Estébáckou Prahou recenze

Estébáckou Prahou https://www.databazeknih.cz/img/books/18_/180665/bmid_estebackou-prahou-180665.jpg 5 16 4

Cílem knihy je zprostředkovat čtenáři seznámení s autentickými budovami a místy, na nichž působila před rokem 1989 Státní bezpečnost a některé jiné složky represivního aparátu totalitního režimu. Záměrem je přinést širší a zdaleka ne pouze odborné veřejnosti přehledný souhrn informací o různých součástech StB, jejich struktuře a funkcích a dodat těmto údajům nový význam a atraktivitu zasazením do rámce města, změněného za dvacet a více uplynulých let. Kniha je svým zaměřením zatím unikátní. Stanovit místa působení StB je totiž poměrně obtížné, protože jedním z atributů StB bylo přísné utajení. To se důsledně týkalo i budov, v nichž StB působila. Na úvod je pro uvedení čtenáře do souvislosti zařazen nástin činnosti StB. Kromě budov úřadů a věznic užívala StB i byty a další prostory ke schůzkám s agenty. Protože se jedná rovněž o místa spojená s StB, je tato problematika přiblížena informativním textem a přílohou s výběrem adres takových bytů. V Praze se na mnoha místech odehrály dramatické události, jako zastřelení protikomunistických odbojářů či zatýkání. Jedná se o velmi rozsáhlou a těžko zcela zpracovatelnou problematiku. Proto je úvodní text doplněn alespoň ukázkou takové události s původními fotografiemi StB.Od nedávné doby má veřejnost možnost seznámovat se s fotografiemi, tajně pořízenými StB ze sledování osob. Tak se stala místem působení StB vlastně celá Praha. Z široké škály fotografií jsou opět uvedeny příklady. Hlavní částí knihy jsou hesla, věnovaná jednotlivým budovám, spolu s identifikačními údaji, historickým, stavebním a uživatelským vývojem místa. Hesla jsou doplněna dnešními fotografiemi budov. Fotografování v době působení StB bylo prakticky vyloučené, takže existuje jen velmi málo autentických fotografií.... celý text