Intimní rodinný thriller

recenze

Farma (2016) 4 z 5 / honZic
Farma

Českému čtenáři již důvěrně známý anglický spisovatel Tom Rob Smith, ukazuje své vypravěčské schopnosti ve svém nejnovějším románu. Tomu dal netypický rámec rodinného thrilleru, ve kterém vyplouvají na povrch staré rodinné křivdy a postupně se zjevují kostlivci schovaní ve skříních.

Smith celý svůj příběh zasadil do dvou míst, jež se vzájemně prolínají ve vyprávění a nemohou existovat jedno bez druhého. Dvě sobě si naprosto rozdílná místa nezvolil autor bezmyšlenkovitě. Anglie a švédský venkov mají působit jak v příběhu protichůdně, tak i na čtenáře samotného. Místa každé zasazené v jiné přírodě, s jinou mentalitou obyvatel a v neposlední řadě s jinými problémy.

Právě z Anglie se odstěhují na švédský venkov rodiče hlavního hrdiny knihy Daniela. Ten má dojem, že život rodičů plyne v pořádku. Ovšem poslední telefonický rozhovor s jeho otcem vše změní. Otec Danielovi oznámí, že jeho matka fantazíruje a že vidí hrozné věci. Tato jedna věta roztáčí kolotoč obvinění, intimních informací a zpřetrhá veškeré nitky rodinné pospolitosti.
Kniha je vyprávěna úsporným stylem v krátkých větách, jejichž čtení umocňují velmi krátké kapitoly. Prolínání dvou zeměpisných oblastí, naplněných v nich odehrávajícími se příběhy, je velmi nenásilné a čtenářům snadno uchopitelné. Může za to vypravěčův jazyk. Ten i přes to, že je plný detailů a propracovaně na sebe vrstvených událostí, je srozumitelný.

Sžít se však s příběhem není zase tak jednoduché, jak by se zdánlivě mohlo zdát. Maminka hlavního hrdiny přiletí ze Švédska zpět do Anglie se slovy, aby naopak nevěřil otci, a začne vyprávět příběh, v kterém otec ani matka přestávají být někým, kým je jejich syn znal. Uvěřitelnosti vyprávění nepomáhá fakt velmi značného skepticismu samotné matky. Její zahořklost a neustálé obviňování prakticky všech okolo a přesvědčování Daniela o jakémsi spiknutí, jež stále nijak nepodkládá jasnými důkazy, ale pouze říká, že se ke všemu dostane, hraje na nervy jak hlavnímu hrdinovy, tak čtenáři. Otec v knize působí mnohem vyrovnaněji, rozumněji a jistěji ve vyprávění událostí. Události jím popsané nabývají realističtější kontury.

Tom Rob Smith napsal knihu o tajemství. O tajemství, jež rodiče skrývali před synem a o tajemství, které možná mělo zůstat skryto. Rodiče se odstěhovali z Anglie na švédský venkov ze synovy nepochopitelných důvodů. Někdy je možná lepší pátrat, než se neptat. Jejich nový život však nenabral jimi vytyčený směr. Tajemný venkov s ještě tajemnějšími událostmi vypráví matka synovi do nejmenších detailů. Její vrstvení událostí s rozvláčným popisem však čtenáře nejednou nudí. Autorovi použité motivy nejsou bohužel také nikterak novými a v tomto typu literatury ojedinělými. Znalý čtenář tak začne ke konci knihy tušit rozuzlení. Překvapení na konci příběhu se tak nekoná.

Nejedná se o brutální, krvavý thriller jako v případě autorovi prvotiny Dítěte č. 44. Tentokrát autor postavil svoji knihu více na psychologickou rovinu, díky které ukazuje vztahy mezi rodiči s dětmi, jenž mohou být opravdu někdy až velmi vyhrocené. Ovšem plochost postav a jejich nejasná motivace jsou velkou záhadou pro čtenáře i po přečtení poslední věty knihy. Možná to byl však autorův záměr, nechat vše obestřeno tajemstvím.

Kniha Farma se nezařadí na špici mezi top thrillery dnešní doby a je to škoda, protože Tom Rob Smith jako vypravěč na to rozhodně má, jak již dokázal. Svoji spisovatelskou reputaci si svou poslední knihou však určitě nezkazí.

Komentáře (0)

Přidat komentář