Jiří Wohlmuth

česká, 1948

Nová kniha

Jihočeské závody a okruhy

Jihočeské závody a okruhy - Jiří Wohlmuth

Kniha Jihočeské závody a okruhy je dalším pokračováním pohledu na motoristické závodění na městských okruzích a závodech do vrchu. Volně navazuje na vydání ze s... detail knihy

Nové komentáře u autorových knih

Středočeské závody a okruhy Středočeské závody a okruhy

Úžasně popsaná historie silničního závodění ve Středočeském kraji
callowsick


Jawa Kývačka - motocyklové typy 351-361 Jawa Kývačka - motocyklové typy 351-361

Další z řady publikací edice Retro je věnována jedné z československých legend, motocyklům JAWA typů 351 - 361, které zná celý motocyklový národ pod názvem "kývačka". V úvodu knihy je krátce nastíněna situace v motocyklovém průmyslu mezi světovými válkami a cesta ke vzniku kývačky, kdy po dočasném sjednocení továren JAWA a ČZ byla nějakou dobu vyráběny tzv. mezitypy jednotné (národní) motocyklové řady, a to v kubaturách 125, 150, 175, 250 a 350 ccm. Po mezitypech přišly na řadu již typy Jednotné (národní) motorové řady, mimo objemu 150 opět ve všech kubaturách. Další kapitoly jsou věnovány již typům JAWA (po opětovném rozdělení Jawy a ČZ), a to ve variantách 250 a 350 ccm, které byly opět v mnoha odvozeninách vyráběny až do července 1974, kdy byla výroba kývaček definitivně ukončena a nahrazena řadami Californian a Bizon. Vlastnímu popisu kývaček je věnována přibližně polovina knihy. V označení jednotlivých typů se zdá být poněkud chaos, ale v Jawě se prostě tehdy tak značilo. Ve druhé polovině autor nejprve zabrousil až do daleké Indie, kde byly Jawy po nějakou dobu licenčně montovány, a nevzniklo jich tu zrovna málo, něco přes milion. Jedna z kapitol je věnována soutěžnímu nasazení kývaček, jednak na čtyřiadvacetihodinovce Bol d´Or, ale i na závodech motokrosových, jak u nás doma, tak především na slavných Šestidenních. Zde dosáhl tým JAWA - ČZ mnohých úspěchů. Vzhledem k době, ve které se tyto motocykly vyráběly, byly pro řadu lidí jediným dopravním prostředkem, a tak mnozí vymýšleli, jak je uzpůsobit k tomu, aby se na nich dalo ledacos odvézt. Další kapitola je tedy věnována příslušenství, od podomácku vyrobených brašen a nosičů až po továrně vyráběné a velmi oblíbené jednokolové přívěsné vozíky PAv 40 a zapomenout nelze ani na sajdkár Velorex 560, jehož vzniklo téměř 90 000 ks. A v neposlední řadě tu najdeme zmínku i o nejrůznějších štítech a kapotážích, které zmírňovaly dopady nepřízně počasí. Další kapitola dává nahlédnout do plánu údržby takového motocyklu, v tehdejší době mnoho motoristů servisovalo svoje stroje svépomocí, a že mazací plán kývačky nebyl zrovna jednoduchý. Závěr knihy je věnován, jak je v této edici zvykem, několika barevným snímkům - dobovým prospektům, a také několika obrázkům z různých končin světa, kam až se kývačka dostala. V samém závěru jsou pak podrobné technické údaje jednotlivých typů. Opět jsem dočetl knihu o další československé legendě, kterou poháněl nějaký motor, a mohu konstatovat - jen tak dál.... celý text
mira.l


