Ibn Warraq

pákistánská, 1946

Nové komentáře u autorových knih

Proč nejsem muslim Proč nejsem muslim

Po komentáři Eldar 80 nelze naprosto nic dodat, bylo by to jen zbytečné plácaní hubou naprázdno. Ne všemu budeme v knize rozumět, ale rozhodně pochopíme, že mírumilovný , pochopitelný, smírný, tolerantní a tak nějak lidský.... tohle vše Korán rozhodně není.... celý text
Damato


Proč nejsem muslim Proč nejsem muslim

Kniha sice vyšla v edici Kontroverzně, ale během čtení jsem jaksi nenarazil na nic kontroverzního. V knize jsou totiž popsána fakta o islámu a pak spousta komentářů od vědců, kteří se jím v minulosti zabývali. Bohužel se nacházíme v době, kdy spousta lidí bude vyloženě chtít, aby tato fakta byla považována za kontroverzní. Kdo se v problematice islámu neorientuje bude mít možná už od začátku problém předkládaným faktům věřit. Ostatně je možné si všechno dohledat, ikdyž drtivá většina religionistů, které Warraq zmiňuje, bude dostupná nejspíš jen v angličtině. Jedná se totiž většinou o religionisty publikující před nástupem politické korektnosti a taková díla se nejspíš nebudou v dnešní době překládat. Warraq však zmiňuje i apologety islámu, aby mohl jejich tvrzení srovnat s vědci a filozofy, které cituje. Kniha začíná popisem západního kulturního masochismu, který začal už někdy v 17. století. Osobně jsem si myslel, že současný etnomasochismus bílých západních lidí je fenomén až dnešní doby, ale úplně jsem se mýlil. Warraq zmiňuje četné západní apologety islámu, kteří pomocí islámu útočili na svou vlastní křesťanskou civilizaci. S dnešními apolegety měli tito lidé společnou jednu věc: naprosto povrchní znalosti o islámu. Tito lidé útočili, mnohdy bohužel zcela oprávněně, na katolickou církev nebo křesťanství obecně a na pomoc si brali své nicotné znalosti islámu. Bohužel některé mýty, které takto vytvořili se udržely velmi dlouhou dobu. Dále se rozebírá vznik islámu a jsme informováni o zcela chybějících nezávislých zdrojích o vzniku islámu a samotném Mohamedovi. Historické prameny úplně chybí. Mohamed se tak považuje za skutečně žijícího člověka, ale zároveň se dodává, že o něm prakticky nic nevíme. Autorům jeho životopisů se nedá věřit. To stejné bohužel platí i pro samotný text Koránu. Text, který máme k dispozici je nesmyslnou slátaninou rabínského judaismu, pokřivených částí Starého zákona, křesťanství a arabských pohanských zvyků. Na text měl samozřejmě mírný vliv i zoroastrismus a další tehdejší pověry a mýty. Díky autoritě jakou má Korán se vysvětluje proč má islám rysy fašistické ideologie a proč politicky naprosto selhává. V minulosti, v průběhu historie a v dnešní době. Je zmíněna dobyvačnost arabů a vyvrácen mýtus o islámském zlatém věku. Pro dnešní kulturní relativisty skutečně velmi nepříjemné čtení. Kontroverzní? To jistě ne. Samotná historie se tak stává kontroverzí. Ostatně slovenská televize nedávno odmítla odvysílat film o porážce Osmanské říše u Vídně. Prý je film protiislámský. Kdo o islámu nic neví nebo má povrchní znalosti z dnešní mainstreamové propagandy, získá extrémní množství cenných a nezaujatých informací. První 2/3 knihy jsou úplně perfektní a naprosto zásadní pro pochopení toho co se v dnešní době děje. Poslední třetina už jen popisuje problematiku islámu do podrobností. Popisují se básníci a volnomyšlenkáři, kteří byli díky svým názorům popraveni. Vliv řecké filozofie a vědy na islám. Mírně je vysvětlena problematika súfijské mystiky. Jedna z větších kapitol se věnuje ženám a jejich zoufalé situaci v islámském kulturním okruhu. Tahle kniha by se měla přeložit do arabštiny a zdarma rozdávat ve všech islámských zemích. K přečtení doporučuju úplně všem. Jak jsem napsal, první 2/3 knihy jsou napsány skutečně velmi dobře a přes spoustu informací velmi čtivě. Kniha má však pár nedostatků. Prvně si Warraq jako ateista nedokázal odpustit útoky na ostatní náboženství, ale asi se to od něj dalo čekat. Problém však je, že tato jeho kritika nemá zdaleka takovou úroveň jako kritika islámu. Z výsledného hodnocení tomu tak dávám 5% dolů hlavně proto, že podle mě to v knize bylo úplně zbytečně. Ateistům to při čtení vadit nebude, ale mě to při čtení dost otravovalo. A pak poslední třetina knihy, která už možná zbytečně zachází do podrobností, ikdyž některé věci co se týče výkladu Koránu v knize chybí. Například vůbec není zmíněno, že existuje něco jako tafsír. Další podstatný nedostatek je absence rejstříku. To knize značně ubírá na užitečnosti. 90%... celý text
Eldar80