Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie

Dějiny filmu Kristin Thompsonové a Davida Bordwella jsou víc než jen tradiční výčet slavných snímků známých i méně známých režisérů, víc než přehled škol a teorií, protože chtějí podat obraz co možná nejúplnější, který má zahrnout jak podíl autorů na díle, tak i všechny okolnosti podmiňující jeho výsledný účinek. Autoři proto sledují filmovou tvorbu v několika rovinách současně, od proměn stylu a zkoumání způsobu, jímž film působí na diváka, přes postupné utváření a rozvíjení stěžejních žánrů i proměny narativních struktur až po osudy velkých studií a ekonomické předpoklady jejich fungování. Kniha zkoumá nejen klasickou hollywoodskou produkci, ale stejnou pozornost věnuje i tvorbě evropské a mimoevropské, dílům zakladatelským i zapomenutým a stranou přitom nezůstává ani dokument a animace. Její velkou předností je, že dějiny filmu dovádí až na sám práh éry nových médií. Je zřejmé, že historické uvažování o filmu, které přejímá a svým způsobem i rozvíjí podněty nové historie, jež se prohloubeným chápáním minulosti snaží získat nový pohled na přítomnost, a které se inspiruje rovněž archeologií médií, je užitečné všem, kdo se zajímají o film hlubším způsobem. I když jsou i dnes filmová studia akademickým oborem, Thompsonové a Bordwellovy Dějiny filmu dokazují, že o kinematografii je možné psát poučeně, a přesto způsobem, který nenudí. zdroj: www.kosmas.cz...celý text

Literatura naučná, Umění
Vydáno, Akademie múzických umění (AMU), NLN - Nakladatelství Lidové noviny

Film History: An Introduction, 1994