Bohumil Staša: Slavná léta s ČZ i Jawou Bohumil Staša: Slavná léta s ČZ i Jawou

Vcelku zajímavá kniha, mapující osudy rodu motocyklových závodníků slavného jména Staša. Od Vincence Staši, který závodil v od skončení 2. světové války do začátku 60. let a jehož jméno třeba mně už nic moc neříká, přes slavného Bohumila Stašu staršího, který byl z rodu asi nejslavnější, až po jeho syna Bohumila mladšího. Jak napsal v úvodu knihy její autor J. Wohlmuth, kniha není zpovědí ani sondou do života a duše B. Staši, spíš má za cíl uchovat chronologii úspěchů a průběh kariéry slavného závodníka. A já jenom dodám, že z vyprávění do jisté míry vyplývá i nálada a stav věcí v tehdejším Československu během celé jeho kariéry, která trvala od začátku 60. let až téměř do konce 80. let. Krátce po jejím začátku tedy zažil okupaci ČSSR sovětskými vojsky a celou dobu normalizace, která se dost zásadně podepsala třeba na možnostech jezdit na závody do zahraničí. Ale také z ní dýchá atmosféra doby, kdy závody byly ještě těmi pravými závody na klasických okruzích, mnohdy velmi nebezpečných a závodníci byli ještě závodníky a opravdovými chlapy a opravdu závodili, ne jako dneska ve většině motoristických disciplín... Jednotlivé kapitoly mapují poměrně podrobně Stašovy závodnické úspěchy, ale i ty méně veselé chvilky, třeba jak se mu nikdy nepoštěstilo zvítězit v některé kubatuře v závodech mistrovství světa, ač k tomu byl čtyřikrát velmi blízko, závodění v rámci mistrovství Evropy, jeho spolupráce s Jawou, MZ, Ravo. Nahlédneme i do zákulisí čtyřiadvacetihodinovky Bol d´ Or, Tourist Trophy na ostrově Man. B. Staša představí i motocykly, na jejichž konstrukci se nějakým způsobem podílel on sám. A v jedné kapitole také svého syna. Nedílnou součástí knihy je i poměrně podrobná výsledková část a barevná fotopříloha. Bohužel musím konstatovat, že i v této knize se tu a tam najde nějaký překlep, chyba, chybějící písmenko, ale i pár hrubek....... celý text
mira.l



Jawa 500 - historie, vývoj, technika, sport Jawa 500 - historie, vývoj, technika, sport

Další díl série Retro, věnující se značce JAWA a její prestižní třídě 500 ccm. Na samém počátku knihy je první kapitola věnována samotnému zakladateli firmy ing. Františku Janečkovi a v kostce mapuje jeho životní i pracovní osudy. Poté už se další kapitoly věnují historii této "královské" kubatury, od předválečné 500 OHV, známé pod přezdívkou "Rumpál" s pohonem zadního kola kloubovým hřídelem, k typům s motorem OHC a pohonem již klasicky řetězem, které začaly vznikat na začátku 50. let postupně ve 3 generačních fázích. První jako typ 15-00, 15-01 od r. 1954 a 15-02 s nástupem někdy v roce 1954. Posledním typem byl po cca 30 letech od ukončení výroby 4taktních pětistovek model 500 OHC typ 824. Tento vzhledově aspoň mně vcelku nesympatický, nicméně technicky velmi zajímavý stroj s několika patenty chráněným pohonným ústrojím, tvořeným plochým vzduchem chlazeným dvouválcem typu "boxer" s převodovkou umístěnou pod motorem a pohonem opět kloubovým hřídelem vznikl pouze v 10 prototypech. Následuje poměrně rozsáhlá kapitola, mapující dráhu čtyřtaktních pětistovek JAWA na závodních okruzích, na plochodrážních oválech i na Šestidenních. Dále je součástí knihy kapitola věnovaná opravám a údržbě strojů, krátké "zastavení na srazu" pětistovek a podrobné technické údaje. Součástí textu je i několik medailonků, věnujících se významným osobnostem značky JAWA, převážně konstruktérům. Stejně tak zaslouží pochvalu bohatá fotografická dokumentace, jak moderní, tak dobová, většinou se jedná nečekaně o velmi kvalitní snímky. Co pochvalu příliš nezaslouží, jako už po několikáté u těchto knih z Grady, je jisté množství pravopisných chyb, překlepů, ale i faktografických nesmyslů. Už v úvodní kapitole mi přišlo divné, že: "...Když dne 23. ledna 1941 navždy dotlouklo srdce tohoto nevšedního člověka (F. Janečka)...", ve stejné kapitole je uvedeno:"...začátkem dubna 1941 nechal sepsat svoji poslední vůli a zemřel jako majitel tří továren, ...". Pro upřesnění: F. Janeček zemřel 4.6.1941. Takové věci by se asi v podobných publikacích vyskytovat neměly, za ně jedna hvězdička dolů.... celý text
mira.l