Maminka
Jaroslav Seifert
Nositel Nobelovy ceny za literaturu napsal svou sbírku zpěvné intimní lyriky už jako zralý, zkušený a známý básník v roce 1954. Půvabné vzpomínky na dětský svět a na maminku, která dokázala udělat domov krásným, oslovily nejednu generaci. Prosté a jednoduché verše (např. Maminčina kytice, Mlýnek na kávu, Všední den, Dědečkův pohřeb, Vjí, Krabice na čaj, Domov... ) opěvují nejen dětství, ale především dobrotu, krásu, práci i únavu maminky a mluví ústy básníka za mnohé z nás. S ilustracemi Jiřího Trnky patří knížka do zlatého fondu české literatury a do pokladnice Albatrosu.... celý text
Přidat komentář
Krásná lyrická sbírka Jaroslava Saiferta, ve které s láskou vzpomíná na své dětství, rodiče, domov a s ním spojené drobnosti, které se člověku neodmyslitelně vryjí do paměti, i ve mně vyvolala obrázky z vlastního dětství a milé vzpomínky na babičku s dědou, k nimž jsem velmi často a ráda jezdívala.
Krásné, něžné verše plné vzpomínek na chudobné dětství, které bylo ale naplněné láskyplným vztahem s blízkými lidmi, zejména s maminkou. Kdyby na mě moje děti jednou vzpomínaly s takovou láskou a něhou jako Seifert na maminku svoji, mohla bych si říct, že jsem svou maminkovskou roli odvedla dobře.
K poezii me to nějak netahne, ale přečetla jsem si Maminku, a musím říct, že jsem měla i slzu na krajíčku. Tak tenká kniha s takovým velkým obsahem, nádhera.
Když jsem chtěl kdysi zkusit číst básně a hledal, čím začít, dostal jsem doporučenou Maminku. A ta mě zasvětila. Jako člověk, který do té doby znal maximálně dětské básničky a možná první 4 verše Máje, jsem byl u vytržení, když jsem našel v rýmované básni verš, který jsem sám znal od své maminky "a nešlapej mi do mokrého".
Páni, ona může být v básni tak banální věta? Ale tady zní úplně jinak, sama o sobě krásně.
Vedle sbírek Chlapec a hvězdy a Šel malíř chudě do světa, které poprávu do historie nevstoupily, působí Maminka trochu jako zjevení. Protože nejde o nekonformní veršíčky k obrázkům selské idyly, ale o osobní výpověď, která jde hloub. Lyrický sobjekt je zde opravdu dítětem, nebo se na své dětství rozpomíná (i s jistou trpkostí, vědomím ztráty). Proto jsou zde intenzivní barvy, vůně, city. A působí to autenticky. Zároveň se do dětství vlamují iniciační zážitky, setkání s erotikou, se smrtí, s nepochopenou bolestí dospělých. Seifert si uprostřed témat, která by mu v padesátých letech nemohl nikdo vytýkat (život proletářské rodiny, dětství a mládí, která byla tehdy součástí kultu), našel dost prostoru pro otevřenou zpověď, problematizaci, lidskost, intimnost (název je vlastně dost odvážný, uvážíme-li, že nejde o knihu pro děti).
Seifert jako génius verše najednou mluví přirozeně, jak se mluvilo doma, rýmy a rytmus jakoby se do řeči připletly mimochodem. A tak se mu povedlo (poprvé a naposled) napsat opravdu knihu, která mohla mít úspěch u proletariátu, jak si to kdysi vysnil.
A já díky němu miluju poezii. Takže díky.
Je to jedna z nejmilejších knížek mého dětství a nakukuji do ní dosud. Knížka je plná něhy, lásky a vřelosti k mamince.
Pro mě vzpomínka na školní léta, kterou jsem si oživila, když jsem si teď o prázdninách s mojí kamarádkou gymnazistkou četla tyto krásné verše. Spoustu z nich jsme recitovali už v dětství a teď jsem se po nich s radostí ohlédla.
Moc na poezii nejsem, je pro mě těžké vůbec pochopit, co tím chtěl básník říci. Ale tohle bylo přesně to, co jsem potřebovala. Básně jsou vlastně prosté, ale mají v sobě tolik vřelosti a nostalgie. Budu se k Mamince rozhodně vracet. A sáhnu určitě i po dalších Seifertových dílech.
Taková patriarchální idylka, ale myslel to určitě hezky. Obraz květin v skleničce od hořčice je bezkonkurenčně nejlepší pasáž.
Milé, plaché a křehké ohlédnutí k mamince. Každý ji někde máme, každá z nás se stane jednou milující a oddanou matkou. Jak moc by se chtělo vrátit pod ochranná křídla, pan Seifert to za nás všechny sdělil všem maminkám. Slza ukápne, zaklapneme knihu , vzpomene si, co tak asi dělá...a jdeme dál svou cestou,ač spoustě z nás se chce volat...Já se tam vrátím...
Je mi 26 let, už jsem leccos prožil, leccos jsem přečetl, ale tahle kniha na mne tedy zapůsobila opravdu převelice. Je to mé první setkání s tvorbou J. Seiferta a určitě není poslední. Každá báseň měla svůj smysl a své místo v této sbírce. Slova na mě působí velice jednoduše, ovšem pocity z jednotlivých básní už tak jednoduché nejsou, v čemž tkví alespoň část krásy Seifertovy poezie. Není moc dalších slov, kterými bych dokázal vyjádřit své pocity. Zkrátka mě dílo Maminka vzalo za mé melancholické srdce a jistě se k této sbírce jednou vrátím, třeba až zase nadejde chvíle na příjemné i méně příjemné vzpomínání.
Sbírka plná krásných básní, které pohladí po duši!
Jaroslav Seifert zde vzpomíná na své dětství a především na maminku. Verše působí silně nostalgicky a umožňují nám nahlédnout do života lidí v dobách minulých, kdy se ještě svítilo svíčkami a topilo v kamnech.
Maminku zajisté DOPORUČUJI!
Na tohle člověk musí mít věk... Když jsem četla jako dítě, otravovalo mě to a nerozuměla jsem tomu, stejně jako teď můj syn v rámci povinné četby, ale když jsem si od něj knihu půjčila, překvapilo mě, kolik věcí se mě dotklo a dojalo. Člověk musí na to mít něco odžito... Básně jsou to nádherné, pomocí stručných slov malují obrazy ve fantazii čtenáře.
Z veršů dýchá láska k mamince a ukazuje tehdejší svět i s jeho vůněmi a strastmi. Moc hezké, takové pohlazení po duši.
Štítky knihy
maminka poezie česká poezie klasická literatura
Část díla
Autorovy další knížky
1925 | Na vlnách TSF |
1999 | Všecky krásy světa |
1950 | Píseň o Viktorce |
1971 | Maminka |
1984 | Býti básníkem |
Knížku jsem si přečetla, protože byla v povinné literatuře k maturitě. Nejsem milovník poezie, takže jsem si ji moc neužívala. Objektivně ale musím říct, že jde o moc krásné a procítěné verše.