Česká pošta a její služby


Marthas
Marthas 02.10.2015 v 18:20

Nevěděla jsem, kam mám tuto negativní informaci vložit a tak jsem ji vkládám jako nové téma...
V televizi říkali, že Český telekomunikační úřad bude promýšlet redukci služeb poskytovaných Českou poštou... Tedy např. tržní ceny za balíček do 2 kg a jiné...
Na netu to už je: http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-live-ekonomika/346736/ctu-prozkouma-rozsah-zakladnich-sluzeb-ceske-posty.html
Myslím si, že už teď jsou ceny české pošty přehnané, máte vy pocit, že toto bude konec všech bazarů a obchůdků na netu? Anebo se neobáváte a máte pocit, že dojde ke zkvalitnění služeb?

Text příspěvku byl upraven 02.10.15 v 18:23

kní
kní 02.10.2015 v 18:27

Já naopak mám poslední dobou ze služeb poskytovaných Českou poštou vyloženě kladné dojmy a dokonce si je vybírám, když si objednávám v e-shopech, raději, nežli jiné dopravce.

Marthas
Marthas 02.10.2015 v 18:32

To kní: Též využívám služeb ČP a zdá se mi, že v rámci možností to je ještě přijatelné, ale jestli to správně chápu, tak tržní ceny v tomto odvětví znamenají, že dojde ke zdražení anebo se to přesune na jiného provozovatele. Což je prašť jako uhoď a mě se to nelíbí...

kní
kní 02.10.2015 v 18:36

Musím se přiznat, že ač příjmy mé rodiny jsou průměrné, můj vztah k penězům je více než bohémský, slevové letáčky neřeším... :-)

Marthas
Marthas 02.10.2015 v 18:45

To kní: Slevové letáčky řeším, ale jiným způsobem než babička... Rozhodně nemám v plánu obíhat krámy a zjišťovat, kde je co levnější, ale to neznamená, že se mi to líbí...
Takže vy říkáte, že budete využívat služeb České pošty, i když poštovné zdraží čistě hypoteticky o 20,-Kč, podotýkám, že nevím, jak to bude a tuplem nevím, o kolik se to případně může zvednout...

reader.007
reader.007 02.10.2015 v 20:54

Ono jde o to, že je dost trestuhodné už to, že Česká pošta si dovolí vůbec spekulovat o tom, že by (zase) ceny zvedla, jelikož oproti ostatním přepravcům má prakticky monopol na drobnější zásilky. A jak se ten monopol projevuje? No přece tak že na něm NENÍ DPH. Tak jaképak tržní ceny...


Marthas
Marthas 03.10.2015 v 13:13

To reader.007: Jistě, ale já pouze posílám dál, co jsem slyšela a mluvilo se o "tržních cenách". Myslím, že jde o to, že by se některé služby měly podle ČTU vyřadit z těch základních a tedy dotovaných...
Co to ve výsledku znamená, zdražení pro koncového zákazníka...
Což je opravdu smutné, uvedu na příkladu z mých osobních statistik: Provedla jsem 10 obchodů - mám na účtu 1290,-Kč jakoby navíc a z toho je čistý zisk pouhých 770,-Kč, to ostatní je buď poštovné anebo balné... Což znamená, že si jen na mne ČP nahrabala přibližně 400,-Kč...
Beru, že má nějaké zaměstnance a nebo pobočky, které potřebují údržbu, ale podotýkám, že jen za ty dva roky, co na poštu chodím, provedla ČP na naší pobočce 3x zásadní stavební úpravy, což též něco stojí:-(

