radim777 komentáře u knih
Téma přenosu, protipřenosu a projekce zpracované přijatelnou formou. Bohužel v "beletristické" části jsem se dost ztrácel kdo je kdo, proč, jak, kdo s kým... Tato část mi přišla dost zmatená a nepřehledná. Místo toho, aby téma přenosu a protipřenosu objasnila, text spíše nesrozumitelně zatížila.
Poslouchána jako audiokniha ve vynikajícím podání Petra Olivy. Bombyx mori je určitě lepší jak Kukačka, ale i té první jsem dal plný počet hvězdiček, neboť někteří si léčí svůj komplex vůči autorce a označují knihu za odpad a to určitě není.
Detektivka s jednou vraždou bez zbytečných sériových vrahů, pedofilů atd. Vtipné a skvěle napsané.
Určitě jsou lepší knihy o Jungovi, což v kontextu toho, jak autorka v úvodu zkritizuje snad veškerou literaturu o Jungovi, působí hodně arogantně a nedůvěryhodně. Autorce by slušelo více pokory...
Spíše než o hlubinně psychologický výklad legendy se jedná o literárněvědnou studii, srovnávání různých verzí a zdrojů.
Ve srovnání s jinými autorovymi knihami (Svatojánský výlet, O počátku, cestě a znamení času) velké zklamání. Úvod jakási ezo omáčka okořeněná zednářským blábolením. Některé pasáže určitě stojí za přečtení a úvahy. Úvod a závěrečnou stať o Faustovi je lépe vynechat kvůli ztrátě času.
Opět se mi potvrdilo to, že když kniha nechytne od prvních stránek, nebaví pak vlastně celá.
Pro mě osobně byl text nejsilnější v tom, že jsem pochopil cestu k abstraktní malbě. Ta, v tomto světle, byla antimimésis, popření dlouhého vývoje umění, jak bylo započato v pravěkých jeskyních. A v tom diskurzu znamenala konec umění, protože dál cesta mohla vést už jen k prázdným plátnům (deskám, sololitům...)... Ovšem nezaměňovat s koncem umění, který ve svých textech hlásají Danto nebo Belting.
Jestli toto je, dle předmluvy, jedna z knih, které se možná nejvíce zapsaly do historie dějin umění, tak to není zrovna nejlepší vizitka tohoto oboru. Redukovat dějiny zobrazování jen na snahu zpřítomnit zemřelé, mi přijde hodně zjednodušující. Určitě ano, ale nejen to. První půlka nuda, druhá část (Erb a portrét, Obraz a smrt!!!, Obraz a stín) stojí určitě za přečtení. Dobré korigovat jinými koncepcemi.
Tento pokus o pseudomoudro fakt nevyšel. Zbytečně potištěný papír. Kdyby kniha nebyla tak kratká, tak ji nedočtu.
Četl jsem pouze texty k výtvarnému umění, které mě zajímá. I tak to byla dost nuda. Hrozně nezáživně a těžkopádně napsané.
Kdo by od autora čekal vysvětlení, proč rozestlaná postel v galerii je umění, nedočká se. Autor zastává institucionální pojetí umění a chápe tak každý předmet (či akci) vystavený (nejen) v galerii (respektive za takový označený tvůrcem, kurátorem či galeristou) automaticky za umění. (Odstrašující ukázka výroby takového "umění" je zachycena v dokumentu Zkouška umění). Myslím však, že jistá dávka skepse k takovým projevům je na místě. Kniha se kromě popisu skutečných kuriozit, věnuje také umění (namátkou Kubišta, Gebauer, Nepraš), které nebylo ve své době akceptováno - geneze jejich vzniku, znovuobjevení, či zničení (někdy i samotným tvůrcem).
Kniha má být artefakt a tato jím bezesporu je. Velmi oceňuji grafickou podobu publikace (a tím i celé řady Parva convivia)! Kniha se skládá ze dvou samostatných studií – o “mediální revoluci“ a o nově metropolitní Raveně. Bohužel první část knihy o “mediální revoluci“ – což je příšerný termín – mě zklamala, čekal jsem víc (asi je lepší nemít příliš velká očekávání). V čem tedy spočívala zmíněná “mediální revoluce“? V tom, že nové náboženství z dostupných a v pozdní antice používaných výtvarných technik, vsadilo jen na dvourozměrné skleněné mozaiky a v absenci sochařské výzdoby, která byla naopak signifikantní pro antickou pohanskou reprezentaci? Či spíše v tom, že oproti judaismu zvolila ke druhému přikázání ne tak rigidní postoj? Škoda, že spíše než o technické stránce tvorby mozaik, o výrobě skla a teser, autoři více neakcentovali právě tuto změnu přístupu k zobrazování.
Druhá studie o Raveně je mnohem vydařenější. Zvláště popis křestního obřadu je velmi sugestivní! Všechny nové křesťanské rituály v nádherných, až mysteriózních prostorách nových baptisteriích, musely být opravdu působivé. Nepřeceňují však autoři vliv této "mediální revoluce“ na konverze nových křesťanů? Vždyť sami přiznávají, že tak „opulentní dekorace“ jako v Raveně nebyla ve Středomoří běžná. Jinak se Efez nachází v současném Turecku, nikoli Řecku.
Byť sdílím skepsi autorů k současné nadvládě “obrazů“ obrazovek, přeci jen srovnávat křesťanské obrazy 4. a 5. století s transcendentálním přesahem, se současnou plytkostí médií, je dost přehnané.
Zklamání. Kompilační práce z Eliadeho, Campbella a Jasperse. Dost zjednodušující.. Autorka nijak neskrývá svůj odpor ke křesťanství. Nejslabší je VI. kapitola Postaxiální období (středověku - tedy asi tisíci letům - věnuje jeden odstavec!). Poslední kapitola o mýtech novověku tu předchozí kapitolu trochu vykompenzovala.
Kniha o přátelství; o tom, že nejlepší věci jsou zadarmo (na které narazíme na naší cestě na horu) a také o tom, že jednou tento svět opustíme. Krásné pojednání o těžkém tématu (nejen) pro děti.
Kniha Rogera Scrutona Zápisky z podzemí je román. Milostný román s filosofickými úvahami. Myslet si, že román má popisovat realitu, tak jak byla a suplovat odbornou práci, je dost mimo. A je vůbec otázka, zda odborná práce něčeho takového může dosáhnout. Musíme respektovat autorskou licenci. Je to pohled Angličana, který spolupracoval s československým disentem, dokud mu režim nezakázal vstup do země. Zobrazil disent, jak jej poznal a v mnoha postavách románu můžeme rozpoznat reálné postavy – v otci Pavlovi Tomáše Vlasáka, v kotelníkovi Karlovi Karla Palka.
Je to krásný milostný román mezi Honzou a Bětkou a to není vůbec málo, vždyť láska mezi mužem a ženou je nevyčerpatelný zdroj lidského bytí!