Sergej O. Prokofjev

ruská, 1954 - 2014

Populární knihy

/ všech 18 knih

Nové komentáře u autorových knih

Setkání se zlem a jeho přemožení v duchovní vědě Setkání se zlem a jeho přemožení v duchovní vědě

Zkusila jsem Prokofjeva jako méně těžkopádného, "převyprávěného" Steinera, jenže je to stále stejné, nerozumím. Získala jsem aspoň pár poznatků (že se antroposofie považuje za křesťanskou esoteriku, nebo z poznámek na konci že "Panslavistické hnutí z konce XIX. století se nesmí směšovat se snahami slavjanofilů uprostřed téhož století, kteří nikdy nesledovali cíle politické.) a lepší pochopení odkud které větry (vlivy) vanou i potíží, z nichž některé již nastaly a další teprve přijdou.... celý text
Jelitovna


Sousoší Rudolfa Steinera Sousoší Rudolfa Steinera

Autor v knize s pokorou a úctou rozebírá řadu vzájemně se doplňujících pohledů na sousoší "Reprezentanta lidství", na němž Rudolf Steiner pracoval řadu let až do své předčasné smrti, a v němž je věrně zachycena esence celé moderní duchovní vědy. Ta byla ve formách zachycena v prvním Goetheanu, jehož centrum mělo tvořit právě toto sousoší. Reprezentuje doslova ideál lidství, a ukazuje nám tak náš cíl, hodný usilování. Můžeme v něm vidět člověka, který se osvobodil od iluzí a svodů, konkrétně od těch dvou archetypálních (z nichž veškerá pokušení a veškeré svody vycházejí), nesoucích esoterní jména Lucifer a Ahriman. Mezi nimi si zjednává postava uprostřed dynamickou rovnováhu a plasticky nám ukazuje, co to znamená "být si vědomý svého lidství". Tím, že se budeme sousoší snažit pochopit, se můžeme postupně dopracovat k pochopení bytosti člověka, jejího původu, smyslu a určení.... celý text
Spajdy


Nebeská Sofie a bytost Anthroposofie Nebeská Sofie a bytost Anthroposofie

Důkladné a podrobné pojednání o duchovně-kosmických základech anthroposofie (duchovní vědy, nebo lépe "vědomí si svého lidství"). Je zde podán duchovně-historický vývoj bytosti božské Sofie (zhruba od druhého tisíciletí před Kristem, kdy začíná její se Zemí spojený vývoj), s tím, jak se vyvíjela její bytost a tím i její mysterijní oslovení - nejprve Sofie (či Theosofie), pak Filosofie a nakonec Anthroposofie (první aspekt je Otcovsky-božský, druhý Synovsky-božský a třetí aspekt souvisí s Duchem Svatým). To vše je uvedeno do souvislosti s třemi velkými epochami vývoje lidstva - s epochou Otcovou, Synovou a epochou Ducha Svatého, která začala v minulém století inaugurací anthroposofie. Autor nám umožňuje prožít celou sedmičlánkovou stavbu bytosti Sofie, což je velmi důležité, protože právě ona je nejtěsněji spojena s člověkem a především s vývojem jeho jasného vědomí (a tím i poznání moudrosti ukryté všude ve světě, což pak v člověku rozvíjí lásku, kterou jde jedině pochopit Kristovo mysterium). Stavbu Sofie tak poznáváme jak sedmičlennou, složenou z těchto duchovních bytostí: 1) Duchové moudrosti (nejvyšší sluneční duchové, ukrytí za mysterijním jménem EA či ÉA), 2) Duchové pohybu (střední sluneční duchové), 3) Duchové formy (z nichž nejznámější je sedm Elohim, šest slunečních Elohim a sedmý měsíční Elohim Jahve, kteří dohromady obdarovali člověka jeho Jástvím), 4) Archai (Duchové prapočátků neboli Duchové času), 5) Archandělé (duchové národů) a 6) Andělé (strážní duchové lidí). Sedmým článkem kosmické bytosti Sofie je pak právě bytost Anthroposofie, z jejíž inspirace vzešlo celé duchovně-vědecké hnutí. Bytost Anthroposofie je spojovacím článekm mezi lidstvem a božskou Sofií, a dokáže tak otevřít člověku cestu k pravé moudrosti, poznání světa v jeho fyzických, duševních i duchovních základech a aspektech. Celkově jde o jedno ze zásadních děl umožňujících pochopit reálné základy anthroposofického hnutí.... celý text
Spajdy



Rudolf Steiner a Mistři esoterního křesťanství Rudolf Steiner a Mistři esoterního křesťanství

Pro mě zásadní dílo, které poodhaluje mystérium celé anthroposofické (duchovně-vědecké) činnosti Rudolfa Steinera. Dozvíme se, jaké síly stály za zrodem anthroposofie, a jakých esoterních proudů je součástí. Ujasní se nám rozdíl mezi vnějším církevním křesťanstvím a křesťanstvím esoterním. Je zde poměrně jasně řečeno, že v anthroposofii se řada dříve skrytých esoterních proudů, čerpajících z Kristovy bytosti, dostává na veřejnost, a navíc se spojují ve vyšší jednotu. Dozvíme se také o sedmi velkých Mistrech esoterního křesťanství - Manesovi, Zarathustrovi, Skythianovi, Gautama Buddhovi, Maitreya bodhisattvovi, Novalisovi a Christianu Rosenkreutzovi -, o tom, jak spolupracují (což je symbolicky naznačeno v obrazci na obálce knihy), a jaký k nim má vztah Rudolf Steiner, který se jimi nechal inspirovat, a celé jeho dílo. Je zde hezky podaná i souvislost biografie Rudolfa Steinera s moderní stezkou zasvěcení, jejímž je archetypem a vzorem. Autor zde naznačuje i odpověď na otázku, co je to kámen mudrců (vytvořený Christianem Rosenkreutzem) a kámen lásky (vytvořený Rudolfem Steinerem), a jaký k nim může mít každý člověk vztah. Hledá-li někdo komplexní odpověď na otázku "co je Anthroposofie" nebo "co je skutečné křesťanství", v této knize ji najde.... celý text
Spajdy


Roční koloběh jako zasvěcovací cesta k prožívání Kristovy bytosti Roční koloběh jako zasvěcovací cesta k prožívání Kristovy bytosti

Autor, hluboce proniknutý láskou ke světu a lidstvu, jde v této knize do nesmírné hloubky, a tak jde o velice náročné čtení i pro ty, kdo jsou zběhlí v anthroposofii Rudolfa Steinera. Snaží se vše ale charakterizovat tak srozumitelně, že si z ní může něco odnést každý z nás. Knihu jsem četl po celý rok, v souladu s ročním koloběhem - Prokofjev začíná knihu prvním podzimním stupněm, a jde postupně přes další svátky a části roku až ke svatojanské době, tomu nejvyššímu v běhu roku. Tak by se kniha podle autorova záměru měla číst, protože vnitřní smysl každé kapitoly jde pochopit nejlépe právě v té roční době, o které kapitola je. Autor nás vede k tomu, abychom každou roční dobu a každý ze sedmi křesťanských svátků prožívali na podkladě přesného duchovně-vědeckého poznání souvislostí, které jsou za rouchem ročního koloběhu skryté. Tyto souvislosti odkrývá v míře dosud nevídané a v některých kapitolách jsem nevycházel z údivu. Všechno ale krásně zapadá do jednoho velkého, krásného obrazu, který v nás začne vystupovat tím zřetelněji, čím více se s ročním koloběhem začneme niterně spojovat.... celý text
Spajdy