Josef Koudelka životopis

česká, 1938

Životopis

Josef Koudelka (* 10. ledna 1938, Boskovice) je český fotograf a člen proslulé agentury Magnum Photos.

Narodil se roku 1938 v Boskovicích. V mládí začal fotografovat svoji rodinu a okolí bakelitovým fotoaparátem formátu 6x6. V roce 1961 promoval na ČVUT. V letech 1961 – 1967 pak pracoval jako letecký inženýr a zároveň začal fotografovat divadelní představení na starý starý aparát Rolleiflex. V této době se seznámil s kunsthistoričkou Annou Fárovou. Také začal pracovat na detailní studii Slovenských cikánů, kteří se snažili přizpůsobit se životu v Československu a přispíval do časopisu Divadlo jako nezávislý fotograf. Potom co zanechal práce leteckého inženýra, se připojil ke svazu Československých umělců a rozšířil svou studii o Rumunské cikány.

V roce 1968 zdokumentoval invazi vojsk Varšavské smlouvy do Prahy. S pomocí Anny Fárové tyto snímky propašoval ze země. Ty pak byly distribuovány agenturou Magnum Photos a zveřejněny v mezinárodním tisku pod anonymními iniciálami P.P. (Prague Photographer). Staly se ikonou této události a symbolem odporu. Později byl za tyto snímky oceněn Zlatou medailí Roberta Capy.

V roce 1970 získal azyl ve Velké Británii. Začal pak cestovat po Evropě, fotografoval cikány a jejich každodenní život. V roce 1974 se stal členem Magnum Photos. V roce 1975 vydal knihu Cikáni a měl svou první sólovou výstavu v Muzeu moderního umění v New Yorku pořádána kurátorem Johnem Szarkowskim.

V roce 1978 vyhrál Nadarovu cenu a grant pro výzkum zahraničí.

Roku 1980 se přestěhoval do Paříže. Získal oficiální pozvání od francouzského ministerstva k účasti na projektu DATART - dokumentaci městské a venkovní krajiny ve Francii. Díky této příležitosti Koudelka začal fotit na panoramatický formát.

Potom co se roku 1987 stal francouzským občanem, mohl se roku 1990 poprvé po 20 letech exilu vrátit do České republiky. Na objednávku ministerstva zemědělství vypracoval studii české krajiny v Podkrušnohoří zdevastované industrializací a přírodními katastrofami s názvem Černý Trojúhelník. Vyvrcholením jeho volné tvorby ze 70. a 80. let byla kniha subjektivně dokumentárních fotografií Exily, v níž Koudelka vyjádřil ve výtvarně působivých záběrech s výraznými vizuálními symboly a metaforami vlastní pocity a prožitky z emigrace. Exily, které vyšly s úvodním textem laureáta Nobelovy ceny za literaturu Czeslawa Milosze, patří k nejdůležitějším fotografickým publikacím minulého století a dočkaly se řady vydání.

V roce 1994 byl přizván producentem Ericem Heumannem k natáčení filmu „Le regard d’Ulysse“ režiséra Thea Angelopoulose. Koudelka tak procestoval Řecko, Albánii, Rumunsko a bývalou Jugoslávii kombinujíc fiktivní fotografie a s relitou. V letech 1997 a 1998 se soustředil na krajinu jižního Walesu, což vedlo k vydání knihy Reconnaisance: Wales. V roce 1999 zveřejnil knihu Chaos, pojednání o 10 letech anarchie kterou lidé vnutili přírodě a sami sobě. Roku 2001 sestavil sérii panoramatických snímků industriální sítě Lhoist, kterou následovně vydal v knize Lime Stone. Roku 2003 byl Josef Koudelka oceněn jako osobnost roku české fotografie. Ve stejném roce představila pražská Národní galerie výstavu Retrospektiva, která byla vystavována i v dalších muzeích ve světě. Jeho poslední (rok 2006) knihou je Koudelka, vydaná roku 2006 Robertem Delpirem. (zdroj životopisu: česká wikipedie)

Ocenění