Podstata fašismu diskuze

Podstata fašismu https://www.databazeknih.cz/img/books/24_/246713/mid_podstata-fasismu-jK0-246713.jpg 5 7 7

Nedávný rozmach historických studií o „fenoménu fašismu” zatím neumožnil žádný výraznější pokrok ve snaze o jeho pochopení – spíše se zdá, že naopak tento problém zatemňuje a že tak ničí to cenné -a bylo toho veliké množství – čeho bylo dosaženo na konci padesátých let. Důvod je docela prostý: nejedná se tu o historický zájem, nýbrž o omezený politický zájem – právě politicky je motivována většina „badatelů”, kteří v Itálii interpretují úzkosti a obavy systému, který se ocitl v krizi. Ostatně politická vášeň a obavy „morálního” charakteru téměř vždy u těch, kteří zkoumali fenomén fašismu, zatemnily střízlivý úsudek a paralyzovaly schopnost dedukce, v důsledku čehož byl často sám „předmět” pozorování spíše zahalen než objasněn.... celý text

Filozofie Historie Politologie, mezinárodní vztahy
Vydáno: , Délský potápěč
Originální název:

Ľessenza del fascismo , 1981


více info...

Diskuze o knize (1)

Přidat komentář

NGC6715
23.08.2020 2 z 5

Reakce na komentář od KarelVenosta: upřímně řečeno, jsem váš příspěvek moc nepochopil. Vyjádření, že podstatou je magnetické pole, jehož póly jsou Richard Wagner a Friedrich Nietzsche je přinejmenším mlhavé. Z těchto dvou autorů můžete odvodit mnoho ideologií, a proto je samostatně nemůže za podstatu považovat (pokud k nim nepřidáte ještě něco neidentifikovatelného navíc) – zkuste uvést některé jejich konkrétní myšlenky, to už bych možná jako podstatu mohl brát. Je to přibližně totéž, jako kdybych řekl, že podsadou života je elektrická síla (což je svým způsobem pravda, protože všechny atomy v molekulách v těle jsou spojeny vazbami založenými na elektrické síle, ale o životě to vlastně nevypovídá nic). Myšlenku, že podstatou politické ideologie je hudba a výtvarný styl považuji za zcela iracionální a nechápu souvislosti – myslím, že fašismus by bylo zcela určitě možné propojit i s jinými uměleckými styly, než se kterými byl propojen ten, který známe. Dále uvádíte změnu „smyslu pro sebe a člověka“. Tohle je moc obecné. Změna musí proběhnout k nějakému výsledku a podstatu je ten výsledek, který neuvádíte, nikoliv ta změna samotná. Pokud budete změnu považovat za podstatu, tak ji můžete uvést jako podstatu všeho – to je jen nicneříkající tautologie. Můžete tu změnu uvést konkrétně? Za podstatu fašismu tedy dále považuji to, co vy označujete za „případky“. To, co jako podstatu označujete Vy, se mi zajím jeví jen jako plané filozofování beze smyslu. Možná je to moje chyba, ale z vašeho příspěvku skutečně nechápu nic.