Láska a přátelství a jiné prózy recenze

Láska a přátelství a jiné prózy https://www.databazeknih.cz/img/books/29_/29229/bmid_laska-a-pratelstvi-a-jine-prozy-iuC-29229.jpg 3 149 19

Prohnaná, ale smolařská intrikánka Laura, věčně opilá Alice, marnivá a hloupá Mary, potrhlá Eliza, drzá Cassandra.... Hrdinky osmi raných próz Jane Austenové žijí celkem obyčejnými životy, ale autorka dokáže jejich příběhy vyprávět nevšedně. S nadsázkou, ironií a v duchu parodie na dobové zamilované romány. Vítejte ve světě, kde dámy při každé vhodné příležitosti omdlévají, kde se nuda zahání vedením nudných řečí, kde chudí mladíci nezřídka bývají levobočky urozených boháčů, kde si nikdo nemůže být jist, jestli v náhodném spolucestujícím neobjeví svého příbuzného, a kde nemravové a klevetníci s oblibou nasazují masku ctnosti... Sbírka raných próz Jane Austenové s názvem Láska a přátelství je pojmenována podle novely v dopisech, která je jejím srdcem. Všechny prózy si berou na mušku dobové literární konvence. Jane Austenová je psala pro pobavení rodiny a jejich humor a styl, který již v mnohém naznačuje budoucí směřování autorky, si lze vychutnat i bez zevrubné znalosti literatury 18. století. Lásku a přátelství lze sice označit za novelu v dopisech, ovšem ve skutečnosti jde spíše o vyprávění hlavní hrdinky Laury o radostech a strastech, plynoucích z jejího manželství s mladým šlechticem, přičemž rozdělení na dopisy mělo zřejmě sloužit pro oddělení částí určených pro čtení v rodinném kruhu vždy během jednoho večera. Již v této novele, datované rokem 1790, kdy bylo autorce pouhých čtrnáct let, lze jasně identifikovat její ostrovtip a pohrdání romantismem, které se ještě zvýraznilo v jejích vrcholných dílech. I ostatní prózy ze sbírky jsou satirickými karikaturami dobových romantických i populárních heroických románů. Povídky: - Láska a přátelství (Love and Freindship) - Jack a Alice (Jack & Alice) - Frederic a Elfrida (Frederic & Elfrida) - Henry a Eliza (Henry & Eliza) - Tři sestry (The Three Sisters) - Krásná Cassandra (The Beautifull Cassandra) - Sir William Mountague (Sir William Montague) - Dobrodružství pana Harleyho (The Adventures of Mr. Harley)... celý text

Literatura světová , Romány

Vydáno: , Daranus

Love And Freindship, Jack & Alice, Frederic & Elfrida, Henry & Eliza,Three Sisters Beautifull Cassandra Sir William Moun , 1861