reader.007
reader.007 03.10.2015 v 18:06

Ona je pošta (i když už jen z části) státní podnik a protože jsme všichni plátce daní, tedy jeho donátory (ať se nám to líbí nebo ne), měla by nám poskytovat služby v určité kvalitě a za jisté ceny na které jí přímo i nepřímo přispíváme. To by policie taky mohla začít brečet že strážníci neberou spropitné za výjezd, to samé hasiči, tramvajáci, řidiči autobusu...
Jsou prostě služby, které se dotovat musí, ovšem kdyby se z výplatních listin vymazala ta hromada vyžírků kteří sedí celý den v kanclíku a vymýšlí pravidla o pravidlech, bylo by i na ty stavební úpravy, to mi věřte.
Já sama mám dvouletou zkušenost s prací za poštovní přepážkou, takže mi nikdo nebude tvrdit jak je všechen ten management důležitý - stejně jako ve státních úřadech většinou jen plýtvají papírem na nesmyslné oběžníky

Text příspěvku byl upraven 03.10.15 v 18:06

Marthas
Marthas 03.10.2015 v 19:27

To reader.007 a moserova: Bohužel s vámi oběma musím souhlasit...
Právě, že já jsem tím chtěla říct, že pochybuju, že za dva roky je nutné něco třikrát přestavovat a furt něco měnit, jako ty služby poskytované mimo ty poštovní, dá se říct "smluvních partnerů" atd.
Právě že se obávám, že se spirála už točí, říkali něco o tom, že některé tzv. nevýdělečné pobočky se buď zruší anebo lépe převedou na někoho dalšího, jako tzv "frandžísy" (nevím, jak se to píše) a to právě znamená, že některé budou v soukromých rukou...
Pošta prý má přes 3000 poboček a má v plánu si nechat snad necelou 1000 a bůhví jestli... Takže si už připravuju kapesníčky:-(

reader.007
reader.007 04.10.2015 v 00:20

Marthas: je to přesně jak říkáte, změny se děly, dějí a dít budou a nejsou většinou k lepšímu, prostě se ten moloch jen dělá komplikovanějším aby se nakonec mohlo říct "to se nedá zvládnout, musíme se ho zbavit" a stejně jako tisíce jiných firem (vzpomeňme jen naše cukrovarnictví, kdo nepamatuje, může si osvěžit paměť na http://www.vanzura.cz/stormencounter/2009_01_01.html) a zase se z toho napakuje pár kámošů těch "správných" lidí.
Přitom ten základní systém je postaven velice efektivně a poměrně jednoduše a s tím že vytíženější pobočky živí ty méně výdělečné by se dalo počítat. Vlastně to takhle funguje i s památkami, jenže tam si nikdo nedovolí přijít a říct: zbouráme ten, ten a ten zámek, mají slabou návštěvnost..." i když princip je tentýž a výnosy z tržeb ještě mizernější. Ale zpět k poště: pokud pošta pozavírá pobočky, bude to začátek jejího konce protože tím přijde o jednu ze svých hlavních výhod, nakonec to možná opravdu dojde tak daleko že pošta přejde na 100% do soukromého vlastnictví, ale tím padne i důvod dotovat její služby a následně ji "sežere" konkurence která bude konečně konkurenceschopná (pokud se ovšem neprojeví nechvalně známý prvek korupce, na jehož základě nám bude podsouván názor že je třeba i nadále služby dotovat). Nás může štvát hlavně to, že republika přijde o další díl z toho mála, které ji činilo nezávislou.

Marthas
Marthas 04.10.2015 v 17:49

To reader.007 a binysek
Já tedy už nepamatuju časy, kdy měla pošta i telefonní služby, ale ono to je tak, jak říkáte, prostě se nakonec prodá to co nese, aby se někdo napakoval viz OKD, stát je totálně oškubán, to co se naslibovalo, se nesplní a pokud to už nenese jde to dál, protože už to není výhodné pro daného škubatele a státe, ty plať rekvalifikace, uvedení půdního fondu do původního stavu a navíc se starej o stovky bezdomovců, co je vystěhovali z firemních bytových domů:-(

