Molekulární základy dědičnosti recenze

nehodnoceno
Molekulární základy dědičnosti https://www.databazeknih.cz/img/books/40_/403466/bmid_molekularni-zaklady-dedicnosti-dmH-403466.jpg 0 0 0

Bouřlivý vývoj, kterým prochází moderní nauka o dědičnosti (genetika), nemá v dějinách biologických věd obdoby. Pokusy s křížením hrachů a banánových mušek se staly pietní záležitostí a existují už jen ve vzpomínkách. Moderní genetika pronikla od povrchu organismů do nitra jejich buněk a sestoupila až k molekulám. Sledování životních dějů na molekulární úrovni je vzrušujícím dobrodružstvím poznání. A o toto dobrodružství naší čtenáři dosud přicházeli pro naprostý nedostatek jakékoli české příručky pojednávající o tomto oboru. Tento nedostatek má aspoň zčásti napravit kniha o molekulárních základech dědičnosti. Kniha je koncipována tak, že sleduje kromě molekulární genetiky také její vztahy k jinému modernímu, zdánlivě nepříbuznému oboru - kybernetice. Je rozdělena do pěti částí. První a druhá pojednává o genetické informaci, jejím umístění v buňce a o jejích proměnách, třetí o přenosu genetické informace v živých systémech, čtvrtá o systémech na periférii přenosové kanálu a pátá o řídících a regulujících procesech v živé buňce. Kniha obsahuje výklad objevů většinou ne starších než pouhých 10 až 15 let. Nevyhýbá se ani těm nejsložitějším otázkám nauky o dědičnosti, ale je psána tak, aby jí porozuměl čtenář se středoškolským vzděláním. Je uvedena předmluvou doc. dr. Milana Haška, člena koresp. ČSAV. Je určena především biologům, lékařům a chemikům, kteří sami v oboru genetiky nepracují, ale chtěli by o něm mít aspoň základní přehled, dále studentům všech škol přírodovědeckého zaměření, a konečně všem, kteří se na dobrodružství poznání chtějí aspoň pasívně podílet. Kolem genetiky přežívají ještě leckde trapné rozpaky a mnohé nesprávné názory. Kniha jistě přispěje k vyjasnění situace a k rehabilitaci genetiky v myslích neinformovaných čtenářů.... celý text

dědičnost

Jan Klein
česká, 1936