Cestovatel, věž a červ. Čtenář jako metafora

Cestovatel, věž a červ. Čtenář jako metafora https://www.databazeknih.cz/img/books/30_/304658/bmid_cestovatel-vez-a-cerv-ctenar-jako-m-p5U-304658.jpg 4 24 6

„Podle všeho jsme jediný živočišný druh, který vnímá svět tak, jako by se skládal z příběhů.“ Alberto Manguel Knihu světa čteme v různých rolích. Můžeme být cestovateli, kteří putují stránkami na cestě k osvícení. Můžeme být samotáři čtením se uzavírat do své slonovinové věže. Nebo můžeme knihy hltat jako (kniho)molové, nevnímat jejich moudrost a jen se cpát nespočetnými slovy. Alberto Manguel se ve své poslední knize elegantně a s mimořádným záběrem zabývá řetězcem metafor, které v průběhu čtyř tisíciletí zobrazovaly čtenáře a jejich vztah k textu světa. Na přikladu známých postav — jako je knihami poblouzněný don Quijote, princ Hamlet, jehož úplně ochromilo studium, nebo Emma Bovaryová, která si příběhy z knih plete se životem — Manguel ukazuje, jakým způsobem se v literárních postavách a jejich interpretacích odrážejí proměnlivé postoje ke čtenářům a čtení i jisté opakující se představy o úloze intelektuála.... celý text

Literatura naučná O literatuře
Vydáno: , Host
Originální název:

The Traveler, the Tower, and the Worm: The Reader as Metaphor , 2013


více info...

Přidat komentář

IŠ
28.02.2020 5 z 5

První setkání s Manguelem a určitě nebude poslední. Autor má překrásný sloh. Z těch jeho písmen vnímám neuvěřitelnou lásku ke knihám, ke čtení, k literatuře. Manguel knihu přirovnává k cestě a čtenář se tak stává cestovatelem. Procestovat jeho knihu není zase tak časově náročné. Ale i přesto, že je to vcelku krátká cesta, lze na ni najít spoustu zajímavých věcí. Autor představuje metaforu jako formu komunikace a říká, že umožňují, aby zkušenosti z jedné oblasti osvětlovaly zkušenosti z jiných oblastí. Kniha je plná skvělých metafor a autor srozumitelně vysvětluje symbol věže a červa z názvu knihy. Pro mě osobně bylo zajímavé se setkat s historickým pohledem na termín "knihomol" nebo názory sv. Augustina. Od knihy jsem neměla žádná očekávání a možná proto pro mě byla příjemným společníkem.

freejazz
28.01.2019 5 z 5

stále si hovorím, prečo sa robia vždy len besedy s autormi, prečo sa už konečne niekto neodváži urobiť besedu s čitateľom. bolo by zaujímavé vidieť, čo by sa dialo. koľko autorov by prišlo? na čo by sa pýtali? áno, je to úplne mimo toho, o čom eseje môjho obľúbeného autora hovoria, ale výborne sa pri nich premýšľa.


yerry
15.08.2018 4 z 5

Alberto Manguel v tejto teoretickej knihe zmenil uhol pohľadu. Jeho objektom záujmu tu nie je literárna teória, i keď aj tá je tu prítomná, ale čitateľ. A samozrejme nieje čitateľ ako čitateľ. Ten môže mať tri podoby. Bez ohľadu na to, ku ktorému druhu ťa radí, si rebel, večne nepochopený a nebezpečný, hlavne pre tých mocných. Nemusíš si vôbec obliekať koženný odev, milovať rýchle autá a motorky, či za každú cenu prezentovať svoje ego. Stačí, keď začneš čítať...

Môžeš sa stať typom cestovateľa a v literatúre objavovať nové obzory, môžeš sa zavrieť do svojej slonovinovej veže a izolovať sa tak od reálneho sveta, či ako červotoč sa zavŕtať do kníh, nič z toho nemajúc a ak áno mýliac si napísané s realitou...

Budú o tebe tvrdiť, že si pasívny, k ničomu, budú ťa ohovárať a brýzgať na teba. Je to z toho dôvodu, že ťa nechápu a boja sa ťa, si rebel a čítaš...

Manguel však varuje, text akokoľvek krásny, obohacujúci a duševne napĺňajúci nikdy nemôže úplne nahradiť realitu. Je len jej dôležitou malou výsečou, lebo niektoré skutočnosti sa jeho prostredníctvom vyjadriť nedajú...

Toto všetko dokladá na totálne známych klasických dielach, pričom si všíma aj moderné technológie. Autor tu tvrdí, že tie nikdy nemôžu nahradiť klasickú knihu s ktorou sa môžeš ponoriť do samoty. Tie sú verejným zdieľaným priestorom už vo svojej podstate určené na rýchlu interakciu a skratkovitosť. S nimi nezostaneš nikdy sám ale zároveň neprecítiš ani tú hĺbku v knihe obsiahnutú.

Žiadna kniha, ktorá ťa nejako obohatí, nieje zbytočná a táto už vôbec nie...

LordSnape
15.10.2017 4 z 5

Je to takový typický Manguel. Zamýšlí se a filosofuje. Tahle kniha funguje spíše jako katalyzátor jeho starších textů, tudíž je vhodná pro ty, kteří již od něj něco četli (aspoň Dějiny čtení) a jsou si jisti, že na jeho hru se slovy, přirovnání a čtenářské hloubání přistoupí. Těm se pak kniha odmění, ale ostatním čtenářům asi moc neřekne nebo jim bude připadat plochá či poněkud zmatená.

sagasir
13.12.2016 4 z 5

Martin Klíma 13. 12. 2016, 19:22 Upravit Smazat
Čtenář jako metafora

Byť už nemusím, tak přesto si rád přečtu i nějakou odbornou populárně naučnou literaturu. V takové chvíli vždy rád sáhnu po autorovi s příjmením Manguel. Co si pro nás přichystal tentokrát v knize Cestovatel, věž a červ?

