Jan Lukeš

česká, 1950

Populární knihy

/ všech 13 knih

Nové komentáře u autorových knih

Právě proto, že jsem Právě proto, že jsem

Skvělý rozhovor o rodině a rodičích Ivan M. Havla, jeho studentských začátcích, studiu v zahraniční (Berkley), pracovního nasazení až po odborná témata jako kybernetika, automatizace, o Centru pro teoretická studia (CTS). Ve všech kapitolách se prolíná se vzpomínkami na staršího a slavnějšího bratra Václava Havla.... celý text
codeas


Diagnózy času: Český a slovenský poválečný film Diagnózy času: Český a slovenský poválečný film

Psát o dějinách české a slovenské kinematografie bývá velký problém, protože uchovat si kritický odstup je velké umění (člověk si vzpomene na prohlášení některých režisérů, herců z konce roku 1989, aby byl Barrandov uchován v určité podobě a jednání některých lidí okolo nového prezidenta a jak to dopadlo (na Slovensku Kolibu privatizovala rodina premiéra Mečiara)..Nově vznikající systém rozhodně nebyl ,,veselý" a ,,zlaté devadesátky" existovaly jen v hlavách těch, kteří patřili k pozdějším ,,vítězům".. V té době zachránilo filmovou tvorbu to, že televize se stala koproducentem některých z filmů..Za těchto podmínek se v této nemohla zrodit žádná nová ,,česká filmová vlna" jako tomu bylo např. v Romunsku...Jedinou výhodou se stala vlastnost českého diváka, který byl zvyklý chodit do kina na domácí tvorbu a její určité rysy, které souvisí s mentalitou, jež jemu po desetiletí dávána (smysl pro ironii, satiru a kritický odstup)..... celý text
Heralt


Srdcerváč Srdcerváč

Záznam obsáhlých rozhovorů s Jiřím Stránským, jehož nejvíce proslavil seriál Zdivočelá země (autor literární předlohy, spoluscénárista). Řadu věcí jsem již od pana Stránského slyšel či četl jinde, proto hodnotím jen třemi hvězdičkami (byť silnými). Věděl jsem, že Zdivočelou zemi (děj z roku 1945) chtěl na konci šedesátých let natočit Jiří Sequens, pozdější režisér normalizačního seriálu Třicet případů majora Zemana. Nevěděl jsem však, že Stránský se osobně znal s Jiřím Procházkou, který byl hlavním scénáristou seriálu se Zemanem. Když se Stránský na konci roku 1974 vrátil z druhého kriminálu, netrvalo to moc dlouho a Procházka mu nabídl napsání scénáře jednoho dílu Zemana, což Stránský odmítl...V opačném případě by mu to dal po revoluci sežrat kdokoliv. Nicméně nepochybuji o tom, že takový antikomunista jako byl pan Stránský, ani chvíli neuvažoval o možnosti přijmout Procházkovu nabídku.... celý text
Kakho-Oto



Jaromír Šofr - Služebník krásné kinematografie Jaromír Šofr - Služebník krásné kinematografie

Publikaci s pevnou vazbou, lesklým papírem a bohatým fotografickým doprovodem (převážně z osobního archivu Jaromíra Šofra) uvozuje vzpomínkový text samotného Šofra. To, co Šofr pouze stručně shrnuje, Jan Lukeš na následujících zhruba sto stranách zevrubněji rozvádí. Vzhledem k populárně naučnému pojetí knihy autor nepoužívá poznámkový aparát, v němž by uváděl zdroje, ze kterých vychází. Nedlouhý seznam použité literatury se nachází v závěru biografické části. Mezi knihami najdeme i tak kuriózní a faktograficky nespolehlivé tituly jako vzpomínání Josefa Škvoreckého na československou novou vlnu Všichni ti bystří mladí muži a ženy nebo paměti Otakara Vávry. Autor čerpal primárně ze vzpomínek samotného Šofra, které cituje bez dalšího ověřování. Naznačené okolnosti by měly vést k obezřetnosti ze strany čtenáře. Ke kritičtějšímu čtení nabádá také chybějící odstup Lukeše od osobnosti Jaromíra Šofra. Z vlídného tónu jeho textu a opakované potřeby obhajovat Šofrovy filmy i životní rozhodnutí (a ze zlehčování nebo opomíjení opozičních názorů) je zřejmé, že píše o příteli, k němuž chová velký obdiv. Ani styl Lukešova psaní ostatně není striktně věcný, ale plný knižních obratů, ornamentů a přechodníků. Nesporným přínosem knihy jsou nicméně zmíněné Šofrovy citace, kterými je Lukešův text štědře prostoupen. Pozornost si zaslouží zejména ty z nich, které se vztahují k technické stránce natáčení, nikoliv k politice, morálním ústupkům nebo osobním sporům, kde znatelně chybí hlas, který by Šofrovi oponoval. Přes občasné neshody mezi Šofrem a lidmi, s nimiž (nebo pro něž) pracoval, vzdor podmínkám omezujícím uměleckou svobodu za komunismu a negativnímu hodnocení Menzelových filmů v kapitalismu, se celá kniha nese v duchu milého vzpomínání na staré časy. Jde tak o nenáročný text, který se lehko čte, stejně jako se na Postřižiny a jiné normalizační filmy Menzela a Šofra pro jejich líbivost dobře dívá.... celý text
Matty


Miloš Forman v kostce Miloš Forman v kostce

Je to takový bedekr a průvodce po životě a tvorbě Miloše Formana. Je to dobře napsané, ale strukturou a některými příspěvky mi to přišlo vcelku jalové, když vezmu v potaz co už v češtině o Formanovi vyšlo. Obejvným (a notně bizarním jak z Formanova filmu) byla v závěru přetištěná část rozhovoru s normalizační filmově kritickou stár Janem Klimentem. Jinak má kniha moc pěknou grafickou úpravu.... celý text
puml