John Ruskin

anglická, 1819 - 1900

Nová kniha

Sedm světel architektury

Sedm světel architektury - John Ruskin

John Ruskin byl jedním z nejvlivnějších myslitelů 19. století. V širším povědomí figuruje především jako podporovatel Williama Turnera a prerafaelitů, případně ... detail knihy

Související novinky

Dceřina kletba, Šeptající mrtví a další knižní novinky (5. týden)

Dceřina kletba, Šeptající mrtví a další knižní novinky (5. týden)
Vítáme vás u nového článku připravovaných knih na přelom ledna a února. Opět jsme pro vás vybrali ty nejzajímavější tituly napříč žánry, které by rozhodně n... celý text

Populární knihy

/ všech 13 knih

Nové komentáře u autorových knih

Koruna z plané olivy Koruna z plané olivy

..., Ruskin byl anglickým veřejným tiskem naprosto umlčován. Tiskl své knihy sám a rozdával je jeho jméno se po celé jedno desítiletí neobjevilo v novinách... Společnost lidská je mnohem shovívavější vůči provinilci, jenž zákon makavě, hrubě přestoupil, a někdy mu neodpírá soucitu, neboť se cítí nad ním povýšenou... Je však nelítostná, nemilosrdná, objeví-li se sama před soudnou stolicí vyšší mravnosti. Od člověka, jenž se vzdal svého sobectví; sobectví společnosti, počíná cítit pro sebe nebezpečí, počíná tušit své usvědčení i odsouzení a zmítá se hněvem... ~~~ Jan Váňa - Úvod knihy... celý text
Andre2609


Podstata gotiky Podstata gotiky

Ruskina jsem poprvé zaregistrovala kdysi dávno, když jsem se zajímala o Prerafaelity, protože to byl právě on, kdo se za ně neváhal jako jedna z prvních respektovaných autorit na poli umělecké kritiky postavit. Když jsem zjistila, že Academia vydává Podstatu gotiky, běžela jsem ji nadšeně koupit prakticky ihned po vydání. A je to úžasné čtení, Ruskin neklouže po povrchu, ale jde skutečně na dřeň až k samotnému duchu gotické architektury. Strašně krásně se to čte a vím, že tohle si rozhodně přečtu znovu. Dokonce myslím, že to bude brzy. Kéž bych se někdy dočkala kompletního vydání Kamenů benátských. „...radujme se nad každým výtvorem lidského ducha, jímž se člověk hlásí k zákonům země, z níž se zrodil.Prokazujeme mu úctu a vážnost, když se probírá zářivými drahokamy a starostlivě pečuje o leštěné sloupy z jaspisu, které neúnavně odrážejí sluneční světlo a vypínají se k bezmračné obloze. Stejnou úctu a vážnost si zaslouží i ten, kdo zbrkle a násilím propůjčuje drsný život kamenům vyrvaným z mechu uprostřed blat a proti ztemnělé obloze žene do výše hrubou zeď a změť železných podpěr. Jeho dílo je dílo instinktu a představivosti divoké a nespoutané jako severní moře; těžkopádné dílo přísných rukou, plné vlčího života, kruté jako vichry, jimž musí odolávat, a proměnlivé mraky halící severskou oblohu.Znovu opakuji: nejedná se o výčitku nebo úšklebek, ale o důkaz důstojnosti a vznešenosti. Nespoutanost v uvažování a neuhlazenost v tvorbě; bratrská sounáležitost věží katedrál a vrcholků Alp; vznešenost nepoddajné síly vyžadující o to větší odhodlání, když jemnocit prstů odvane ledový vítr & zrak zalije mlha z blat nebo zastře sněhová smršť: to vše je nedílnou součástí severské architektury a žádoucím rysem všeho, čím se může stát; bylo by velkou chybou si to neuvědomit. Gotická architektura je poselství o duchovní síle národů, kterým není přáno těšit se z nadbytku plodů země a zasněně se hřát ve vlídných paprscích slunce; národů, kterým nezbývá, než pro skývu chleba lámat skály a v lesích denně zápolit o dřevo na oheň. Otisk železných, zvykem ztvrdlých rukou a srdcí, zhrublých potahováním pluhů a úderů sekerou zanechají i tam, kde tvoří pro pouhé potěšení.“ „Považujeme-li divokost gotické architektury pro její původ u severských národů za něco svým způsobem vznešeného, projeví se ještě vznešeněji, začneme-li ji vnímat nejen jako pouhý indikátor klimatu, ale jako vyjádření duchovního principu.“... celý text
Kniho.mol.ka