Faust umírá dvakrát recenze

Faust umírá dvakrát https://www.databazeknih.cz/img/books/56_/5696/faust-umira-dvakrat-5696.jpg 5 6 2

Jedna z nejzdařilejších próz známého autora, podmanivý příběh někdejšího populárního politika, odhalující zákulisní praktiky moci a současně upínající pozornost k základním otázkám lidské morálky, touze po přežití, konjunkturalismu, statečnosti i zbabělosti. V roce 1967 měla premiéru Rážova rozhlasová hra Faust umírá dvakrát, kterou pak po úspěchu v Československu nastudovaly stanice od Kanady přes Irsko, Švýcarsko a Německo. Autor ji přepsal do podoby strhujícího románu, který měl v roce 1969 vyjít v Mladé frontě. K vydání však již díky nastupující konsolidaci z tzv. ideových důvodů nedošlo. Faust umírá dvakrát je v podstatě modelový politický thriller o vztahu jedince a moci, ale zároveň i napínavý psychologický román, v němž se touhou, odvahou i strachem naplňuje jeden podivuhodný lidský osud. Autor zkoumá, kde začíná a kde končí konformita se světem mocných, kde je ona hranice, kam až je člověk ochoten jít za svým prospěchem, kdy, respektive za jakých podmínek, má lidská existence ještě smysl, kde jsou v politice hranice mezi realitou a fikcí to vše jsou otázky, které neztratily svou naléhavost ani na počátku třetího tisíciletí. Přichází-li Rážova kniha za čtenáři až nyní, pak to znamená, že čas jí na hodnotě nic neubral. ... celý text

Unikátní pohled na chod státní mašinérie – je demokracie pouhou fasádou pro odvedení pozornosti od skutečných držitelů moci? JanH

Tématicky by se tato novela dala nejspíše označit za tzv. thriller, a kdybych chtěl být přesnější a určitější, pak bych přidal adjektiva politicko-psy...celý text recenze

politika politické thrillery politici politické romány boj o moc české romány