Emmanuel Levinas

litevská, 1906 - 1995

Populární knihy

/ všech 8 knih

Nové komentáře u autorových knih

Totalita a nekonečno Totalita a nekonečno

Čteno podruhé s odstupem několika let a opět strhující. Lévinasovo myšlení je hodně synkretické, chaotické, organické. Bylo by proti duchu knihy pokoušet se o nějakou syntézu, autorův styl se tomu ostatně vzpírá. Nejen svou víceznačností a repetitivností, ale i mírou obraznosti. Jeho myšlenky jsou tak jemně nuancované, že se výpisky z četby nutně skládají z velké části z přímých citací. Paradoxně, navzdory obtížnosti, to vede k radosti z četby a k autentickému prožití autorových myšlenek o etice, jakožto prvotní filozofii.... celý text
matej.kulistak


Existence a ten, kdo existuje Existence a ten, kdo existuje

Extrémně složité, ale pochopit se to dá. Četl jsem to pro jistotu víckrát za sebou, při každém dalším čtení jsem objevil něco nového. Určitě se k této okouzlující knížce ještě vrátím. Hodně mi dala.... celý text
Khamul1


Totalita a nekonečno Totalita a nekonečno

O Lévinasovi nelze přemítat polovičatě. Anebo to lze, jako o čemkoli, ale výsledkem je schéma, které se může podstatě věci snadno zpronevěřit. Jak to o jeho díle řekl Jacques Derrida: živý a bytostně metaforický projev Lévinasových textů nepřipouští "prozaické odtělesnění v pojmové schéma". To neznamená, že o jeho myšlenkách nemůžeme mluvit. Musíme ovšem nanejvýš respektovat způsob, jímž jsou vyjádřeny: je třeba k nim přistoupit jako k myšlenkám, jež mají velice blízko k uměleckým myšlenkám, a přesto po nás chtějí, abychom je rozumově (filosoficky) zvažovali a snad o nich také diskutovali. Máme-li však o nich diskutovat, platí zde více než kde jinde ve filosofii, že se po nás požaduje, abychom se věrně drželi textu - konkrétních slov, která Lévinas váže dohromady ve velice nevšedních, zneklidňujících a téměř magických konfiguracích. Musíme se zde skutečně ponořit do textu, nechat se jím vést, číst pomalu, velice pomalu, a uvědomit si, že tento myslitel rozvíjí své myšlení v osobité provázanosti židovské duchovnosti a filosofického logu, která znemožňuje, abychom mu rozuměli pouze v jednom směru či perspektivě. Oba elementy - a nadto každý pojatý velice svérázně, nedogmaticky, přesto v dialogu s tradicí - se v jeho díle setkávají, ale vytváří i jisté a neskrývané napětí. Poslušnost Písmu, zákonu, tradici - a na druhé straně programová otevřenost a intelektuální svoboda filosofie; síla společenství a význam pokory - síla jednotlivce, který vychází vstříc světu z nitra kritického zvažování. Kde je poslední slovo, nebo kde je alespoň více pravdy? Lévinasovy texty nabízejí hlubokou perspektivu, jak tuto (a samozřejmě mnohé další) otázku promýšlet, aniž by šlo o ráznou a zkreslující odpověď. Ukazuje se, že v ideji Druhého, jenž ke mně přichází "jako sirotek, vdova a Cizinec" a jenž problematizuje, ale též přetváří mou svobodu, je možné uskutečnit zajímavý a inspirativní dialog mezi židovským (náboženským) étosem a kritickým "sekulárním" myšlením. Lévinasovo svébytné a zcela originální pojetí etiky, jak je představuje a v různých úhlech nastiňuje především "Totalita a nekonečno", je pokusem o sblížení těchto velice odlišných pohledů na člověka, na svět a na transcendenci.... celý text
Izák Gellner



Existence a ten, kdo existuje Existence a ten, kdo existuje

Tak ako nie je možné abstrahovať človeka ideálneho, bez rodinných, kultúrnych či národných väzieb alebo spoločnosť bez konkrétnej histórie a tradície, tak nie je možné hovoriť ani o nejakej existencii osebe. Vždy je to iba existencia konkrétneho jednotlivca. Potiaľto s Lévinasom súhlasím. No tam, kde už Lévinas vzťahuje do hry druhú osobu, tam už je to polemické.... celý text
Miro.slav


Čas a jiné / Le Temps et ľAutre Čas a jiné / Le Temps et ľAutre

Personalistická filozofia prezentovaná Lévinasom, Maritainom a Buberom, ako i teistický existencializmus v podaní Jaspersa a Marcela, sú všetko filozofie stavajúce na vzťahu jedinca s tým druhým. Už apriori ide o filozofie, ktoré prezentujú koexistenciu človeka s iným človekom, či spoločnosťou. V tomto duchu sa nesie aj táto útla knižka. V podaní E. Lévinasa znamená čas mať vedomie a mať vzťah s druhým človekom. Osobne mi personalizmus veľmi nesedí. Skôr ma zaujímajú individualistické filozofie voluntarizmu, ateistického existencializmu či kritické filozofie davovej spoločnosti.... celý text
Miro.slav