Colonel Toby recenze

Českoslovenští hrdinové modrého nebe svými bohatýrskými činy zůstanou natrvalo v našem povědomí, protože jako první se zbraní v ruce vystoupili proti nacistickým okupantům a jejich vazalům. Z dlouhé bolestné cesty, na niž se před nimi vydala generace čs.legionářův Rusku, Francii a Itálii, se mohli vrátit teprve v srpnu 1945. To ale na jejich slávě neubralo, ba spíše naopak. Věrni přísaze odcházeli z vlasti, aby bojovali za svrchovanou Československou republiku v předmnichovských hranicích. To byl jejich cíl. Připomínaly jim to i nášivky CZECHOSLOVAKIA na modravých uniformách RAF. Dva a půl roku poté muselo několik set čs. letců opět opustit svou zem kvůli možnému novému pronásledování. S pevným rozhodnutím napomáhat ve svobodném světě tomu, aby se jednou celé Československo – opět svrchované a demokratické – znovu zaskvělo tak, jak je znala ctil před Mnichovem celý mírumilovný svět. Každý z těchto emigrantů budoval existenci podle svých možností. Někteří ještě pár let létali v uniformách RAF na proudových strojích, jiní se zapojili do výzvědné činnosti proti komunistické Praze. Další by mohli podat svědectví o dramatech posádek z dob korejské války nebo provozování ,leteckého mostu" do vzdušného prostoru svobodného Berlína. Jinde se z úspěšného stíhače 313. čs. perutě stal lovec a prospektor hledající zlato, na málo přístupných tocích severozápadu Kanady. Úspěšný kapitán wellingtonu se dostal do východní. Afriky, založil si tam koželužnu, vydělávala prodával kůže ulovených zeber, buvolů, antilop, gepardů a lvů. Jeho někdejší velitel perutě, nositel nejvyšších britských vyznamenání, se usídlil v zemi protinožců. Další, první nositel záslužného leteckého kříže (DF('), se stal technickým poradcem společnosti PAWA. Hrdina tohoto příběhu se ocitl na dvoře etiopského císaře, potomka bájného krále Šalomouna a královny ze Sáby. Haile Selassie I. počátkem května 1949 pro něho a jeho rodinu poslal na londýnské letiště vlastní letoun... Stránky této knihy přinášejí životní příběh jednoho z těch statečných, jimž Velká Británie a celá svobodná Evropa slovy Winstona Churchilla „ještě mnoho dluží".... celý text

Literatura naučná , Historie

Vydáno: , Naše vojsko

Colonel Toby - Na dvoře krále králů