Páteř recenze

Próza má podtitul Z deníku neznámého brigádníka. Její převážná část se odehrává v období od června 1951 do února 1952 v ostravských Kunčicích. Hlavní dějové pásmo (první až páté "vzpomínání") autor oživil úryvky z dopisů, protokolů, posudků, diskusí, a retrospektivními pasážemi. Mezi jednotlivá vzpomínání (která jsou ještě dále členěna na podkapitoly) vložil kratší intermezza (např. "ledvinové", "říjnové" apod.). Ústřední postavou je šestadvacetiletý Karel Kratochvíl. Původně pracoval jako zedník, potom se stal oblíbencem ředitele Chemoproduktu Lorence a ten z něj udělal vedoucího oddělení iniciativy pracujících. Po ředitelově pádu je Kratochvíl přičiněním kariéristy Švédy z pracovního kolektivu Chemoproduktu vyloučen a odchází na brigádu do Kunčic, aby si "narovnal páteř". Po překonání počátečních obtíží se ukáže, že Kratochvíl je schopný organizátor; stane se proto vedoucím betonářské party a spolu se svými novými známými, Bedřichem Nevěřilem a Růženou Kafkovou, je zvolen do celozávodního výboru KSČ. Kafková v souladu s dobovou stranickou mánií začne hledat nepřátele ve vlastních řadách a šíří pomluvy o Nevěřilově údajné kolaboraci za 2. svět. války. Záležitost chce řešit před stranickým tribunálem, nedostane se jí však podpory ostatních... Páteř je psána jako stylizovaný dokument - Kratochvílův deník - a zachycuje konflikt jedince a společnosti v konkrétní době. Lidové rčení "když se kácí les, lítají třísky", využité Bublíkem jako název jedné z úvodních kapitol první části prózy, vystihuje charakter konfliktu.... celý text

Ladislav Bublík
česká, 1924 - 1988
1963  90%Páteř