Marthas
Marthas 06.10.2015 v 11:26

To tsal: Já vlastně ani nijak zvlášť nevím, jak to na takové poště chodí, takže mne zaráží už ten fakt, že když si s něčím dám práci, tedy s balením, oni to pak rozbalí, co na tom zkoumají, zda to není bomba...
I když mne se to poslední dobou moc netýká, knihy resp. spíše knihu posílám v bublinkové obálce, aby to měl klient levnější a já taky, když jsou dostatečně velké - tedy spíše malé, tak proč ne, do toho se aspoň nikdo nedostane bez toho, aby to na tom bylo poznat...
Bublinkovka není špatné řešení,pokud neposíláte větší množství, koneckonců mi bylo jednou klientkou i navrženo, ať to pošlu zabalené v igelitce, řekla jsem ne, za takový balíček bych se styděla...
K těm nedoručeným upozorněním: nám se zas stávalo, už je to nějaký čas, že na upozorněních byl čas a že zvonili, přitom jednoznačně nikdo nezvonil, jelikož my byli doma a nic jsme neslyšeli a to nás pak taky pěkně nadzvedlo...

reader.007
reader.007 06.10.2015 v 11:55

Jak to na poště chodí? Tak to Vám mohu alespoň rámcově osvětlit... Sice se od dob mého působení něco málo změnilo, ovšem princip až na elektronickou evidenci zůstává v podstatě stejný.
Přijaté zásilky se u přepážky hází na jednu hromadu, ta se v průběhu směny odebírá jinými pracovníky a odnáší do takové třídírny kde se tzv. zapsané zásilky (tj. třeba doporučené balíčky a dopisy) a nezapsané zásilky (obyčejné dopisy a balíky u kterých nedostanete doklad - tedy důkaz o jejich odeslání) třídí a podle druhu nahází do pytlů se štítkem. Pytle se zavážou a když přijede tzv. svoz, nahází (vetšinou doslova) se do auta. Větší a těžké balíky se do pytlů pochopitelně nedávají, ale jak na nich není notně připlacený štítek "křehké", žádnou opatrnost nečekejte. Čím je pošta větší, tím víc se na ní třídí, malé venkovské pošty to jen rozdělí na zapsané/nezapsané.
Zásilky dále putují na "přepravní uzel" kde se z pytlů vysypou a přetřídí podle směrovacích čísel
začínající na 1 - Praha
začínající na 2 - střední čechy
začínající na 3 - západní čechy
začínající na 4 - severní čechy
začínající na 5 - východní čechy
začínající na 6 - jižní morava
začínající na 7 - severní morava

přesné město kde se nacházejí přepravní uzly Vám neřeknu, ale myslím že se to s trochou snahy dalo snadno zjistit.
V podstatě jde o to, že se zásilky několikrát přehodí z pytle do pytle.
Nechci českou poštu nijak pomlouvat, sama mám s jejími službami, ať už jako příjemce i jako odesílatel vesměs dobré, často vynikající zkušenosti, ale je pravda že se mi donesly i historky o tom že když bylo o vánocích hodně rušno (což dnes platí samozřejmě spíš pro balíky) a nestíhaly se odbavovat obyčejné zásilky jako jsou pohledy, spousta takových těch koresponďáků s výsledky soutěží a výsledků křížovkářských časopisů skončilo v koši. Na vlastní oči jsem se s tím ale nikdy nesetkala.

Rozdíl od časů mé práce na poště je hlavně v tom, že se při přijímání zapsaných zásilek do počítače datluje adresát a že se tyto zásilky, když dorazí na poštu, nevypisují ručně do archu, ale pro každého příjemce balíku nebo dopisu se vytiskne zvláštní cedulka.

Ještě co se stane se zásilkami které se nedají dodat - tedy třeba je nečitelná nebo chybějící adresa, případně o ni nikdo nejeví zájem - na takové prý bylo úložiště v Brně.
No a ještě jedna změna: když Vás obešlou z nějakého úřadu (a je fuk jestli je lhůta dodání 3, 7, nebo 10 dní) a nezastihnou Vás, po uplynutí této lhůty putuje sebedůležitější dopis rovnou do vaší schránky (nebo třeba pod rohožku když schránka není) a jestli ho najdete nebo ne už je poště i odesilateli fuk - byl doručen.

