Pavel Klusák

česká, 1969

Populární knihy

/ všech 6 knih

Nové komentáře u autorových knih

Gott: Československý příběh Gott: Československý příběh

Skvělá kniha, cenu Magnesia Litera získala právem. Byl nejvyšší čas, že se objevil statečný člověk, který se nebál nenávistných komentářů, a pustil se do bourání "kultu osobnosti Karla Gotta". Je to těžká práce, protože jsme národ, který nemá paměť. Kniha je velmi přehledně uspořádaná, jednotlivé kapitoly jsou věnovány různým obdobím ze života zpěváka i hudebního průmyslu. Za každou kapitolou je krátký medailonek věnovaný určité osobnosti (mě nejvíce zaujal ten o Karlu Svobodovi). Na bočních stranách jsou vedle hlavního textu doplňující informace. A všude spousta fotografií - z dobových filmů, novinových článků, portrétů z různých časopisů, policejních zápisů apod. Poslední stránky knihy patří seznamu vyobrazení, poznámkám a jmennému rejstříku. Dokonale propracovaná kniha. Není tu žádná informace, u které by nebyl uveden její zdroj, tzn. žádné drby. A když o někom podávám objektivní informace, neznamená to, že ho nenávidím. Četla jsem s internetem po ruce, často jsem si pouštěla ukázky, o kterých autor píše. Bylo to velmi poučné čtení, i když mnohé údaje nebyly pro mě nijak překvapující. Paměť mi zatím slouží.... celý text
slunicko1958


Gott: Československý příběh Gott: Československý příběh

Knížka, která musela být napsána a děkuji za ni. Gotta beru jako profíka a slušného zpěváka, asi jako každý, nicméně jeho zbožštění jsem nikdy nechápal. Po přečtení mi leccos došlo. Autor zde vlastně vypráví historii ČSSR vedle příběhu Karla Gotta a jeho příběh nelze bez této souvislosti pochopit. Jeho image skromného velikána byla pečlivě budována po vzoru amerických idolů, které mohl Gott snad zahlédnout v Las Vegas a které si osvojil. Také musím autorovi poděkovat za narovnání několika legend, kterými je Gott opředen, včetně té o LA i o jeho cvičné emigraci. Líbil se mi citát, který podle mě Gotta krásně charakterizuje: "Gott mnohokrát prohlásil, jak mnoho pro něj znamená publikum. Anticharta pomáhá takovému výroku porozumět. Publikum bylo pro zpěváka dozajista velmi cenné jako nepostradatelná podmínka jeho kariéry. Jako něco, bez čeho by se nemohl cítit uspokojený. Gott se v úspěchu zhlížel šťastně jako dítě. Bez obecenstva by se jeho láska k hudbě a úspěchu zhroutila. Ale aby udělal něco pro svobodu, suverenitu a sebevědomí československého publika, aby dal najevo, že nesvobodným ženám a jejich mužům přeje lepší budoucnost to by byl příliš jiný příběh. Až sem Gottův zájem o publikum nikdy nesahal. "... celý text
MaxQ


Gott: Československý příběh Gott: Československý příběh

Velmi zajímavé čtení, které přináší spoustu informací o tom, jak začala kariéra Karla Gotta. Velmi zajímavý je popis fungování hudebního průmyslu/showbyznysu v době komunismu a následně normalizace. Bavilo mě to, i když mi vlastně hudba až tak moc neříká, ale občas jsem se v hudebních popisech ztrácel. Autor zkrátka není historik, ale hudební publicista a některé rozpitvávání jednotlivých písniček a jejich významu bylo až poněkud zbytečné. A upozornění: pokud hledáte jakékoliv bulvární informace, tak toto není kniha pro vás, je to spíše publicistický a odborný text.... celý text
brnensky-ctenar



Gott: Československý příběh Gott: Československý příběh

Ač má Pavel Klusák dva magisterské tituly nenaučil se zjevně za celé ty roky studia hodnotit někoho objektivitě - ačkoliv se dušuje, že kniha líčí zpěvákův život velmi nezaujatě. Během čtení jsem měla pocit jako by na osobu, která se už nemá možnost k jeho domněnkám a tezím ( byť jsou jistým způsobem podloženy citacemi) nijak vyjádřit, chrlil oheň a síru jako devítihlavá saň. Jeho nenávist ke Gottovi bije do očí. Rozebírat na 3 stranách jestli a jak se právem dostal do kavárny Alfa? Proč to má autor zapotřebí? Taky mne dost iritovalo když, si autor položil v knize palbu asi sedmi jedovatě jízlivých otázek a sám na ně nebyl schopen odpovědět ani nějak své domněnky doložit. Myslím, že 80-90 léta byla skutečně slabší a Karel Gott byl jakousi loutkou režimu, ale to snad všichni ví a uveďte mi nějakou osobu z umělců, která nemá žádné máslo na hlavě. Za totality každý chránil sám sebe a ten kdo to chtěl někam dotáhnout musel držet hubu a krok s tím, že nevěděl jak a kdy to skončí nebo emigrovat a prosadit se v zahraničí. Což je pochopitelně v neomezené zahraniční produkci těžké. Období od 60 let české hudby sleduji ráda, mám hodně písní naposlouchaných a dost načtených knih. Tak mám vcelku zmapované jak tehdejší systém hudební produkce fungoval a informace pro mne nebyly nové. Daleko víc se mi líbil životopis Hegerové, kde mi autor Miroslav Graclík nevnucoval vlastní názor a já si ho na ni mohla udělat sama. Vrtá mi tedy hlavou za co dostala kniha ocenění kniha roku 2021 v rámci předávání cen Magnesia litera. Nejspíš za ten politicko-historický kontext, který mne jako jediný na knize oslovil.... celý text
amejzlík


Gott: Československý příběh Gott: Československý příběh

Jedna věc je projít všechny dostupné dokumenty - text, audio, video, druhá věc je udělat smysluplnou syntézu a posadit vše do kontextu. Za mne opravdu velmi kvalitní práce, která Gotta bere bez apriorního stavění na piedestal. Jsem ročník '79, takže znám Gotta hlavně z toho slabšího z 2. pol. 80. let, pak jsem si proposlouchal starší věci a líbil se mi, ale nakonec se člověk nemohl zbavit dojmu, že Gott je tak pitomý narcis - kolikrát jsem ho slyšel v rozhovorech: "Ale publikum má hlavní slovo ..." a "Lidem se to líbí ...". No, jo. Podobně jsou na tom někteří sportovci, když hlásají "sport a politika se nemíchá". Pro takové lidi je těžké si přiznat, že věc, které věnují často celý život, není tak podstatná, jako jiné věci - např. svoboda.... celý text
jure_rak