G-Rea G-Rea přečtené 84

☰ menu

Výstraha zvědavcům (14 povídek)

Výstraha zvědavcům (14 povídek) 1997, Montague Rhodes James
5 z 5

M. R. James je kultivovaný představitel čistého literárního hororu - tedy něčeho, co dnes již téměř vymizelo. Možná je to vliv sadistických scén tzv. hororových filmů, přenášející se zpět na literaturu, nevím.... Jisté však je, že v současné době došlo k posunu tohoto žánru, kterým se v jeho původní podobě zabývali skuteční mistři spisovatelé. Ti uměli pracovat s náznakem, tajemnem, snovou atmosférou - uměli si pohrávat se čtenářem tak, jak to prostě výborný spisovatel umí. Nemuseli si vypomáhat - jako jejich slabší kolegové - berličkami morbidity, která v samotném důsledku spíš obrátí žaludek, než vyděsí. Variace na dané téma mi nevadí, pokud má zajímavou rytmiku a snad i určitou gradaci, kterou je možné vnímat spíš pocitově. Povídka 'Oh, Whistle, and I'll Come to You, My Lad', která je v češtině různě (ale dobře) překládaná, je skutečnou lahůdkou pro literárního gourmeta. Mystickou atmosféru, udržující čtenáře v napjatém očekávání, autor báječně okořenil realistickým a jemně ironizujícím vykreslením aktérů příběhu. Z nich obzvlášť vyniká klasický dickensovský plukovník, s bílým knírem a rudnoucí tváří. V druhém plánu pak surreálná, zběsile prchající postava v dunách - v nejasném obrysu a přesto tak živá, že ji mám stále před očima........ celý text


Příběh kriminálního rady

Příběh kriminálního rady 1975, Ladislav Fuks
5 z 5

Dokonale vybroušený "fuxsurrealismus" této novely doslova bere dech. Nic pro netrpělivého čtenáře, nic pro toho, kdo miluje akci a jednoduchá, důkladná vysvětlení. Jemným předivem magicky se opakujících slov nás autor (s mnoha odbočkami a podivnými šarádami), pomalu vede k neodvratnému konci a na této cestě nám nic neusnadní, ani neodpustí. Souhlasím s názorem, že v zápletce je něco vzdáleně podobného Dürrenmattovým nedetektivním "detektivkám", ještě více mi však zde autor evokuje jiného spisovatele - Franze Kafku. Evokuje mi ho hudbou jazyka, pomalým tokem vět, zobrazením kruté a zároveň přitažlivé cizoty světa (u Fukse zpočátku se skrývající za šalebnou idylou) i zvláštně neprostupnými stěnami mezi jednotlivými aktéry příběhu. Myslím, že se Fuks u Kafky inspiroval, což však v žádném případě neznamená ani náznak epigonství. Jeho styl je vždy osobitý a zároveň netrpí žádným klišé - naopak - ve všech svých obdobích je stále životaschopný a maximálně originální. Fuks patří k literární elitě. Jeden z mála, kdo potěší srdce milovníka literatury........ celý text


Povídky. 1, 1921–1929

Povídky. 1, 1921–1929 2004, Vladimir Nabokov
5 z 5

Je škoda, že je Nabokov čtenářské veřejnosti známý hlavně jako autor Lolity. Je to dané tématem díla, které je tak, díky němu, velmi zjednodušeně vnímané jako cosi blížícího se lehké pornografii. Pro ty, kdo Nabokovovo dílo opravdu znají, je to samozřejmě nesmyslná představa, ale bohužel..... Co se však týká jeho povídek, tam se již nikdo zmýlit nemůže - jsou to čisté literární skvosty. Jako příklad uvádím Bouři, kterou považuji za jednu z nejlepších. Ta svěží a virtuózní samozřejmost, se kterou autor - spolu se čtenářem - vplouvá do okouzlujícího světa fantazie, ta lehkost, s níž nás dokáže přesvědčit o jeho naprosté realitě...... Povídka o bohu spadlém na zem, je skutečně božská!... celý text


Revolver v kabelce – Životy Vladimira Nabokova

Revolver v kabelce – Životy Vladimira Nabokova 2017, Monika Zgustová
2 z 5

"Umělec má udělat vše, aby lidé uvěřili, že nikdy nežil." Vždy se znovu utvrzuji v pravdivosti těchto slov, které napsal Gustav Flaubert, a ke kterým se odkazuje také Milan Kundera, což rozhodně není náhoda. Čtenáři zde hodnotí román spisovatelky Moniky Zgustové, daleko víc se však rozepisují o jeho tématu - životě Vladimira Nabokova - než o knize samotné. Je samozřejmě jasné, proč tomu tak je: Nabokov je vynikající spisovatel, velká postava světové literatury a zvědavost na jeho osobní život je tak celkem pochopitelná. Já se však připojuji k názoru Flaubertově a Kunderově - prostě z toho jednoduchého důvodu, že pohled na umělcovu tvorbu skrze jeho "lidský rozměr" je vždy (více, či méně) zkreslující. Z tohoto hlediska je strohá faktografie umělcova života přijatelná. Avšak životopisnou literaturu typu románu Revolver v kabelce, kde si autor přivlastní umělce jako člověka, šťourá se v jeho citlivých osobních záležitostech, kde často i volně fabuluje (aby to bylo ještě zajímavější), vidím jako parazitující na velkém uměleckém jméně a tím, v samotném důsledku, naprosto zbytečnou. Vždyť všechno důležité o sobě i o svém pohledu na svět, nám již sdělil Nabokov sám. A pokud si někdo myslí, že to snad umí lépe, není to poněkud arogantní?... celý text


Dvanáct křesel

Dvanáct křesel 1994, Ilja Ilf (p)
5 z 5

Ruský humor v literatuře. Gogol, Čechov, Zoščenko, Bulgakov - překvapivě i Dostojevskij, který byl "specialistou" na nejtemnější hlubiny lidské duše....... Humoristický žánr je pro každý národ naprosto specifický - a ten ruský (případně ukrajinský), má už od dob Gogola nezaměnitelně surrealistický charakter, místy přecházející v grotesku. To je samozřejmě možné pozorovat i u neruských humoristů, ale nikde (domnívám se), v tak mohutné a "kolektivní" míře. Dvanáct křesel Ilfa a Petrova k tomuto proudu nejen patří, ale určitě si nedělají, ani v nejpřísnějším srovnání, ostudu. Dokonalá (a právě až do grotesky vygradovaná) charakteristika postav a prostředí, stále se zrychlující spád děje - naprosto šílená vasjucká simultánka s honbou na velmistra, pod vedením jednookého šachisty - krrrása! Zrovna, když Gogolův čert ukradl z oblohy měsíc.......... celý text


Rozvod po čínsku

Rozvod po čínsku 2018, Frédéric Lenormand
2 z 5

Také se divím sama sobě, že si ještě občas nějakého "nového soudce Ti" přečtu ( s tím rozdílem, že je pro jistotu nekupuju, ale půjčím si v knihovně). Asi má člověk pocit, že potřebuje něco hodně odpočinkového, ale ve finále ho lajdácky vykalkulované výrobky pana Lenormanda spíše rozladí. Nakladatelé píší, že zná dobře reálie, já však nevím, co si s nimi mám počít a autor zřejmě taky ne........... celý text