Pilsudski... Katyň... Solidarita...Klíčové pojmy polských dějin 20. století recenze

Pilsudski... Katyň... Solidarita...Klíčové pojmy polských dějin 20. století https://www.databazeknih.cz/img/books/10_/100332/bmid_pilsudski-katyn-solidarita-klicove--Xvy-100332.jpg 5 6 3

Poláci a Češi měli a mají mnoho společného, zároveň je však mezi jejich kulturami a dějinnými osudy velmi mnoho rozdílů. Český čtenář se může často v labyrintu polských moderních dějin cítit ztracen. Kniha maďarského historika a polonisty Istvána Kovácse nabízí čtenářům pohled zasvěceného odborníka, který je však zároveň vnějším pozorovatelem, jenž vnímá polské dějiny ze středoevropské perspektivy a ve středoevropských souvislostech. Dílo nabízí seznámení s dějinami polského národa ve dvacátém století - tedy v období, které konstituuje živé historické povědomí i dnešních Poláků. "Zázrak na Visle", pakt Ribbentrop-Molotov, Katyň, Varšavské povstání, pogrom v Kielcích či Solidarita - to je skutečně jen několik málo fenoménů z mnoha, o kterých se čtenář v této knize dočte a které i v 21. století zůstávají klíčem k pochopení nejen polské ale i středoevropské reality. Předmluva: Maciej Szymanowski, ředitel Polského institutu v Praze. Z maďarského originálu a z rukopisů autora přeložil Jiří Januška. Tato publikace obsahuje všech třináct kapitol knihy Istvána Kovácse „Csoda a Visztulánál és a Balti-tengernél. A XX. századi lengyel történelem sorsfordulói“ (Zázrak na Visle a u Baltského moře: body obratu v polských dějinách 20. století) vydané v roce 2006 v Budapešti nakladatelstvím Európa Könyvkiadó. Do přítomného svazku nebyla zařazena předmluva a doslov maďarského vydání ani kalendárium polských dějin 20. století. Naopak tato česká verze obsahuje dvě nové kapitoly „Katyň“ a „Osvětim, neboli 1688 dní a nocí KL Auschwitz“. Namísto seznamu doporučené maďarské literatury k polským dějinám 20. století, který je součástí původního vydání, byl do tohoto svazku zařazen obdobný seznam literatury české. Vydáno ve spolupráci s Polským institutem v Praze v rámci čestného hostování Polska na veletrhu Svět knihy 2010. Vydání první.... celý text

Literatura naučná Historie
Vydáno: , Lukáš a syn (Barrister & Principal)

Csoda a Visztulánál és a Balti-tengernél. A XX. századi lengyel történelem sorsfordulói , 2006