Čechy, domov můj aneb Malá vlastivěda o místech, lidech, řeči, krojích, zpívání… i stravování + CD recenze

Čechy, domov můj aneb Malá vlastivěda o místech, lidech, řeči, krojích, zpívání… i stravování + CD https://www.databazeknih.cz/img/books/35_/350266/bmid_cechy-domov-muj-aneb-mala-vlastived-OVN-350266.jpg 5 6 2

Populární výtvarnice a etnografky Kamily Skopové je poutí po zemích ceských, po jejích etnografických regionech. Jednotlivé kapitoly približují vybrané oblasti a popisují krajové zvyky, jazyk, architekturu, stravu ci odívání. Lidová kultura hmotná i duchovní vytvorila nespocet projevu hodných našeho zájmu, inspirovala mnoho slavných osobností ze sveta kultury. Lidové stavby, kroje, písne, tanecní projevy a muzika, slovesnost a nárecí, vzájemné vztahy, zvyky a obyceje, rituály a obradnost, zpusob hospodarení, lidový výtvarný projev, ale také lidová strava – to vše poutalo pozornost mnoha skladatelu, básníku, spisovatelu a výtvarníku. Koneckoncu i Kamily Skopové, která svuj zájem o danou problematiku osvedcila již ve více jak desítce popularizacních i originálne ilustrovaných knih. Publikace Cechy, domov muj si neklade za cíl vedu o naší vlasti odborne pojednat, chce pouze vzbudit zájem široké verejnosti o tyto hodnoty; možná se stane podnetem k prvnímu kroku na ceste poznávání života ceského venkova v minulosti. Jinde ve svete jsou na svou národní kulturu patricne hrdí. Budme také, ona si to zaslouží. O to víc se pak otevreme svetu a se zdravým sebevedomím se staneme soucástí mnohonárodního spolecenství. Knihu doprovází puvodní stejnojmenné CD s nahrávkou 15 lidových písní ze 14 regionu Cech (v hudební úprave Ivy Dostálové). Ackoliv nahráváno ve starobylé roubence poblíž Hlinska, výsledkem je CD, na nemž úcinkují bezmála tri desítky muzikantu a zpeváku. Uslyšíte dudy, citeru i vzácnou lidovou háckovou harfu.... celý text