Paříž recenze

Oslnivý portrét města světel Paříž. Kdysi skromná římská obchodní stanice na bahnitých březích Seiny. A o staletí později? Nejkrásnější a nejoslavovanější metropole na světě. Město světel, vůní, chutí a lásky od vrcholku kopce Montmartre až po bulvár Saint-Germaine. Město gotické majestátnosti Notre Dame, rafinovaného Louvru, oslnivých Versailles i nebe se dotýkající železné Eiffelovy věže. Stejně jako každé jiné město i Paříž tvoří především lidé, kteří v něm žijí, bojují, milují, zrazují, lžou i zabíjejí. Šlechtický rod de Cygne slouží králi i zemi celá staletí a svůj původ odvozuje od středověkého hrdiny, jehož oslavuje Píseň o Rolandovi. Le Sourdové vyšli ze skromných poměrů a ztělesňují ideály Francouzské revoluce a Pařížské komuny. Bratři Gasconové pocházejí z ubohých brlohů na Montmartru – přičemž jeden z nich si získá nesmrtelnost tím, že staví Eiffelovu věž, a druhý se naučí obratně se pohybovat v pařížském podsvětí. Blanchardovi přišli za Ludvíka XV. o všechno, ale pak se znovu za Napoleona vzmohli a v době belle époque už zaujímali pevné místo ve středostavovské vrstvě bohatého měšťanstva. Paříž zažila léta vzmachu a rozkvětu, ale i tragické násilí revoluce, Komuny, první i druhé světové války. Svůj otisk do ní vtiskli impresionističtí malíři v druhé polovině 19. století i nadějní spisovatelé „ztracené generace“ ve dvacátých letech 20. století. Nezaměnitelně se na ní podepsala nacistická okupace i hrdinství francouzského hnutí odporu. I přelomový rok 1968… Rutherfurdovi hrdinové v dobách zlých i dobrých žijí nejen svůj život, ale především život svého města.... celý text

Literatura světová , Cestopisy a místopisy

Vydáno: ekniha , BB art

Paris