Jiří Rajmund Tretera

česká, 1940

Populární knihy

/ všech 11 knih

Nové komentáře u autorových knih

Konfesní právo Konfesní právo

Tak jsem to tedy tak nějak přelouskal. Povím vám, po Církevním právu jsem byl k této publikaci poněkud… skeptický. Ale jo, nakonec se to číst celkem dalo. Kniha poměrně (na poměry učebnic dokonce nad poměry) dobře představuje upravenou problematiku v krátkých a nekomplikovaných segmentech. Otázkou by skoro mohlo být, proč je učebnice tak dlouhá, protože právní úprava de lege lata zabírá přesně 188 stran + nějakých 50 stran „teorie“. Zbytek knihy tvoří vcelku zbytečná komparatistická část (zde je tak málo informací, že je to opravdu takřka zbytečné) a obligatorní historický exkurz, bez kterého se žádná učebnice neobejde. (Jestli to zní nějak nabroušeně… po semestru českých právních dějin a již asi páté učebnici, která je pro jistotu zopakuje už opravdu jsem trošičku unavený no…) V historickém exkurzu se navíc dostaneme k tak úsměvným věcem, jako když si autoři stěžují, jak to měli katoličtí kněží za protektorátu těžké. Jako… měli, ale existovala ještě jedna skupina, jak se jenom… jo, židé! To jsou také věřící, ne? Čili jsou členy nějaké církve, což? Ale to neva, chudinci katolíci. O židech ani slovo. Mohlo by se argumentovat očividností takového faktu, ale byla by to argumentace lichá. Očividné je například i existence církevních sňatků a o těch se v knize mluví… Ona je knihy, bohužel, leč nepřekvapivě, fixovaná na římskokatolickou církev. Ale jinak kniha není kdovíjak problematická. Jistě, autoři si sem tam postesknou nad tím, že, dejme tomu, hereze není v českém trestním právu postihována, či nad tím, že státní právo ČR je v nesouladu s kanonickým právem a jak je to pro něj velký problém… jistě, z toho v noci nespíme, je to strašné, div že se náš právní řád ještě nezhroutil. Ale v relaci k Církevnímu právu vlastně téměř nemohu knize nic vyhnout. Jako základy neobsáhlé látky (fakt, je toho maličko, jeden zákon (dobře, asi tři), pár smluv a to ani ne na státní úrovni a zbožná přání autorů) to jistě dostačuje a neuškodí si to přečíst, něco zajímavého se z učebnice jistě vytáhnout dá.... celý text
Set123


