Je třeba se bát Ruska? recenze

Je třeba se bát Ruska? https://www.databazeknih.cz/img/books/95_/95865/je-treba-se-bat-ruska-95865.jpg 3 7 1

Autor nabízí čtenáři objevnou, místy humornou a také napínavou výpravu za taji největšího státu světa, který pokrývá šestinu zeměkoule, a přece o něm víme tak málo. Jaký je vlastně jeho potenciál, který sovětská moc nedokázala využít, naopak dospěla k jeho úplnému rozvratu? Co je možné od Ruska očekávat, nejen z hlediska světové politiky, vlastnictví jaderných zbraní, ale především onoho přírodního a lidského potenciálu, které Rusko samo objevuje teprve nyní? Do jaké míry byl rozpad SSSR a Jelcinovo prezidentství tím zlomovým okamžikem v modernizaci a demokratizaci ruské říše, tak jako zlomovými předěly bylo období Lenina a jeho NEPu, Stalinova industrializace, ale také kolektivizace a teror, Chruščovova kritika kultu osobnosti a neohrabané reformy, které zastavilo Brežněvovo období „zastoja“, postupného úpadu a uzbrojení ekonomiky? Nakolik přetrvává tradice samoděržaví a sovětské diktatury, či se Rusko demokratizuje, liberalizuje, otvírá světu a znovu zaujímá jednu z vedoucích pozic. To jsou otázky, které si klade autor a pokouší se na ně odpovědět řadou příkladů, jak se sám s nimi seznamoval po desítky let svých pobytů v této zemi, rozhovory s politickými špičkami i prostými lidmi v nejzapadlejších koutech země. Kniha zároveň shrnuje nejnovější poznatky z odtajněných dokumentů, z četné ruské a zahraniční literatury a dalších pramenů, aby odkryl co nejvíce mýtů a ukázal současnou Ruskou federaci, její politiku, ekonomiku, kulturu, sociální politiku a životní úroveň lidí.... celý text