž navždy fatálně poznamenal několik lidských životů, napříč generacemi. Nesser opět ukazuje policisty jako komplexní lidské bytosti plné pochyb i osobních selhání. Nadhled opět přítomen v ideálním poměru k temnotě. Má obliba k sérii pozvolna sílí. Rozhodně doporučuji.
Velmi, velmi líná práce. Grisham sází na rutinu a vůbec se přitom nesnaží. Promarněná příležitost.
Ideální vstupní brána do žánru akčního techno-thrilleru. Autor umně střídá perspektivy, a ostrými tahy, leč účelně definuje jednotlivé charaktery. Zcela evidentní je jeho obliba, i náležitá znalost nejen dobové popkultury a společenských subkultur, ale především zákonitostí frenetických akčních filmů. Hlavní hrdinka je pak přiznanou teenage variací na Lisbeth Salanderovou, a další neohrožené, leč psychicky vlivem vnějších okolností poněkud vyšinuté hrdinky. Překvapivě velmi příjemná záležitost. Doporučuji!
Navzdory brutálnímu zločinu velmi příjemné, takřka dovolenkové čtení. Autor kreativně pracuje s nadhledem, i charakterovými specifiky jednotlivých vyšetřovatelů. Staromilské, leč láskyplné, a s odzbrojujícím smyslem pro spravedlnost. V popisu vyšetřování a úvahách o trestu nikoli nepodobné Friedrichu Dürrenmattovi. K sérii se hodlám vracet.
Výtečný povídkový set. Balabán se zde projevuje jako vynikající pozorovatel, jenž prózu temně všedních dní dokáže prosvětlit nadhledem, a mnohdy ozvláštnit nečekanými pointami. Neokázalá oslava lidství v nejpřirozenější možné podobě. Radost.
Nehodlám vám lhát. Jsem zničen. Dlouho se mi nestalo, že bych byl natolik destruován knihou. Skvostně napsaná, avšak naprosto zničující analýza totální ztráty nevinnosti. Odpuzující dospělá postava jako svůdce a ničitel dětských duší i těl. Poslední třetinu jsem dočetl na jeden zátah, neboť pokud bych odložil, strašně ztěžka bych se vracel. Klenot i stezka po hřebech. Číst jen na vlastní nebezpečí!