Willard V. O. Quine

americká, 1908 - 2000

Populární knihy

/ všech 6 knih

Nové komentáře u autorových knih

Vybrané články k ontologii a epistemologii Vybrané články k ontologii a epistemologii

Určité pochybnosti o možnosti poznání (čehokoliv), má asi občas každý z nás :-), v této publikaci Quine poukazuje na to, že filozofické ani vědecké teorie tak úplně nereprezentují nějakou „pravou podstatu jsoucna“, ale spíš, že se dá hovořit jen o určitých „obrazech“, kterými nám náš vhled do tohoto jsoucna mohou usnadnit. Quine nám představuje svůj naturalistický pohled, který nám říká, že není žádný zvláštní důvod domnívat se, že příroda dala člověku do vínku nějakou „mimořádnou epistemickou kapacitu“, jinak řečeno, že jsme nějak uzpůsobení k vytváření pravdivých teorií o čemkoli. Stejně jako šimpanzi (určitě se shodneme na tom, že většina různých teorií, nápadů a pojetí je mimo jejich dosah :-)), jsme i my, lidé, kognitivně omezeni (např. naše pojetí vesmíru by se mohlo zdát omezené jiným „více vyvinutým“ tvorům ve vesmíru). Ovšem na druhou stranu někteří vědci (dost často to jsou fyzici) nám říkají, že právě fyzika postačuje k vysvětlení „všeho co se děje, když člověk svůj svět poznává“ a pak taky, že jsme „na pokraji finální teorie všeho“ – což by tedy spíš svědčilo o tom, že pro nás, lidi, kognitivní omezení neplatí ... a pak si vyberte :-). Quine je tedy zastánce názoru, že lidské tělo i okolní svět jsou stvořeny přírodou, a tím je dáno i naprosté ovládání (determinace) lidského jednání přírodou a pak i filozofie by měla být součástí vědy: „Mám za to, že poznání, mysl a význam jsou součástí téhož světa, se kterým mají co do činění a mají být studovány ve stejném empirickém duchu, jakým jsou prodchnuty přírodní vědy. Pro žádnou filosofii, která by tomu předcházela, tu není místo.“, odmítá tedy něco jako „vnitřní svět“, neexistuje nic jako vnitřek světa, filozofování není možné nikde jinde než ve „vnějším světě“, takže tedy považuje stávající způsob formulace metafyzických otázek tímto způsobem za chybný. Pro zájemce o epistemologii, ontologii, skeptické teorie ... se bude jednat o zajímavé čtení.... celý text
alef


Hledání pravdy Hledání pravdy

Už jste se někdy zamysleli nad tím, co je primárním nositelem významu, zda je to slovo nebo věta? Slov je omezený počet, který se lze naučit, zato vět je neomezeně, zvládnout jejich skladbu lze, jen když se naučíme způsoby jejich konstrukce z naučených slov, přesto, podle Quina mají slova svůj význam jen díky své roli ve větách, při hledání významu je tedy třeba začít studiem vět. Význam věty jednoho jazyka je pak to, co ta věta sdílí s překladem do jazyka jiného. Tenhle spis je hodně zajímavý ... dozvíte se o Quinově "experimentu" s radikálním překladem, vyjasníte si taky hodně pojmů potřebných při analýze jazyka, poznáte Quinovu tezi o neurčitosti překladu, Quine se také zabývá slovníky a lexikografií, atd. ... „… věta je … analytická, je-li pravdivá díky významům svých slov, …(resp.)… věta je analytická, naučí-li se jí rodilý mluvčí přisvědčovat tak, že se naučí jedno nebo více z jejích slov.“ „… větu lze pokládat za pozorovací pro skupinu, pokud je pozorovací pro každého z členů, jestliže všichni „svědci“ události jsou svolní souhlasit či nesouhlasit …“ ... ale pozor ... „věta může být pozorovatelná pro každého z různých mluvčích, aniž by byli tito mluvčí způsobilí s ní souhlasit ve stejných situacích“... celý text
alef