Kiosek na pláži recenze

Kiosek na pláži https://www.databazeknih.cz/img/books/95_/95028/kiosek-na-plazi-95028.jpg 4 3 1

Kiosek na pláži je společenským románem a je prvním českým slovesným literárním dílem, jež vychází v jednom termínu současně knižně i jako e-Kniha ve formátech mobi. a epub. na českém portále wknihy.cz. Je to experiment, který nabídne první přímou konfrontaci „papírové“ produkce s elektronickou na českém trhu. Jsou to formáty, které aplikují především nejrozšířenější čtečky zn. Amazon Kindle. Podle dosavadních průzkumů, v nichž musíme zohledňovat zhruba pětileté zpoždění českého trhu vůči americkému, si v Čechách knižní „papírová“ produkce nekonkuruje s elektronickou, fungují vedle sebe a vzájemně se spíše podporují. Fetiš mít knihu, kterou chci, ve své knihovně, a nasliněným prstem listovat stránkami, je stále silnější než elektronická moderna. Román Kiosek na pláži je příběhem, odehrávajícím se v letech 1948 až 1990. Má dvě polohy, zobrazující na velké časové ploše především souboj totality a svobody. Život v československé komunistické totalitě a život v luxusu na francouzském Azurovém pobřeží ve městě Nice. Příběh má hodně co říci generacím čtyřicátníků a starším, kteří prožívali totalitu v plně vnímavém věku dospělých, i těm mnohem mladším, pro něž je výraz totalita jenom encyklopedickým pojmem. Ti mladší by měli vědět mnohem více o atmosféře života svých rodičů a nezapomínat na ni. Totalita znamenala i velké břímě pro mladé lidi, kteří trpěli za "nedělnický" původ svých rodičů z tzv. buržoazních rodin z prostředí vzdělanců, intelektuálů, podnikatelů, právníků atd. Pro dnešní mladé lidi je to problém zcela nemyslitelný. David Besser, hlavní hrdina příběhu, který nemohl vystudovat v Čechách ani střední školu, se s tím musí poprat. Emigrace do Francie ho postupně zdvihne až do sféry boháčů a vlivných podnikatelů, ale musí se umět v tomto prostředí prosadit. Původně se domnívá, když přijíždí v roce 1974 do Francie za svou sestrou, která umírá po vážné autonehodě, že po ní zdědí jeden kiosek na středomořské pláži. Skutečnost je však ohromující. Později se však jeho totalitní dětství a mládí, na něž navazuje pohádkový život francouzského podnikatele a milionáře, znovu střetnou ve velmi složitém prostředí v Čechách. Kruté scény z vyšetřování amnestovaného emigranta pod tlakem tajných služeb, týrání, nemilosrdné vězení atd. nemají nic společného s literární fikcí, stejně jako epizody z prostředí francouzské středomořské smetánky. Příběh vrcholí na přelomu 80. a 90. let ve Francii, kdy je David Besser zpět v Nice a v Čechách přichází tzv. sametová revoluce. David se svými přáteli z dětství dochází ke zjištění, že nabídnuté iluze o svobodě vyžadují realistický chlapský postoj. Přichází nečekané rozuzlení. Román je vlastně syntézou reportáže z totality a hollywoodského romantického příběhu, ale jeho závěr je zcela nekompromisní.... celý text