Bertrand Russell
britská, 1872 - 1970
Populární knihy
/ všech 15 knihNové komentáře u autorových knih
Manželství a mravnost
„To, že něco napsal klasik filozofie, ještě neznamená, že to musí být dobré. Ludwig Wittgenstein se domníval, že pohledy Bertranda Russella na manželství a pohlavní lásku jsou nemravné. V své knize zdůvodňuje Russell polygamickou přírozenost člověka, ospravedlňuje manželskou nevěru a odsuzuje žárlivost. Ve skutečnosti je to propaganda volné lásky, smilstva a zpustlosti.“... celý text
— Solusipse
Proč nejsem křesťanem a jiné eseje
„Kniha "Proč nejsem křesťanem" je poměrně starého vydání a pokud si ji opravdu chcete přečíst, tak občas nedoporučuji sjíždět pohledem k poznámkám překladatelů věčně elegantně demonizujících Západ a propojujících náboženství s kapitalismem. A to jenom pokud si knihu opravdu CHCETE přečíst, což bych vám příliš nedoporučoval a to z několika důvodů.
Prvním důvodem je notorické omývání negativních historických skutečností církve, o kterých již sami ze zkušenosti musíte vědět dost. Druhým není v žádném případě objektivní pohled na věc, ale na druhou stranu ten se ani nedá očekávat, protože hlavním cílem odpovědi na otázku "Proč nejsem křesťanem" jsou jistojistě negativa křesťanství. Dále mi přijde nepochopitelné Russellovo (záměrné?) vyjímání slov z Bible a jejich doslovné rozumění, což s Russellovým nevídaným nadšením pro vědecké poznání, které mimojiné slouží jako zdroj společenského štěstí, plodí nanejvýš pochybná tvrzení, o nichž stále nedokážu s jistotou určit, jestli je bral autor vážně – například: "Kristus nám přikazuje, abychom se stali takovými, jako jsou malé děti, avšak malé děti nemohou pochopit diferenciální počet ani zásady peněžního oběhu ani moderní metody boje s nemocí."
Na druhou stranu musím přiznat, že některé pasáže o výchově dětí v náboženském duchu a o špatných vlivech náboženství na společnost měly něco do sebe, ale jelikož texty pocházejí někdy z 20. let minulého století, jsme nyní schopni zpětně říci, že si z nich církev vzala ponaučení a částečně svá dogmata obměnila, či objasnila trochu jiným způsobem. Ani já se ale na to ve většinově ateistické zemi nemůžu dívat nezaujatě, ale vím, že některé pro společnost nepřínosné fundamentalistické názory jsou některými stále zastávány, v některých zemích dokonce většinou společnosti. Myslím tedy, že Russellovy názory částečně pomohly k uvědomění chyb na straně všemožných církví, přitom ale také pomohly rozohnit novou nenávist mezi ateisty a věřícími, které možná někteří ateisti po přečtení této knihy mohou považovat za nevýslovné primitivy, což ale v žádném případě nemusí být pravda. Jsem si ale téměř jist, že Bertrand Russell toto nikdy nechtěl, jeho protiválečné názory, v nichž chtěl najít štěstí společnosti jsou toho důkazem.
Poslední část knihy byl rozhovor mezi Russellem a knězem Coplestonem o existenci boží. Nejdříve jsem si myslel (jak je dobrým zvykem všech takovýchto rozhovorů), že jedna strana (ta, která to publikuje - tudíž Russellova) vyšle favorita proti někomu, kdo je buď inteligenčně na velmi nízké úrovni, nebo zrovna po náročném dni odchází z práce a vůbec se mu nechce debatovat s nějakým chlápkem, ať už tvrdí cokoli. Nakonec jsem byl ale touto debatou příjemně překvapen, argumenty na obou stranách byly zajímavé a nevšiml jsem si ani náznaku nějakých urážek. Russell ale stále obhajoval morální principy a dle mého názoru neměl svoji obhajobu tak logicky objasněnou jako jiné části svých teorií. Zajímavé bylo, že Russell obhajoval morální principy velmi podobné křesťanským a nedokázal zcela dobře vysvětlit odkud tyto principy u něho pramení (nechtěl se jak přiklonit na stranu toho, že je získal od svých "tetiček a chův", jimiž často kritizoval vliv trestů na přirozený vývoj dítěte, na druhou stranu argumentace jeho "pocity" mi připadala nedostatečná). Z toho (dle mého názoru plyne) ponaučení, které by se ve slušnější formě dalo zformulovat: "Nejez tam, kde vykonáváš potřebu"
Abych vyzdvihl taky nějaké pozitivum, tak je to Russellova úderná kritika církví a jejich nepřiměřené moci. Nakonec se tedy Russellovi snad podařilo spolehlivě odpovědět na otázku, proč není křesťanem ve smyslu členem organizované církve.“... celý text
— Cink262
Logika, jazyk a věda
„Úzký výběr statí Bertranda Russella rozdělený na 3 části (Logika a matematika, Jazyk a teorie poznání a Filosofie a věda) pojednává zejména o tom, jak logika zasahuje do takřka všech odvětvích vědy.
