Esence praxe tibetského buddhismu

Esence praxe tibetského buddhismu https://www.databazeknih.cz/img/books/17_/176730/esence-praxe-tibetskeho-buddhismu-176730.jpg 4 3 3

Buddhismus je dnes velmi populární i mimo své tradiční historické rozšíření. To s sebou nese i negativní jev pro hledající v podobě zastření toho podstatného pro praxi pod nánosem mnoha kulturně podmíněných tradičních rituálů buddhismu. To zásadní, kam nás nejen historický Buddha a jeho následovníci vedou, je uvědomění sebe sama - naší buddhovské podstaty a "odejití" do nirvány, což je shodný cíl všech náboženství a duchovních směrů věčné filozofie - poznání sebe sama a vysvobození. Kniha na buddhismus pohlíží okem praktika přímé stezky z pohledu vědomí a jeho moci a nalézá v učení původních buddhistických siddhů tresť přímé nauky. Ramana Maháriši jasně řekl, že původní praxí buddhismu musela být átmavičára - zkoumání sebe sama. Praxe a podání nauky naší duchovní školy v sobě zcela přirozeně obsahuje i zahrnuje esenci tibetského (tantrického) buddhismu v jeho odhalené nezastřené podobě, bez nánosů toho zbytečného. Kniha je tak možným prostředníkem pro buddhisticky zaměřené hledající k pochopení toho zásadního z přímé cesty sebepoznání v našem pravém Já, kterým je ryzí svobodné sebe si vědomé vědomí - Já jsem.... celý text

Přidat komentář

asakz
23.09.2023 5 z 5

Na Jiřího Krutinu jsem poprvé narazil, když jsem hledal nějakou kvalitní knihu o kašmírském šivaismu - vypadalo to, že kvalitní literatury je dokonce i v aglickém jazyce velmi málo, pokud vůbec nějaká, a tak mne překvapilo, že jsem objevil českého autora, který se podle všech známek solidně věnuje tomuto tématu. Od osoby autora mne ovšem poněkud odrazovaly jeho knihy o Němcích a jeho blog, kde (alespoň mi to tak tehdy přišlo) se vyjadřoval s přehnanou kritičností ke všemu možnému a zdálo se mi, že zbytečně rozdmýchává žabomyší války. Avšak bylo mi dáno, abych s ním poměrně krátce nato znovu "setkal", tentokrát v kontextu tibetského vadžrajánového buddhismu. Sháněl jsem nějakou kvalitní publikaci o šesti jógách Naropy, které mně přitahovaly téměř magickou silou. Mám sice Minaříkem komentované vydání překladu Evans-Wentzovy fantastické knihy Tibetan Yoga and Secret Doctrines, ale měl jsem pocit, že Minaříkův rozsáhlý komentář mne spíše rozptyluje a chtěl jsem najít další literaturu na to téma. A zde jsem opět narazil na pana Krutinu. Zakoupil jsem tedy tuto drobnou knížečku a byl jsem nadšen. Nalezl jsem v ní stručné instrukce k praxi a zároveň cítil jak silně harmonizuje s mým vnitřním stavem. Jako její nejslabší aspekt tak vidím její velmi malý rozsah. K započetí smysluplné praxe patrně stačí i tak málo, ale moje mysl se touží nakrmit dalším materiálem tohoto druhu a dle mého současného stupně poznání Jiří Krutina patří k tomu nejlepšímu, co lze v této oblasti na nejen českém, ale i světovém trhu, sehnat a proto plánuji v budoucnu sáhnout po jeho dalších knihách.

Eldar80
30.09.2014 4 z 5

Kniha je svým vlastním názvem. Vysvětluje zcela základní od všeho prostou myšlenku bdělého vědomí ve smyslu Pozorovatele v budhistickém kontextu. A k tomu uvádí zcela základní praxe všech neduálních nauk o uvědomění si sebe sama. Uvedené praxe jsou obsaženy i v šesti jógách Náropy a tomu se věnují první dvě třetiny knihy. Bohužel zrovna tyto praxe jsou už spíše pro značně pokročilé praktikující a tak z pohledu praktického využití bude kniha přínosná pouze pro velmi málo lidí. S obsahem knihy budou mít možná problém náboženští a hínajánoví budhisté, ale po teoretické stránce by to snad měli chápat. Poslední třetina knihy se věnuje některým skutečnostem na dnešní budhistické scéně. Jedná se o zajímavé komentáře k dnešní západní formě budhismu. Na druhou stranu některé jsou nepřesné, protože autor dal spíš na osobní dojem, než aby si důkladně ověřil informace o kterých píše. Kterých se to týká budou oni sami vědět a budou vědět svoje (BDC, KM). U jednoho případu mne zarazilo, že autor nechápe hodnotu nauky přímé stezky a považuje ji za něco jakoby samozřejmého. Jako čistě teoreticky se to tak dá pojmout, ale raději bych se držel reálné pravděpodobnosti. Po technické stránce se knize nedá vůbec nic vytknout. Škoda tedy malé praktické využitelnosti a některých nepřesností, proto jen 75%