Hodně lidí s odbornou literaturou bojuje a přitom ani nemají důvod. Mnohdy ji zavrhnou jen proto, že si jí dost užili z dob studia. To že mohou číst třeba o autech, když je baví atd. už pak jaksi opomíjejí. Mě baví čtení, literatura obecně, tak proč se na tohle téma nepodívat i z jiného úhlu pohledu?

Líbí se mi, že autor v této knize kritizuje zápornost metafor, které si čtenář vytváří a naopak hledá jejich kladná vyznění. Samotného čtenářství se pak zastává velice zapáleně a vášnivě. Dále se snaží odpovědět, která metafora nejlépe vystihuje to samotné čtenářství. Jsou si čtenáři se svými postavami podobní? Raději s nimi putují do neznámých krajin a nebo navštíví ty staré známé kraje. Jsou čtenáři samotáři či raději vyhledávají společnost? Je kniha něco jako telefonní budka, kam čtenář přichází, aby se na dálku setkal s druhým člověkem, který mu chce něco podstatného sdělit? I na tyto otázky se snaží Manguel najít odpověď či odpovědi a to vše za pomoci prostupování napříč kulturními dějinami a za pomoci velkých literárních postav. Celé to působí dosti originálně. V knize je patrná proměnlivost, mnohotvárnost čtenářovi role. Kniha totiž může být ledasčím. Místem kde se ukládá nějaká paměť, nástroj za jehož pomoci překonáme časovou i prostorovou překážku, zdrojem osvícení, místem pro ukázání zkušeností atd. V knize je poukázáno na to, že kdysi dávno byla četba považována i za cosi nebezpečného. Četba totiž dokáže i prostupovat skrz čtenáře do hloubky a odkrývat podstatné věci, ale i odvádět pozornost od skutečnosti klidně i k něčemu neexistujícímu. Všechny metafory se totiž dají vnímat i jako dvojznačné. Zaujal mě i poznatek, že čtení bylo původně uvaleno jako závazek pro Adama a Evu za jejich prvotní provinění. No v tom případě velké možnosti četby asi tenkrát zrovna neměli. Trochu mi na knize vadil odsuzovačný postoj autora k moderním digitálním technologiím. Na druhou stranu ho chválím za použití myšlenky, že jsme jediný živočišný druh, pro kterého se svět skládá z příběhů. To je moc hezká myšlenka. Podle Manguela máme čtení ve své podstatě, jsme utvářeni slovy, která jsou prostředkem našeho bytí ve světě. Takže čtěme. Máme to přece ve své podstatě.


Hodně zajímavá a kratinká knížka. Má 152 stran a byť nemá nějaký překotný děj, tak v ní najdeme zajímavé myšlenky. Nezaujme však každého. Zaujme ty čtenáře se zájmem pro četbu. Ti ji pak ohodnotí třeba jako já 90 %.

MessiáŠ
21.10.2016 2 z 5

Nejspíš budu s tak nízkým hodnocením za červa, ale vzhledem k notně zklamaným očekáváním nemohu jinak. Především, kniha nenabízí nikterak strukturovaný pohled na obraz čtenáře, ale prostřednictvím devíti (bez úvodu a závěru) krátkých, tu více, tu méně samostatných a mnohdy až podivuhodně nedopracovaných textů dokáže – kromě několika málo postřehů (např. k Danteho Božské komedii) – nabídnout nanejvýš vágní a opakující se teze. Manguel navíc do zkoumané problematiky nepřispívá nijak osobitým vkladem, když poměrně často bezmála s charakterem pouhé kompilace přejímá názory jiných autorů či autorit. Když jsem tak po krátké chvíli seznal, že většině textů chybí základní kompoziční schéma typu „chci se odněkud někam k něčemu vyjádřit“ (povětšinou nezůstane víc než dále hlouběji nerozvinutá jedna z titulních metafor čtenáře), bavil jsem se už převážně tím, kolikrát ještě Alberto zvládne citovat svatého Augustina. Ale možná se v tom přece jenom skrývá jistý subverzivní vzorec: autor se totiž vyhraňuje vůči moderním technologiím, povrchním módám a stylovosti (neplést, jak by dodal Flaubert, se stylem!), a tak se svým pojetím navrací někam do dob scholastiky. To je sice také poměrně – alespoň z mého skromného pohledu – stylové a antimódní počínání, ale číst už mě tolik nebaví. Mimochodem, již svatý Augustin věděl, že „v klášterech jsou perly, ale i smetí“. Bohužel, v klášteře Manguelovy knihy aby perly čtenář pohledal lupou (ale najdou se), zato hromadou smetí se bude prodírat takřka neustále. Ale i takový jest úděl čtenáře-cestovatele...

Štítky knihy

eseje čtenářství

Autorovy další knížky

Alberto Manguel
argentinská, 1948
2009  87%Knihovna v noci
2007  90%Dějiny čtení
2008  80%Čtení obrazů
2016  73%Cestovatel, věž a červ. Čtenář jako metafora

Kniha Cestovatel, věž a červ. Čtenář jako metafora je v

Právě čtených1x
Přečtených26x
Čtenářské výzvě1x
Doporučených1x
Knihotéce22x
Chystám se číst20x
Chci si koupit3x
dalších seznamech1x