Text příspěvku byl upraven 06.10.15 v 11:57

Marthas
Marthas 06.10.2015 v 12:02

To reader.007: Díky za osvětlení nastolené problematiky, bylo vyčerpávající ale poučné...

PS: To vím, že se po uplynutí 10 dnů vše vámi vyjenované považuje za doručené... Teď k tomu myslím, přidali i oznámení o možné exekuci, takže ti, co se zadlužují se mají na co těšit, problém je ale prý i v tom, když se to člověk nedozví včas a je to celé smyšlené, prý by to mohl být ráj pro podvodníky, takže opět známé rčení "zlepšíme to"....

reader.007
reader.007 06.10.2015 v 12:10

Jo a ještě maličkost: byla tu stížnost že balík/dopis nemohl být doručen protože nejste doma a na poštu se nedostane osoba na adrese. Svého času pošta vydávala tzv. průkazku zmocněnce kterou vám zaneprázdněná osoba v podstatě dávala plnou moc převzít NA POŠTĚ vše co není do vlastních rukou, tedy doporučené dopisy, balíky... Na tom mi nejabsurdnější připadalo to, že se s tím dělají takové tanečky, protože kdyby pošťačce ve vašem bytě otevřel třeba zloděj který se u vás momentálně vyskytuje, ona mu zásilku klidně může dát, stejně tak je běžná praxe, požádat o převzetí sousedy. Na jednu stranu je mezi pošťáky hromada mimořádně neochotných osob, ale těch rejpalů a potížistů na straně adresátů je taky pořádný mandel... On ne každý má v pořádku zvonek, někdo se neobtěžuje mít schránku, případně si vůbec označit své bydliště jmenovkou, málokterý pošťák taky má vůbec čas čekat až se dostavíte ke dveřím až poté co si dopijete kafe a tak dále a tak dále... Prostě jsme jen lidi a na žádný mechanismus s lidským faktorem se nedají použít strojová pravidla, bohužel si to ale nemyslí právě ten management který vymýšlí většinu předpisů.

Marthas
Marthas 06.10.2015 v 12:22

To reader: Vím, ale pochybuju, že by nám ji fotr tenkrát, když se mamkou rozváděli podepsal, ten by se nám leda vysmál...
Ale pravdu máte v tom, že už sami jsme párkrát něco přebírali za sousedy, ale to to bylo v místě bydliště...
Zvonek nám pravda blbnul, ale spíš tak, že když někdo zvonil k sousedům zvonilo to u nás, ale nikdy jsem neslyšela, že i obráceně ale my s tím nemohli nic dělat, protože jsme v paneláku a na zvonky tu máme pana domovníka, a ten říkal, že vůbec netuší v čem je problém, jinak to ostatní máme v cajku, jak schránku, tak i čí je, tedy pokud to zrovna nějaký výrostek neukradne, že...
A s tím kafem není problém, když někdo zazvoní, něco na sebe hodím, pokud jsem vzhůru a jdu, mě to dlouho netrvá...
No, management má většinou největší máslo na hlavě...

reader.007
reader.007 06.10.2015 v 12:28

To s tím kafem bylo nadnesené, taky jsem se setkala s případem že pošťačka udělala jednou cink při odchodu, takže i kdybyste byli u dveří rychlostí zvuku, uviděli byste v nejlepším případě vzdalující se záda a zažila jsem osobně i případy kdy při stížnosti že nedoručuje jen mávla rukou a pronesla něco ve smyslu "stejně obyčejně nejsou doma". Je to případ od případu a nic není černobílé.

