Grandhotel Evropa

Grandhotel Evropa https://www.databazeknih.cz/img/books/47_/476619/bmid_grandhotel-evropa-OsP-476619.jpg 4 38 7

Román o starém kontinentu, který je tak nabitý minulostí, že už v něm nezbývá místo pro budoucnost Známý spisovatel přijíždí do Grandhotelu Evropa, aby se zde psaním románu vypořádal se ztroskotáním svého osudového vztahu. Kdysi přepychový hotel pomalu chátrá, stejně jako v autorových očích upadá i mocný a skvostný stejnojmenný kontinent, který se v posledních letech stal skanzenem a lunaparkem pro turisty. Zatímco hrdinové románu pátrají po posledním Caravaggiově obrazu a cestují do nejrůznějších koutů světa, Grandhotel Evropa zaplavují turisté z Číny. Ilja Pfeijffer se v košatém vyprávění plném historických a literárních odkazů zamýšlí nad migrací, sexem i uměním a ilustruje, jak se Evropa i zbytek světa mění pod náporem globalizace a masového turismu.... celý text

Literatura světová Romány
Vydáno: , Host
Originální název:

Grand Hotel Europa , 2018


více info...

Přidat komentář

elexmil
20.01.2024 1 z 5

Nedočetla jsem. Filosofující pasáže ubíjející, až narcisistní hlavní postava spisovatele.

los
19.01.2024 2 z 5

kniha měla poměrně výraznou propagaci, a přesto má zde tak málo komentářů a hodnocení? snad právě pro tu formální, žánrovou i myšlenkovou neuspořádanost až zmatenost, pro přetíženost a roztříštěnost provedení

na jednu stranu mne velmi nadchla úvahová část, v níž autor argumentuje svůj originální pohled na problematiku evropského turismu s jeho dopady na ekonomiku, politiku, ekologii, infrastrukturu, gastronomii ... místní societu, každodennost běžného obyvatele-domorodce atd., zacyklení tohoto systému migrování mas po planetě za účelem povyražení vede k ničení přírody i památek, vyprázdnění smyslu, komerci a zkýčovatění kulturního dědictví, následky jsou vskutku alarmující

ze strany literární jsem však na rozpacích, jde o parodii na Dana Browna (detektivní linka) či selfmanagement Coelha (cesta jako metafora duševního růstu), intimní zpověď (milostná linka sebestředného stárnoucího muže) nebo o alegorický obraz zániku Evropy (hotel, v němž se setkávají modelové tezovité postavy), příběh je ve své přeplněnosti zmatečný, myšlenkově roztříštěný, nevěrohodný a v důsledku toho pak plný klišé a "správných" postojů (např. jednoznačně pozitivní obraz emigrantů: viz emotivní životní příběh hotelového sluhy)

kdyby Pfeijffer napsal esej o dějinách a současných hrozbách turismu, potažmo o pochybném směřování západní/evropské civilizace, byl bych nadšen, neměl své varování však balit do moralizujících a narcistických pozlátek, těžko se pak prokopává k podstatě


milan.valden
16.02.2023 3 z 5

Tlustý román Grandhotel Evropa (2018) o 640 stranách, jehož autorem je nizozemský spisovatel Ilja Leonard Pfeijffer (*1968), mě lákal obálkou, názvem i tématy: spisovatel Ilja se po rozchodu s přítelkyní usadí ve starém hotelu Evropa, aby se vyrovnal se zkrachovalým vztahem, něco napsal a vzpomínal na minulost, do čehož se mu připletou nejen hoteloví hosté, majordomus, poslíček Abdul, nový čínský majitel hotelu nebo tajemná bývalá majitelka žijící v pokoji č. 1, který nelze najít, ale také četné zajímavé úvahy o minulosti a budoucnosti Evropy (kontinentu, který je tak nabitý minulostí, že už v něm nezbývá místo pro budoucnost), o umění a fenoménu masového turismu či imigrantů z třetího světa. Důležitou roli hraje nejen Iljův rozpadlý vztah k italské kunsthistoričce Clio a jejich život v Janově a pak v Benátkách, ale také pátrání po zmizelém posledním obraze malíře Caravaggia nebo skupina filmařů, která chce natočit jakýsi dokument ve spolupráci s Iljou.
Jenže udržet čtenářovu pozornost a zájem na více než šesti stech stranách se nepodaří každému, alespoň u mne se to autorovi nepodařilo. Zhruba poslední třetina už pro mě byla spíše nudou a utrpením a nezachránil to ani konec, u něhož jsem měl pocit, že prostě nic lepšího autora nenapadlo a že bych si u tak dlouhého románu zasloužil něco lepšího. Škoda, zpočátku mě román bavil, i když postavy Ilji a Clio mě děsně štvaly, stejně jako celá linie se skupinou filmařů; ani téma Caravaggio mě nakonec neuspokojilo. Leckteré autorovy úvahy však stojí za pozornost, jen se pak už spíš opakovaly...

antonin0999
24.01.2022 4 z 5

Četba této knihy mi v mnoha věcech rozšířila obzory. Je trochu jako diskuze s kamarádem o všech možných tématech. Zde nemá člověk možnost odpovědět, jen poslouchá a přemýšlí. Shodne se - neshodne se.

Vypravěč nahlíží na kult turismu, Evropy, lásku, své okolí i sebe samého, poměrně netradičním způsobem. Hlavní postava není prvoplánově sympatická, jako člověk je nahlížen realisticky s klady i zápory. Velkým plusem je pro mě Pfeijfferova schopnost vyprávět, román se čte velmi snadno, ačkoliv je někdy ve svém zaměření velmi detailní.

