Händel

nehodnoceno
Händel https://www.databazeknih.cz/img/books/73_/73597/musikologicke-spisy-romaina-rolland-OQH-73597.jpg 0 0 2

Známý francouzský romanopisec a znalec hudby, který obdivoval u Händela jeho „zdravou a širokou lidovost“, sleduje osobnost tohoto velkého německého skladatele, žijícího mnoho let v Anglii. Sugestivně líčí jeho boj s nezájmem obecenstva a konečné vítězství jeho oratorií, zvlášť Judy Makabejského. Podává též estetický rozbor jeho děl. Připojen chronologicky uspořádaný soupis Händelových skladeb a jejich prvního provedení.... celý text

Přidat komentář

esma
23.02.2020

Výběr knížky není překvapivý, v rámci přenosů z MET je na programu opera Agrippina
od George Friedricha Händela. Citace z knížky v souvislosti s uvedením Agrippiny v Benátkách v roce 1709/1710 : … posluchači si vedli jako šílení. Byly to bouřlivé pochvaly, výkřiky : Viva il caro Sassone! Třeštění, které se nedá vylíčit. Velkolepost toho slohu je omráčila, jako když do nich hrom uhodí...
Romain Rolland velkého německého skladatele popsal všestranně : od momentu, kdy jako nadané dítě zaujal, od osmnácti křižoval velká německá a zejména italská města, (vlašskou hudbu obdivoval a propagoval a pro Italy byl zase tím ... il Sassone famoso…) , až nakonec zakotvil v Anglii, kde prožil největší část svého života (přijal i státní občanství). Pobyt v Anglii se dá zkráceně popsat : přes různé pletichy a nepřízeň mocných vytrval a zvítězil. Z lidských vlastností mu určitě nechyběl soucit s bližními, Mesiáše resp. výtěžek z jeho provádění byl určen pro opuštěné děti, v závěti nezapomněl na chudé muzikanty. Konec jeho života ovlivnila naprostá ztráta zraku.
Byl velmi produktivní, tempo, kterým psal svou hudbu bylo závratné, improvizační dovednost také. K jeho charakteristice patří i výrok … byl plný hudby .. a výčet jeho děl to jen potvrzuje.
Autor životopisu nebyl jenom spisovatel, byl především hudebním historikem a kromě Händela se věnoval i Beethovenovi, v hudbě obou nachází mnoho společného. Pro Beethovena bylo Händelovo dílo inspirací. Možná je ta podobnost zřejmá i u Händelově Sarabandě a 2. věty 7. symfonie Beethovena ?
Rollandovou profesi je v knížce znát. Je nabita informacemi podloženými zdroji, poznámky jsou na každé straně. Neopomenul popsat dobovou hudební atmosféru měst, kde se hudba provozovala. Věnuje se i ožehavému tématu imitace cizích myšlenek, která je vlastně nadčasová. Není nezajímavé, že první copyright na ochranu hudebního vlastnictví je z doby 1709… A jedna úsměvná poznámka na závěr : pokud se chtěl muzikant stát varhaníkem, dostal s varhany i vdovu nebo dceru (povinně).

V roce 1685 se narodili dva muzikanti : Georg Friedrich Händel v Halle a Johann Sebastian Bach v Eisenachu - pouze 200 km od sebe s rozdílem pouze jednoho měsíce a zase cituji : oba tito Sasové přinesli německé hudbě prvenství, které trvalo nejméně stopadesát let, protože na ně kontinuálně navázali další velikáni vídeňského tria (Mozart, Haydn, Beethoven).

WEIL
25.09.2011

Patří mezi trio Vídeňských klasiků - Mozart, Beethoven, Händel. Ze všech tří žil nejdéle, byl nejméně živelný, konfliktní.


Autorovy další knížky

Romain Rolland
francouzská, 1866 - 1944
1984  74%Petr a Lucie
1963  76%Dobrý člověk ještě žije
1974  83%Okouzlená duše I
1957  88%Jan Kryštof I
1956  84%Život Beethovenův