Muriel Barbery

francouzská, 1969

Nová kniha

Nesčetně hvězd

Nesčetně hvězd - Muriel Barbery

Poetické vyprávění o muži, který žije pro krásu a pro to, co zůstává neviděné. Když mladý Haru Ueno pozoruje sníh padající na kameny v potoce, tuší, že v jeho... detail knihy

Nové komentáře u autorových knih

S elegancí ježka S elegancí ježka

Narazila jsem na ní úplně náhodou v knihkupectví a jsem moc ráda, že se mnou odešla domů! Velmi čtivý román co vás přiměje se zamyslet. 5* nedávám proto, že mě ze začátku René svým až urputným dodržováním stereotypů trochu rozčilovala, v průběhu se ale toto rozčilení vytratilo :)... celý text
petrucha86


Nesčetně hvězd Nesčetně hvězd

Melancholické, hloubavé, poetické. Plné Japonska a kontrastů. A taky nereálné. Ale krásné. I když v knize moc děje nenajdeme, přesto proletíme několik let Haruova života. Sledujeme jeho přátele a letmé lásky, které jeho životem procházejí a všechno tak nějak poklidně plyne, i když se často s různými osudy odkrývají i mnohé tragédie. Největší tragédií Haruova života je nepoznaná dcera I když o tom, zda je to jen nepřízeň osudu nebo neschopnost Harua se mu postavit a nenechat se jen unášet okolnostmi by se dalo polemizovat I přes velké rány osudu, které zažívají Haruovi přátelé, ve mně kniha zanechala klid. Tak příjemný, že jsem se okamžitě pustila do rereadingu Růže sama, abych se v japonských zahradách a chrámech, mohla toulat o něco déle “Všichni v sobě máme stinnou stránku, která rodí slepé skvrny, a my se v nich skrýváme sami před sebou.... celý text
veriszv


S elegancí ježka S elegancí ježka

Moc hezký román, který Vás naladí na krásno a dobro a na konci Vás čeká smutno, ale ne zas tak moc. Ze začátku si říkáte, že tam ničemu nerozumíte a nechápete o čem se tam mluví. Myslíte si, že se tím neprokoušete a ani se nenadějete a jste na konci.... celý text
sirojezkin



Nesčetně hvězd Nesčetně hvězd

Do pozadí ustoupilo zaměstnání, věk i stav, aby mohly zasvítit vztahy a rozjímání. Ta síť blízkých lidí, které měl Haru okolo sebe, byla fascinující. Pomalu tekoucí hovory způsobily, že vlastně bylo úplně jedno, jestli a kam se příběh posune. Růže sama to možná dobarví. "Muž, který se domnívá, že se zná, je nebezpečný." "Vysvětlování je západní nemoc." "Dala bych ti všechno, ale ty o to nestojíš."... celý text
hermína14


Nesčetně hvězd Nesčetně hvězd

Hegel a Murakami na společným tripu. Nějak mi to celý přišlo strašně na sílu a na efekt. Možná ale právě to je ten point, kterej se má do člověka přečtením vtisknout: neuchopitelnost, rozvláčnost a pocit, že se už už blížíš podstatě -- aby ti nakonec protekla mezi prsty. Přesně touhle optikou jsem vnímala i hlavní pojednávaný mužský postavy: čas plyne (domněle předvídatelným rytmem, ale pokaždý trochu jinak), všichni se nonstop opíjej, prožívaj téměř neustálou disociaci a mluvěj spolu zásadně ve velkejch slovech a hádankách. To jediný, čím pro mě hrdinové byli uvěřitelný, jsou hluboce lidská potřeba nebejt sám a taky touha na konci dne něco znamenat, něco po sobě zanechat, někým bejt - někým bejt s druhejma a (možná nejvíc) někým bejt v druhejch. Hlavní postava Harua Uena je ilustrací mýho přesvědčení, že většina by lidí neměla mít děti. Nesmírně mě iritovalo, jak si do dcery projikoval zásadně sám sebe a nikdy (s výjimkou konečnýho pařížskýho uvědomění) mu doopravdy nešlo o ni, ačkoliv to sám sobě desítky let nalhával. Kdybych nebyla tak strašně popuzená, někde hodně hluboko pod povrchem by mi to celý přišlo vlastně absurdně jímavý a soucítila bych s Haruem, že nakonec dělá prostě nejlíp, jak dovede, ačkoliv vůbec neví, co dělá -- jako ostatně my všichni. Aktuálně ale rezolutně odmítám tenhle kunderovskej motiv muže zmítanýho osudem prožívajícího sebezpytný muka, jako by svým vědomým jednáním nepůsobil trápení dalším, který ve svých bytích taky tápou, jen na jejich zkušenosti se nikdo neptá a pro jejich hlasy není prostor (ani emoční kapacita Trpících Mužů). Cítila jsem s Rose. Jak vidno, kniha ve mně vyvolala emoce (vzteku a frustrace), současně bych ani v tuhle chvíli, natož později, nebyla schopná zprostředkovat její děj, ačkoliv se vlastně dělo furt něco (i když zdánlivě nic): lidi přicházeli a odcházeli, roční období míjela, bolest byla střídána lehkostí. Jak jsem se ztrácela v množství jmen postav, tak mě okouzlovaly některý poetický výjevy a některý věty mi připadaly nějak až příliš přesně vystihující univerzální lidskou zkušenost, pokud nejde o autorčinu umělecko-filosofickou pózu pseudo-rozumění životu, což si vlastně pořád nejsem jistá. -- "Všichni v sobě máme stinnou stránku, která rodí slepé skvrny, a my se v nich skrýváme sami před sebou" (str. 86). "(...) odtrhávám se od sebe samého jen proto, abych se k sobě neustále vracel, jsem odsouzený opisovat stále dokola stejnou kružnici" (str. 147). "(...) nikdy jsme si nebyli blízcí, zůstali jsme na povrchu a všechno v mém životě bylo utvářeno touto nemožnou hloubkou" (str. 153).... celý text
bokeh