Myslím, že autor se v tomto případě v některých případech až příliš soustředil na dokonalost. Vypráví o umění a sám se svou knihou snaží namalovat obraz. Tu se podívá spíše do dáli, jindy se dívá na události kolem sebe pod lupou.

Grandhotel Evropa doporučuji všem, které nekriticky zajímá cestování a historie Evropy a nebojí se vnitřních diskuzích s autorem a sebou samým. Je to kniha, která nadnáší témata, jež se mohou hodit do diskuze s přáteli. Vždy když nějaké dílo nahlíží na svět netypickým způsobem, je pro mě jako čtenáře přínosem. Kdo to má podobně, nechť neváhá.

puml
11.11.2021

Jednou za čas, když zrovna nemám co číst, sáhnu u nás knihovně po nějaké nablýskané tlusté novince s nápisem bestseller. Bylo tomu tak i s Grandhotelem.

Nebudu hodnotit, román jsem nedočetl, respektive jsem to vzal dost na přeskáčku. Je to takový ten současný evropský nenáročný román, který se tváří duchaplně, ale je to vlastně plné klišé a ty jalové rozhovory a postavy z papundeklu... Nevím, na mě to působilo jak série středoškolských přednášek o literatuře nebo spíš o možnostech literatury a to, jakou moc mají příběhy. Ale je to takové nijaké. V tomhle duchu a mnohem lépe jsou napsané už Příběhy tisíce a jedné noci. Za mě tedy spíše zklamání. Jinak výborně to popsali LadyAnn a peta SK.

Na závěr doporučení pro ty, kdo si chtějí přečíst skutečně mistrovský nizozemský román: W.F. Hermans - Už nikdy spátenk a Temná komora Damoklova (ta je taky do velké míry o rozporu mezi skutečností a fikcí).

petaSk
12.10.2021 2 z 5

Jazykově vytříbené podobenství o zániku Evropy.
Hlavním protagonistou je sám autor, který nás provádí dějem ve dvou časových rovinách.
V prvním prožívá vztah s novu přítelkyní Clio, cestuje po evropských městech a střetává se s "invazí" turistů, kterým dává nehezké nálepky, ač je sám turistou.
V druhé dějové lince přijíždí do alegorického hotelu Evropa, kde se potkává se stálými hosty, jež představují rysy dnešní Evropy: postarší filozof, argresivní feministka, nemorální podnikatel a další. Vlastnosti těchto postav jsou dané tím, jak autor na daný fenomén nahlíží. Například feministka neví, co chce, je ošklivá a agresivní a jediné, po čem touží je osouložit.
To jestli se román bude líbit nebo ne, bude z velké části dané tím, jak moc souzníte s autorovým názorem, který vám dává najevo přes 600 stran, zabalený do vzletného jazyka, kterým je jednoduché se nechat oblbnout. Ač sám kritizuje kde co, sám sebe v románu dává představovat jako rozumného laskavého partnera, který má sice pupek, dlouhé mastné vlasy a je postarší, ale letí na něj každá sexbomba. Ulepenými erotickým scénami poukazuje na to, že se nenechá spoutat konvencemi, ačkoliv já bych asi byla raději, aby se spoutat nechal, protože v knize ta porno-erotika působila směšně a jako pěst na oko a spíše mi připadala, že autor není schopný větší sebereflexe. Zato na ostatních nenechá nit suchou. Většina postav je tady hloupá a karikaturní a autor jimi očividně pohrdá. Jediné, kým nepohrdá jsou krásné ženy, které po něm letí, ale k nim se pak chová hlavně blahosklonně.
Autorovy názory na Evropu vedou k zamyšlení, jen je škoda, že tady není postava, kterou by považoval za sobě rovnou a která by s ním polemizovala a předkládala jiný názor.
Tempo románu je různé, občas jsem přečetla 150 stran jakoby nic, abych se potom nutila do dalšího sta a přála si, ať už to proboha dočtu.
Jsem ráda, že jsem si knihu přečetla, ale z prvotního nadšení, kdy jsem se nechala opít autorovým intelektuálstvím a krásnou formou, se u mě dostavilo vystřízlivění a já pochopila, že když pominu to "pozlátko", jedná se v knize o dost subjektivní pohled na Evropu a těch 630 stran je až příliš vyplněno autorovým egem a triviálním dějem.

LadyAnn
11.10.2021 3 z 5

Velkorysý román Grandhotel Evropa se v mnohém liší od mých očekávání.

Jedná se o jakousi sondu do vnímání současného světa na pomezí skutečnosti a fikce.
Autor (resp. jeho alter ego ztvárněné hlavním představitelem) vypráví svůj příběh o starém kontinentu, jehož přesah je tu filozofický, umělecký, historický, tu zas ironický s četnými klišé.

Není jednoduché knihu jednoznačně zařadit pouze do jedné žánrové škatulky. Má mnoho vrstev, snaží se obsáhnout velký objem témat a nemám pocit, že by výsledek jako celek zafungoval.

I přes svůj rozsah však román zůstává čtivý a má potenciál oslovit i nenáročné čtenáře.

Štítky knihy

Evropa nizozemská literatura dějiny Evropy

Autorovy knížky

Ilja Leonard Pfeijffer
nizozemská, 1968
2021  74%Grandhotel Evropa