Myslím, že kniha nejvíce připomíná jakýsi slepenec často na sebe velmi málo navazujících témat, které spojuje jen a pouze již zmíněná logika. Russell jako nefalšovaný logik do všeho, o čem píše, zavádí systém. Bohužel dále už s tím systémem pracuje jen velmi málo, což je asi z velké části dáno charakterem této knihy. „Logika, jazyk a věda“ je totiž jen českými autory uměle vytvořený výběr, který je dle mého názoru nesmyslný (i přestože Russelova jiná díla neznám), už jen proto, že i sám překladatel čtenáři v předmluvě předkládá Russelův život jako život plný zásadních změn v pohledu na svět (dá se očekávat, že texty, z nichž se kniha skládá, Russell nevydal během jednoho názorového období). Russell ale vše, o čem píše, probírá velmi dopodrobna, tudíž ani nevím, zda by se dala vytvořit nějaká středně dlouhá kniha shrnující jeho myšlenky, ať už z jednoho názorového období či z více.
Na knize vnímám pozitivně hlavně velké množství příkladů objasňující Russellovy názory a také to, že Russell sám prohlašuje, že si nenárokuje "absolutní pravdu" jeho filosofie (což snad ani kvůli malému množství obsáhlých témat nejde). Část o jazyce byla záživná a jako jediná předčila mé očekávání.
Kniha podle mě také dobře naplňuje účel seznámení s Russellovým (způsobem) myšlením, které ale v tomto podání není (alespoň pro mě) nijak zvlášť obohacující.“... celý text
— Cink262
Proč nejsem křesťanem
„Jako agnostik se zájmem o antropologii náboženství jsem si knihu vychutnala. Autor nebrojí proti dogmatům dogmaty, ale argumentuje, ukazuje rozpory a upozorňuje na slabá místa nejen křesťanství, ale náboženství obecně. Kniha není přednostně určena anti-křesťanům, přínosnou jí shledají i lidé věřící, kteří jsou otevřeni i jiným názorům a slepě neodsuzují bezvěrce, jako příšery dobré jen na zátop v pekle.“... celý text
— NiNo
Mystika a logika a jiné eseje
„Jelikož popis knihy nevypovídá mnoho o obsahu tak se na začátek pokusím trochu přiblížit o čem tato kniha je.
Kniha se skládá celkem z 10 esejí:
I - Mystika a logika (Onou mystikou není myšlen okultismus, ale filozofický způsob uvažování zaměřený především na instinkt a cit.)
II - Místo vědy v humanitním vzdělání
III - Uctívání svobodného člověka
IV - Studium matematiky (o tom jak je matematika užitečná)
V - Matematika a metafyzikové
VI - O vědecké metodě ve filosofii
VII - Fundamentální složky hmoty
VIII - Vztah smyslových dat k fyzice
IX - O pojmu příčinné souvislosti (determinismu)
X - Znalost na základě obeznámenosti a na základě popisu
Když jsem četl knihu poprvé tak jsem se s ní pouze seznámil, ale až napodruhé se člověk ponoří do hlubších významů této knihy a nalezne v ní velké množství úžasných myšlenek a podmětů k zamyšlení. Některé pasáže byly až dech beroucí s citáty které se vám budou stále vybavovat, ale na druhou stranu někdy až úzkostlivý rozbor slov a citování ze slovníku. Knihu bych určitě doporučil každému kdo se zajímá o filozofii. Pro mě nepostradatelná kniha, ke které se budu stále vracet.
PS: Úžasné vydání.“... celý text
— DrSeward
Bertrand Russell - knihy
1928 | Theorie poznání |
1961 | Proč nejsem křesťanem a jiné eseje |
1927 | Problémy filosofie |
1993 | Logika, věda, filozofie, společnost |
1931 | Manželství a mravnost |
1931 | Boj o štěstí |
1967 | Logika, jazyk a věda |
1975 | Zkoumání o smyslu a pravdivosti |
2015 | Mystika a logika a jiné eseje |
1948 | Svoboda a organisace |
Žánry autora
Literatura naučná Filozofie Psychologie a pedagogika Věda Matematika a logika
Štítky z knih
filozofie ateismus logika výchova kritika náboženství vývoj a výchova dětí studie
Russell je 14x v oblíbených.