Českoslovenští legionáři z Těšínska recenze

Českoslovenští legionáři z Těšínska https://www.databazeknih.cz/img/books/39_/398718/bmid_ceskoslovensti-legionari-z-tesinska-HxU-398718.jpg 5 2 1

Publikace představuje výsledek několikaleté badatelské činnosti Petra Majera z Československé obce legionářské a nezávisle na tom probíhajícího archivního výzkumu odborných zaměstnanců Muzea Těšínska. Prokázal, že z Těšínska pocházelo nejméně 841 československých legionářů. Jejich vysoký počet překvapuje nejen laické badatele, ale i historiky. Zásadně totiž mění dosavadní pohled na účast zdejších obyvatel na formování československého státu. Katalog je doplněn několika vybranými příběhy, které čtenářům přibližují cestu legionářů do československého zahraničního vojska, jejich dramatické osudy na frontách první světové války i často strastiplné návraty domů do vlasti. Cenné jsou zejména osobní zápisky z legionářských deníků. Původně jednotné území Těšínska bylo v roce 1920 rozděleno státní hranicí, starobylý Těšín a s ním i celá východní polovina této malé, ale mimořádně významné české korunní země, se staly součástí Polska. Avšak v době, kdy legionáři do československých legií vstupovali, tomu tak ještě nebylo. Platily původní zemské hranice. Proto katalog obsahuje jména legionářů, jež pocházeli z obcí a měst ležících jak na dnešním českém, tak i polském území. Čtenáři jistě ocení dobovou administrativní mapu s vyznačením původních zemských hranic Těšínska či další doprovodné texty ilustrující mimořádně složité sociální, jazykové a národnostní poměry, jaké zde panovaly v době, kdy se jeho mnozí obyvatelé rozhodovali pro odchod do československých legií. Knihu vhodně doplňují četné dobové fotografie a pohlednice, její součástí je i jmenný a místní rejstřík.... celý text

Literatura faktu , Válečné , Historie

Vydáno: , Muzeum Těšínska

Českoslovenští legionáři z Těšínska , 2018