Milan Wolf

česká

Populární knihy

Nové komentáře u autorových knih

Český film v obrazech 1898-1945 Český film v obrazech 1898-1945

Rozumím, že ani při více-jak-dvousetstránkovém rozsahu nelze obsáhnout všechny, kteří v českém filmu v tomto období hráli, kteří ho vyráběli, že vždycky zůstane někdo opomenut. Toto však lze podstatně eliminovat pečlivým výběrem fotografií a ještě pečlivěji formulovanými popisky, aby každý, kdo na tom či onom vybraném snímku je (a je na něm rozpoznatelný), nezůstal bezejmenný. Jenže, tady kdepak. Mezi režiséry vede Martin Frič, mezi herci Vlasta Burian, a ostatní, například Jaroslav Marvan - toho najdete v knize jen jednou a sice až na straně 153, což je při jejich filmovém partnerství (Revizor, Katakomby, Přednosta stanice, Zlaté dno, U pokladny stál,..) dost tristní. // Stejně špatně z toho vyšli moji oblíbení milovníci - Hugo Haas (str. 111) a Gustav Nezval (str. 215), přičemž Ladislava Boháče jsem nenašla vůbec. Ach jo. Ten jeho šibalský úsměv mi zde velmi schází. Jde-li o existující popisky pod fotografiemi - první výhrada, vlastně přání zní: ráda bych znala celá křestní jména těch, na které se dívám. První písmeno mi nestačí. Druhá, jak už jsem naznačila shora, u naučné knihy bych očekávala, že budou autorem identifikováni všichni, na které se dívám, případně, že v textu bude uvedeno "neznámý", "neztotožněný" apod., aby čtenář netápal, aby se něco naučil. Vždyť zvolený formát knihy (34 cm x 24 cm) poskytuje dostatek prostoru k rozepsání. Třetí - očekávala bych, že text bude před tiskem kontrolován. Hned vysvětlím, domnívám se, že koupajícím se děvčetem na čtyřicáté straně je Zorka Janů (1921-1946), protože Ohnivé léto.... Závěr: dávám tři slabé hvězdičky, přidávám štítky a za všechny neúplné popisky doplňuji - na str. 65 vidíte vedle Jiřího Voskovce herečku Milku Balek-Brodskou (1888-1961); na str. 146 spolu krom Josefa Kemra a Rudolfa Hrušínského debatují také František Kreuzmann (1895-1960), Karel Černý (1892-1945) a František Hlavatý (1873-1952).... celý text
milamarus


Vlasta Burian v obrazech Vlasta Burian v obrazech

Publikace shromažďující fotografie, publikace stojící na fotografiích víc než na textu, by mohla (měla) být dotaženější, propracovanější. Tím myslím, aby ony snímky, jejich pořadí mělo určitý řád. Nejlépe ten časový – pěkně od nejstaršího snímku k nemladšímu. Nikoli začít rokem 1940, pak 1932, 1938, a šup zpět do roku 1930, kdy vznikl film C. a K polní maršálek, atd. Druhý nedostatek bych viděla ve snaze autora do souboru zařadit i větší fotografie a věnovat jim celé dvoustrany. Z kompozičního (a jistě i propagačního) hlediska se totiž Vlasta Burian jako strůjce a záchrance všeho děje nachází většinou přesně ve středu oněch snímků, a ten - ani při nejlepší vůli a maximálním otevření knihy (nechce-li ji čtenář roztrhnout na dvě poloviny) - není vidět…. Momentky jsou šitím zkrátka zdeformované, zkažené, znehodnocené, a dojem, který mají u prohlížecího vyvolat, snad ani nevyvolají. Příkladně snímek z filmu U pokladny stál (viz str. 64-65) aneb pusinkovací oživování omdlelé Adiny Mandlové. To jakoby nebylo. Na levé straně zůstane jen ze dveří prchající gremiální rada Pěna a na pravé straně bezhlavá slečna ve světlých šatech a k ní naklánějící se maminka. Dávám proto tedy jen tři hvězdičky. Ovšem jako milovnice černobílých fotografií a filmů pro pamětníky musím autorovi za knihu poděkovat. Je to dobrá odpočívací/startovací plocha! Připomene člověku názvy několika skvělých filmů, jména jejich režisérů a jména Burianových kolegů, kteří jsou, stejně jako Vlasta Burian sám, na televizních obrazovkách vidět čím dál méně, prakticky jen během vánočního a silvestrovského televizního maratónu. A těm, kteří je ještě neznají a znát chtějí, dá vědět o jejich existenci. Z tohoto hlediska je kniha dostačující. Desátá příčka letošní ČV obsazena.... celý text
milamarus