Nessun dorma ... a jiné příběhy recenze

Nessun dorma ... a jiné příběhy https://www.databazeknih.cz/img/books/81_/81835/bmid_nessun-dorma-a-jine-pribehy-Ywm-81835.jpg 5 1 0

Třináct povídek ze současnosti (přesněji z let 1996–2004) vypráví o ženách a dívkách, jejichž dlouhodobé všední problémy v nečekaném okamžiku nezvratně a osudově kulminují. Do běžného života hrdinek různého, převážně však středního věku zasahují okolnosti, které je definitivně zbavují posledního zbytku iluzí o světě i o sobě samých. A pokud některé z nich nějaká iluze ještě zbude, přijde o ni nepochybně ihned po závěrečné větě. Určitou výjimku představuje pouze titulní novelka Nessun dorma, jejíž „pohádkově“ vysvobozující konec lze nicméně zároveň chápat i jako vyústění hororové. Příběhy s konkrétním sociálním ukotvením a přesnými dobovými detaily jsou nezřídka protkány fantaskními motivy a symboly. Žánrově oscilují mezi realistickou psychologickou povídkou, groteskou a antiutopií. Knížka není určena konzumentkám dámského oddechového čtiva, pro které coby varování citujeme dávné vyjádření Michaela Bronce, vydavatele sborníku fantasy literatury, zamítajícího povídku Léto v Pyropoli: „…nesmírně zajímavá, ale natolik šílená, že bych si s ní netroufl sborník otevřít“ (Drakobijci IV, nakl. Straky na vrbě, Praha 2002. Doslov, s. 443). K tomuto názoru autorka suše podotýká, že Léto v Pyropoli nezobrazuje nic jiného než její každodenní existenci. Obdobně jako ostatních dvanáct příběhů nezobrazuje nic jiného než každodenní existenci řady dalších žen (a mužů).... celý text

Ivana Blahutová
česká, 1958
2013  40%Almanach Nibiru 2013