Marthas
Marthas 06.10.2015 v 12:34

To reader.007: Však to já netvrdím... Poslední dobou mám s pošťáky, co do činění každý měsíc, a každý samo přijde jindy, setkala jsem se i s případem, kdy na mne zvonil ve 12.30 s tím, že to dřív nestih, největší sranda je, když vstáváte v půl deváté a čekáte do 12.30 a už si jen představujete, co všechno se mohlo stát, a jestli to nebude zas něco k pořešeníčku, ale chápu, že každý samozřejmě jde po trochu jiné trase a že jeden vás tím pádem má jako první a druhý jako poslední...
Stejně, co s tím nadělám, nejsem typ člověka, co se kvůli všemu soudí a nebo si stěžuje, a tím míň si mě pak lidi váží, jelikož nejsem dost průbojná,ale to už je odbočení od tématu...-)

reader.007
reader.007 06.10.2015 v 12:44

Já říkám rovnou že jsem s poštou z pozice zaměstnance skončila nejen proto že mi nevyhovoval třísměnný provoz, ale mimo jiné mi vadila i výslovná šikana kdy mě představení nutili zákazníkům u přepážky vnucovat tzv. produkty, takže "založte si spoření, pojištění, účet pro sebe nebo pro děti..." prostě přesně ty typy naprosto nepotřebných závazků, ke kterým se má každý odhodlat sám a určitě ne proto, aby vyhověl slečně za pultem. Říkám vám že hodinové večerní školení o tom jak je životní pojištění báječná věc, zvlášť když vám ho vyplatí i v případě sebevraždy, dokáže opravdu jednomu zvednout náladu. Zvlášť když jste na nohou od 7 od rána. Kdybych na takové vnucování služeb měla povahu, určitě bych se živila prací na poště :-/
A to nemluvím o tom že se v době kdy jsem odešla od pošty zaváděly povinné služby pro přepážkové pracovnice kdy musely postávat ve vestibulu a příchozím ty produkty výslovně nutit. Zřejmě to byla reakce na naše námitky, že u přepážky na nějaké nabízení produktů není čas, protože každý zákazník chce co nejdřív vypadnout.

Text příspěvku byl upraven 06.10.15 v 12:47

Marthas
Marthas 06.10.2015 v 13:04

Jo, tyhle produkty přesně to je konec české pošty, proč myslíte, že ji u nás už třikrát přestavovali, nu právě kvůli nim a právě kvůli nim, tam máma tak nerada chodí, to je samé "založte si účet u české pošty" a nebo "nechcete připojištění domu nebo domácnosti, či zdravotní pojištění", ještě štěstí, že mamce nenabízejí cigarety, to by buď přepážka nebo mamka nepřežila...:-)
U nás je střední škola, kde se člověk může po maturitě stát poštovní manipulantkou či co, naštěstí mě nejde matematika, takže ta padla hned, pak zdrávka, nesnáším krev, a pak už jen obchodka a podnikatelka, nu prostě výběr, že...
Když si ale představím, že by mi matematika šla a já šla na poštovní manipulantku, tak by mě asi brzo nesly nohama na před...
Tolik hodin stát za přepážkou, neustále kvap, a bez chyby vše udělané, půl hodina přestávky a nebo ani ta ne a spousta dalších věcí, by se jistě postarala, o to, že by mne kleplo...

Marthas
Marthas 06.10.2015 v 14:43

tsal: Opravdu asi jsem vás špatně pochopila, po tomto zjištění se vůbec divím, že si ještě žádný klient nestěžoval, že mu to nedošlo... Naštěstí já snad nikdy neposílám nic, co by mělo hodnotu víc jak 300,-, tím pádem by se jim to nevyplatilo a nebo holt žiju, doufám, někde kde to nepraktikují, možné ale je, že jsem dosud měla jen štěstí...:-/

