Emmanuel Levinas

litevská, 1906 - 1995

Populární knihy

/ všech 8 knih

Nové komentáře u autorových knih

Existence a ten, kdo existuje Existence a ten, kdo existuje

Extrémně složité, ale pochopit se to dá. Četl jsem to pro jistotu víckrát za sebou, při každém dalším čtení jsem objevil něco nového. Určitě se k této okouzlující knížce ještě vrátím. Hodně mi dala.... celý text
Khamul1


Totalita a nekonečno Totalita a nekonečno

O Lévinasovi nelze přemítat polovičatě. Anebo to lze, jako o čemkoli, ale výsledkem je schéma, které se může podstatě věci snadno zpronevěřit. Jak to o jeho díle řekl Jacques Derrida: živý a bytostně metaforický projev Lévinasových textů nepřipouští "prozaické odtělesnění v pojmové schéma". To neznamená, že o jeho myšlenkách nemůžeme mluvit. Musíme ovšem nanejvýš respektovat způsob, jímž jsou vyjádřeny: je třeba k nim přistoupit jako k myšlenkám, jež mají velice blízko k uměleckým myšlenkám, a přesto po nás chtějí, abychom je rozumově (filosoficky) zvažovali a snad o nich také diskutovali. Máme-li však o nich diskutovat, platí zde více než kde jinde ve filosofii, že se po nás požaduje, abychom se věrně drželi textu - konkrétních slov, která Lévinas váže dohromady ve velice nevšedních, zneklidňujících a téměř magických konfiguracích. Musíme se zde skutečně ponořit do textu, nechat se jím vést, číst pomalu, velice pomalu, a uvědomit si, že tento myslitel rozvíjí své myšlení v osobité provázanosti židovské duchovnosti a filosofického logu, která znemožňuje, abychom mu rozuměli pouze v jednom směru či perspektivě. Oba elementy - a nadto každý pojatý velice svérázně, nedogmaticky, přesto v dialogu s tradicí - se v jeho díle setkávají, ale vytváří i jisté a neskrývané napětí. Poslušnost Písmu, zákonu, tradici - a na druhé straně programová otevřenost a intelektuální svoboda filosofie; síla společenství a význam pokory - síla jednotlivce, který vychází vstříc světu z nitra kritického zvažování. Kde je poslední slovo, nebo kde je alespoň více pravdy? Lévinasovy texty nabízejí hlubokou perspektivu, jak tuto (a samozřejmě mnohé další) otázku promýšlet, aniž by šlo o ráznou a zkreslující odpověď. Ukazuje se, že v ideji Druhého, jenž ke mně přichází "jako sirotek, vdova a Cizinec" a jenž problematizuje, ale též přetváří mou svobodu, je možné uskutečnit zajímavý a inspirativní dialog mezi židovským (náboženským) étosem a kritickým "sekulárním" myšlením. Lévinasovo svébytné a zcela originální pojetí etiky, jak je představuje a v různých úhlech nastiňuje především "Totalita a nekonečno", je pokusem o sblížení těchto velice odlišných pohledů na člověka, na svět a na transcendenci.... celý text
Izák Gellner


Existence a ten, kdo existuje Existence a ten, kdo existuje

Tak ako nie je možné abstrahovať človeka ideálneho, bez rodinných, kultúrnych či národných väzieb alebo spoločnosť bez konkrétnej histórie a tradície, tak nie je možné hovoriť ani o nejakej existencii osebe. Vždy je to iba existencia konkrétneho jednotlivca. Potiaľto s Lévinasom súhlasím. No tam, kde už Lévinas vzťahuje do hry druhú osobu, tam už je to polemické.... celý text
Miro.slav



Čas a jiné / Le Temps et ľAutre Čas a jiné / Le Temps et ľAutre

Personalistická filozofia prezentovaná Lévinasom, Maritainom a Buberom, ako i teistický existencializmus v podaní Jaspersa a Marcela, sú všetko filozofie stavajúce na vzťahu jedinca s tým druhým. Už apriori ide o filozofie, ktoré prezentujú koexistenciu človeka s iným človekom, či spoločnosťou. V tomto duchu sa nesie aj táto útla knižka. V podaní E. Lévinasa znamená čas mať vedomie a mať vzťah s druhým človekom. Osobne mi personalizmus veľmi nesedí. Skôr ma zaujímajú individualistické filozofie voluntarizmu, ateistického existencializmu či kritické filozofie davovej spoločnosti.... celý text
Miro.slav


Být pro druhého Být pro druhého

Forma rozhovoru mi velmi vyhovovala, bylo to jaksi lidštější oproti tomu, co člověk od filosofů čeká. (Se vší úctou k nim!) Přesto se tam odkrývá spousta krásných témat.... celý text
ElisabetAL