Církevní právo Církevní právo

Tohle bylo ve skutečnosti dost obtížné. Kniha má dvě roviny, které hodnotit. Obsahově informační a obsahově ideovou. Ta první je celkem dobrá. Ta druhá mne nutí knihu nemít rád. Co do informací obsažených, kniha jich obsahuje relativně mnoho, spíše však povrchně sdělených, což se ovšem dá očekávat (ačkoliv bych tvrdil, že Ignác Antonín Hrdina na zhruba stejném rozsahu zvládá sdělovat informace mnohem komplexněji), jsou ale velice dobře a čtivě napsané. Dále kniha neobsahuje mnoho chyb a překlepů, což je oceněníhodné. Jako úvod je to, myslím, dobré, spíše bych začal touto knihou a až pak sáhl po Kanonickém právu od Hrdiny. Já to původně udělal naopak, což nebylo nerozumné. Zajímavé není jen to, jaké informace kniha obsahuje, ale i to, které tam nejsou. Obecně k římským kongregacím kniha nepíše mnoho, ale zmiňuje alespoň jejich předešlé názvy. Tedy, je vám sděleno, že Kongregace pro nauku víry se dříve jmenovala Posvátná kongregace svatého oficia. Ale co nezmíní, to je předešlý název, pravý původ této kongregace: Kongregace římské a obecné inkvizice. Ano, tito milí pánové to dříve vedli. Tím se obratem ostávám k druhé složce knihy, ideologii. A bůh ví, já bych v tomto ohledu autory nejraději… No… Čtete-li Hrdinovu knihu, najdete v ní zmínky o církevní minulosti, ve kterých alespoň připouští, že to nebývalo ideální. Je upřímný. Oproti tomu, tato kniha je ideologický guláš, lživý, a to na úrovni naprosto odporně cynické. Chápu, jak by to mohl napsat klerik, nechápu, že za to hanba nefackuje právníky. Vedle zkreslování historie kniha obsahuje rovněž čistě ideologické poznámky, ale ty jsou spíše úsměvné. Autoři, ve své cynické drzosti, si dovolují obhajovat církevní Index Librorum Prohibitorum jako projev „vědomí odpovědnosti za výchovu národů“, tedy jako cosi vlastně dobrého a milého. To považuji ze strany vystudovaných právníků za cosi naprosto nechutného. Či lépe, obhajování indexu jako čehosi co reflektovalo odpovědnost za veřejné mravy považuji od autorů za dokonalou prasárnu, nemluvě o kecech typu, že dané knihy bývaly zařazovány po „důkladném vědeckém rozboru“. Já vám rád jeden takový „vědecký rozbor odcituji. Jedná se o „rozbor“ Sorbony, na jehož základě byl spis O duchu zákonů na Index zařazen. Odcituji jednu větu z knihy a následný „rozbor Sorbony: „Je však třeba Boha uctívat, nikoliv ho mstít.“ (M) „Toto tvrzení je skandální, bezbožné, chybné a kacířské.“ (S) To je rozbor, co? Nebo: „Toto tvrzení je mylné, skandální, škodlivé křesťanským principům a prozrazuje duši špatně smýšlející o křesťanském náboženství.“ (S) V reakci na to že Montesquieu napsal, že císař Iulianus byl dobrý císař. Vskutku, vědecká úroveň. Doufám, že na církevních univerzitách dodržují tuto úroveň vědecké práce i dnes. A ano, vím, že dobově se nedalo počítat s kdovíjakým vědeckým rozborem, ačkoliv to rozhodně mohlo mít lepší úroveň, ale strašně mě sere, když to autoři právnických učebnice takto označují. Autoři knihy mne zase a znovu ujišťují, že křesťanství zabránilo světskému pokroku v Evropě na několik staletí. Některým lidem očividně i nadále tento výtvor lidské imaginace zanáší mozky Je tam samozřejmě i mnoho dalších legrácek. Ať už obhajování odpustků (vy jste na nás zlí, ono to nikdy nebylo tak hrozné, nevšímejte si faktu, že se jedná o jeden z důvodů několika schizmat!), kterým Hrdina alespoň připouští historickou problematičnost, poznámky typu „Církev uznává autonomii civilního trestního práva…“, protože to očividně odpovídá realitě, je to státní moc, která je církví tolerována, uhu, nebo o to, že by se na veřejných školách mělo vyhýbat „útočení“ na církev, z kontextu knihy vyplývá, že by autoři rádi, abychom právě na věci jako je inkvizice, křížové výpravy, tmářství a jiné radosti, zapomněli, nebo žádost, aby na právnických univerzitách bylo kanonické právo vyučováno jako povinný předmět – by mě zajímalo, jestli by autoři rádi coby povinný předmět i výuku hinduistického práva, či právo islámského. A mohl bych citovat další, myslím, desítky více či méně očividných a škodlivých poznámek. A ano, učebnice na univerzitách jistě mají obsahovat teoretické konstrukce autorů, mohou jistě i vyjadřovat jejich „politický“ názor. Nechtějte však po mě, abych propagandistický leták považoval za dobrou učebnici – jinak řečeno, svým věčným plácáním autoři znevážili, alespoň pro mě, informační hodnotu knihy.... celý text
Set123


Právnický stav a právnické profese v minulosti Právnický stav a právnické profese v minulosti

V zásadě věrná kopie přednášek stejnojmenného předmětu na PF UK, kterýžto více rozvádí některá témata českých i obecných právních dějin a církevního práva.... celý text
Anjin



Dějiny evropského kontinentálního práva Dějiny evropského kontinentálního práva

Asi nejlepší vhled do historie právního vývoje v Evropě. Učebnice je sice poměrně rozsáhlá, ale mimořádně čtivě napsaná a je z ní jasně patrná odborná erudice autorského kolektivu. Velká spokojenost.... celý text
Miliarda


Slovník církevního práva Slovník církevního práva

Útlý slovníček, dle mého hodně stručný a občas naopak nepochopitelně přebírající hesla z mnohem širšího záběru než by mu slušelo. Obávám se, že pro dnešního čtenáře je již podobný formát "stručného" slovníku pomalu mrtvý.... celý text
Unterwald