reader.007
reader.007 07.10.2015 v 12:39

Co se týče ztráty zásilky, tam je to jasné - je třeba kontaktovat toho kdo zásilku podal, má doklad o odeslání a je uveden na podacím lístku nebo archu. Jestli se vám ztratí obyčejný balík nebo dopis, nezmůžete vůbec nic, nemáte jak to dokázat. Při posílání třeba knížky, doporučuji posílat doporučeně - je to poměrně levné a za ztrátu Vám pošta dá jako náhradu 500,- + vrátí zaplacené poštovné. Když na balíček, nebo třeba jen na podací lístek napíšete cenu (i kdyby byla nižší než 500,-), půjde to jako cenný balík a ten je podstatně dražší a (podle mých asi tak 48 hodin starých zkušeností) ho záměrně zdržují, aby nám zákazníkům dali najevo, že by se pro příště vyplatilo poslat ho o těch cca 20,- dráž jako "balík do ruky", který je na místě druhý den. Doporučená zásilka je oproti tomu v 90% případů stejně rychlá jako ten balík do ruky, jen se ještě kromě té hodnoty do 500,- musíte vejít do rozměrů 50 × 35 × 5 cm.

Zpět k poškozeným zásilkám:
Za obyčejné zásilky pošta nezodpovídá a v podstatě musíte považovat za malý zázrak když vám jedna každá taková zásilka vůbec dorazí, balík už bych takhle neposlala ani náhodou, zato knížky formou dopisu podávám i přijímám celkem běžně a zatím se mi (ťukťukťukťuk) nic neztratilo.
Když Vám "zapsaná" zásilka dorazí poškozená (natržená, očividně rozbitá), je vaším právem ji NEPŘIJMOUT v místě bydliště a poslat ji zpět, nebo převzít na poště s asistencí některého z vedoucích který s vámi sepíše reklamaci. Obyčejně se to děje tak, že zásilku zváží, zjistí úbytek a na základě vaší výpovědi zapíše co chybí a pošle zpátky odesílateli. Pokud takovou zásilku převezmete, uznáváte tím že je v pořádku a dodatečné stížnosti vám budou už houby platné, pošta už je z obliga. Pokud by vám chtěli vykládat že oni za to že je zásilka očividně vykradená nemohou, to brigádníci a za ty oni neodpovídají, URČITĚ SE NENECHTE ODBÝT. Takovou zásilku okamžitě vraťte a náhradu škody chtějte po odesílateli, ten se zahojí na poště, od toho tam koneckonců je ta "udaná hodnota/cena" balíku.
Kromě toho vám reklamaci neuznají, když bude balík potlučený a obsah rozbitý nebo vyteklý a nebude na něm nálepka "křehké".

Jinak podle pravidel se nesmí posílat živá zvířata, dříve tvořili výjimku třeba včely nebo jiní bezobratlí, ale mám dojem že ta už byla také zrušena.

Text příspěvku byl upraven 07.10.15 v 12:45

reader.007
reader.007 07.10.2015 v 13:07

Ještě bych ráda dodala že všechno co tu píšu není žádné machrování, ale mnou alespoň stokrát opakované zasvěcování zákazníků pošty kteří si v naprosté většině nedají tu práci procházet poštovní předpisy (což se ani nedivím, je toho spousta do tlusta našlapaných šanonů) a tím pádem utrácejí nebo dají líbit mnohem víc než je nutné. A odjakživa jsem nesnášela aroganci z pozice síly.

Text příspěvku byl upraven 07.10.15 v 13:10

Marthas
Marthas 09.10.2015 v 13:42

To reader.007: Díky za vyčerpávající souhrn informací, rozhodně máte pravdu, že většina lidí to nečte, je toho spousta, pošta to moc dobře ví, dělá to cíleně a též z toho těží (z neznalosti)... Věřím, že se vámi zveřejněné znalosti budou hodit nejen mně ale i jiným čtenářům tohoto vlákna...

reader.007
reader.007 11.04.2016 v 13:42

a další dobrá zpráva pro fanoušky České pošty:
http://ekonomika.idnes.cz/zdrazeni-ceske-posty-2016-0sk-/ekoakcie.aspx?c=A160331_172157_ekoakcie_neh

Takže bude hůř, přátelé :-(



Vložit příspěvek