Jemná panika člověka v zástupu
recenze
Ptačí ulice (2016) / petrolinPolský spisovatel Piotr Paziński (1973) u nás není neznámý. Před pěti lety tu péčí nakladatelství Havran vyšel jeho částečně autobiografický román Letní byt. Teď se k českému čtenáři dostává volné pokračování této skvělé prózy, povídkový soubor Ptačí ulice. Paziński, mimo jiné šéfredaktor měsíčníku o židovské kultuře Midrasz, patří ke „generaci vnuků“ polských Židů, kteří zažili hrůzy druhé světové války a také antisemitismus komunistických pohlavárů. Ve svých oceňovaných prózách se vydává po stopách předků, rozkrývá vrstvy paměti a zachycuje vzpomínky z dětství.
V Ptačích ulicích vystřihl autor čtyři příběhy z předválečné židovské Varšavy. Znovuoživuje v nich starý svět, který navždy zmizel nejen v hrůzách nacistických lágrů a následném socialistickém marasmu. To minulé Paziński ale pouze nepopisuje, skrz vyrovnávání se s minulostí nastoluje otázky naprosto současné, jakými jsou třeba migrace a identita lidí vykořeněných ze své domoviny, nebo téma hranic (v nejširším smyslu tohoto slova).
Kromě vypravěče, „posledního v řetězu generací, který je přikován k jeho samotnému konci“, nečteme postavy, kterým je pod osmdesát. Ale mládí má vůči odcházejícímu světu závazky. „Jakub jde v mých stopách. Tak to říkal. Jakub mě zastoupí, Jakub převezme nit, Jakub začne tam, kde já už nemám sílu dále psát.“ Míní o vypravěči zesnulý z povídky Pohřební průvod. Pokračovatel, nástupce, „poslední v řadě“, jež od starců přebírá péči o tradici, příběh a paměť.
Právě v postavě vypravěče se skrývá první klíč k Pazińského próze. Druhým, možná totožným, je paměť paměti, vyrůstání ve stínu předchozích pokolení, která se formovala za traumatických okolností, a která se doslova domáhají vyprávění o sobě. Celá kniha pramení z pocitu něčeho, co chybí, hybnou silou je melacholie a v dětství, „snad díky nepozornosti dospělých“, vyslechnutý příběh o tom, že „nové části města byly zbudovány na lidských kostech pohřbených mělce hned pod nohami chodců”.
Na stránkách Ptačích ulic se jako leitmotiv rýsuje cosi jako jemná panika člověka v zástupu, který po odchodu těch dříve narozených zůstal odkrytý a sám v nepochopitelném světě. Mizí knihy, antikvariáty jdou do demolice, staříci nás zanechávají osudu a vypravěč Ptačích ulic se musí sám vymotat ze hřbitova-bludiště. Když je pokračovatel sám, co zůstává? Vzpomínky, četba, psaní a věčný pocitem ztráty. Piotr Paziński sám říká: „Věřím, že jedině skrze literaturu lze zachránit mizející svět. Jako bytostný pesimista zároveň vím, že už takový znovu nevybudujeme. Odtud melancholie mých příběhů. Nikoli ale nostalgie, nechybí mi, co už je pryč.“