Manfred von Richthofen životopis

německá, 1892 - 1918

Životopis

Manfred Albrecht svobodný pán von Richthofen (2. května 1892, Breslau, Německé císařství (dnes Vratislav, Polsko) - 21. dubna 1918, Vaux-sur-Somme), známý též jako Rudý baron či Eso všech es, byl německý stíhací pilot a nejúspěšnější stíhač první světové války. Velel jednotce JG.1 (první stíhací eskadra). Je mu připisováno 80 sestřelů.

Narodil se 2. května 1892 ve Vratislavi jako druhé ze čtyř dětí důstojníka kavalérie Albrechta svobodného pána von Richthofen a jeho ženy Kunigunde, rozené von Schickfus und Neudorff. Byl potomkem známého pruského polního maršála Leopolda I. von Anhalt-Dessau. Manfredovi sourozenci byli bratři Lothar (1894-1922), taktéž letecké eso, a Karl-Bolko (1903-1971), a sestra Ilse (1890-??). Ve věku devíti let se přestěhoval se svou rodinou do Svídnice. Jako mladý se zajímal o lov a jezdectví. V roce 1911 vstoupil do pruského hulánského regimentu cara Alexandra III. Svoji vojenskou kariéru začal už v roce 1909. Už před první světovou válkou dosáhl hodnosti poručíka, a měsíc po vypuknutí války dostal ocenění Železný kříž II. stupně. Mezi letadla se za války dostal až v roce 1915, kdy začal jeho letecký výcvik, a v roce 1916 se objevil na západní frontě jako pilot dvoumístného pozorovacího Albatrosu B.II. Když se poprvé posadil do stíhacího letounu a s Oswaldem Boeleckem letěl přímo do bitvy. Tam se ukázalo že i přes zdánlivé neúspěchy v leteckých testech má Richthofem vrozené letecké schopnosti, výborný zrak, a dobrý odhad při předvídání situací. Prvním jeho oficiálním sestřelem byl setřel britského dvoumístného stíhacího letounu F.E.2b. Po jeho šestnáctém sestřelu stíhačky Sopwith Pup dostal pozici velitele jeho letky (Jasta 11), a vysoce ceněný Záslužný kříž - Pour le Mérite (tzv Modrý Max). Za asi 6 měsíců byl povýšen na hodnost Rittmeister. Později přejmenoval eskadru na JG 1. Ta na konci války nahlásila 645 sestřelení nepřátelských letadel při ztrátě 56 vlastních pilotů. Při jednom ze soubojů ho zasáhla kulka vystřelená z letounu FE.2d do hlavy. Podařilo se mu ale nouzově přistát a byl ihned převezen do nemocnice. Po devíti měsících se uzdravil a znovu nastoupil do služby, a převzal si nové letadlo Fokker Dr.I. Ke konci války ale při pronásledování stíhačky Sopwith Camel byl palbou australských pozemních kulometů sestřelen. Den na to byl nalezen svými nepřáteli mrtvý v kabině svého Fokkeru Dr.I. Byl pohřben na hřbitově v Bertangles v severní Francii (zdroj životopisu: http://cs.wikipedia.org/wiki/Manfred_von_Richthofen)

Ocenění