Andrew Chapman

australská, 1960

Populární knihy

Nové komentáře u autorových knih

Krvavá moře Krvavá moře

Než jsem zjistil, že tenhle díl existuje, říkal jsem si, že by měli vymyslet dobrodružství na moři - souboje lodí, hledání pokladů - a ono se mi přání splnilo! Jsem za hrabivého a obávaného kapitána pirátů (a otrokáře), což není úplně kladná role, což ale nevadí, je to změna oproti předchozím klaďasům. Kromě boje FtF jsou tu hromadné bitvy mojí posádky, ať už na moři nebo na souši - ta má svůj ÚDER (jako UB) a SÍLU (jako Stamina). SÍLA posádky tu má ještě jednu důležitou roli - určuje, jak rychle plujete. Rychlost je tu vyjádřena počtem dní v LODNÍM DENÍKU - máte 50 dní na to, abyste se dostali ze severního města Tak na jižní ostrov Nippur a přitom nakradli víc zlaťáků než konkurent Abdul Řezník. Cesta k cíli je celkově severojižní, ale může být pokaždé trochu jiná (odbočky na západ/východ), důležité je najít tu optimální a ekonomickou - zbytečně se nezastavovat na místech, kde nezískáte tolik zlata či otroků (ti se pak dají prodat). Škoda, že otroky nešlo využít pro úsporu času aspoň jako pohon lodi, když už ne v bitvách. Celou plavbu vlastně nevíte, kolik zlata stačí, abyste vyhráli sázku. Já když jsem se konečně asi na 15. pokus dostal na Nippur a celý potlučený a vyčerpaný zjistil, že nemám ani polovinu potřebných zlaťáků, spadla mi brada a měl jsem chuť Abdula Řezníka zabít, což už bohužel hra nenabízí. Gamebook patří mezi obtížnější, jak na těžší souboje, tak na spoustu náhlých neúspěšných konců při smůle či při špatných rozhodnutích, tak na nalezení té nejlepší cesty v přiměřeném čase. Zároveň mě dost bavilo prozkoumávat moře, ostrovy a pobřežní města, takže jsem neztratil motivaci ho poctivě dohrát. Taky musím vyzdvihnout jednoduchou a srozumitelnou mapu, která usnadňuje orientaci. Nejednoznačný mi přišel jen způsob jak získávat Staminu - žádný proviant, žádný lektvar, jen odpočinek - v pravidlech je, že za každý den do LODNÍHO DENÍKU si můžu obnovit 1 bod Staminy, což mi přišlo až moc snadné, protože dny stále přibývají a léčíte se tak automaticky. Druhý výklad je ten, že za každý den napsaný do deníku NAVÍC (flákáte se, nikam neplujete) získáte 1 bod Staminy, což by znělo logičtěji a odpovídalo by to obtížnosti hry. Hrál jsem to tak potom s variantou B a šlo to dohrát. Jen je třeba mít vyšší všechny výchozí hodnoty. Plusy: Zábavný příběh, zajímavé lokace, smysl pro humor, vtipné ilustrace, pomocná mapka, netradiční souboj s kyklopem. Mínusy: Nejednoznačný způsob obnovování Staminy a až moc velká obtížnost - stačilo by i poloviční množství zlata, už tak je náročné přežít a stihnout to do 50 dní. Zábavnost: 10/10 Obtížnost: 10/10... celý text
jiri0330


Ketherské bratrstvo Ketherské bratrstvo

Tenhle díl je pro mě zklamáním a vím, že si ho už nikdy znovu nezahraju. Za mě je to vlastně taková nudná detektivka ve sci-fi kabátě. Pravidla slibují střelecké souboje s blastery a boje lodě proti lodi phasery a řízenými střelami, ale zas tak si jich neužijete. Není to ani tak o soubojích (když jdete určitou cestou, je jich minimum), ani o náhodě, ani o hledání předmětů či nezbytných stop, ani o hádankách, nejčastější je rozhodování, kam se půjde a když neuděláte botu, stejně dojdete vždy na stejné místo. Potkáváte lidi, získáváte od nich informace (které ani pořádně nezužitkujete), snažíte se nebýt zajati/zabiti drogovým gangem. Oproti předchozím gamebookům je tu častější hod na UB, proto se vyplatí mít ho vyšší. Používaná slovní zásoba je na mě moc taková technicko-kriminalistická, až někdy méně srozumitelná, je to nezvyk oproti předchozím dílům. Po dohrání jsem si řekl "Aha, to je jako všechno?" A závěrečný odkaz je velmi strohý, na 3 řádky. Plusy: Mínusy: Nudný námět, nudné vyšetřování, nudné ilustrace, minimum soubojů, technický jazyk, při dokončení mise stručné zakončení, nemám pocit radosti z úspěchu. Zábavnost: 1/10 Obtížnost: 3/10... celý text
jiri0330


Vesmírný zabiják Vesmírný zabiják

Další sci-fi prostředí po Raketoplánu Poutník. Preferuju spíš fantasy mód, ale byl jsem zvědavý. Moje očekávání to splnilo tak napůl. Zajímavou novinkou je tu proměnná ZBROJ, používání zbraní jako je granát či gravitační bomba a související mechanismus boje na dálku, který je třeba si pečlivě pročíst, nicméně má svou logiku a střelecký souboj je zábavný. Celkovou obtížnost jsem vyhodnotil jako průměrnou, ne ve smyslu vyváženosti, ale spíš jako průměr extrémů: na jednu stranu jsou souboje vcelku lehké, mnohdy ani nejsou nutné, dají se "okecat", není třeba získat klíčové předměty ani informace či projít jednu určitou trasu, závěrečná interakce a souboj se záporákem jsou až směšné; na druhou stranu je tu spoustu možností náhlých úmrtí kvůli špatnému rozhodnutí, které byly většinovou příčinou nezdaru (zemřel jsem takto asi 7x z 9). Je tu i dost nezajímavé hlušiny, pokud se dostanete z lodi na "planetu", budete si asi kreslit nudnou mapku a snažit se dostat zpět na loď. A když zahnete na jiném místě do špatných dveří, čeká vás taková otravná "hra ve hře", která zabírá taky dost odkazů a nakonec také vede spíše do záhuby. Plusy: Bojový mechanismus střelby. Jeden pěkný rébus, díky kterému se vyhnete boji. Mínusy: Spoustu hlušiny, která by se dala lépe využít. Předměty, které se tváří nezbytně, ale buď nejsou třeba nebo dokonce uškodí. Až trapně krátká 400 - jako vážně na 2 řádky? Za tu fušku by si čtenář zasloužil víc. Zábavnost: 5/10 Obtížnost: 5/10... celý text
jiri0330



Krvavá moře Krvavá moře

Fajn GB ze série, ale je třeba se vykašlat na soutěž a užít si průzkum. Závěrečný souboj jsem nakonec přeskočil, dobrý nápad, ale ve výsledku nuda.
cziss


Ketherské bratrstvo Ketherské bratrstvo

Ze série FF lehčí GB, dva možné konce a fajn atmosféra sci-fi detektivky. No, je poznat, že to psal Chapman.
cziss

Andrew Chapman - knihy

1997  76%Krvavá moře
1996  67%Vesmírný zabiják
1997  61%Ketherské bratrstvo

Žánry autora

Literatura světová Dobrodružné Sci-fi Fantasy Gamebooky

Štítky z knih

gamebooky

Chapman je 2x v oblíbených.
Osobní web autora