Pomalá voda teče proklatě zostra
recenze
Pomalá voda (2021) / CleoXandraPoležení ve špitále, to je relax, který málokdo miluje. Já teda určitě ne. Koncem roku mě však postihla delší hospitalizace, které měla kromě všech svízelů i jedno pozitivum: spoustu času na četbu. Díky tomu jsem se konečně schrupla i knihu, kterou jsem pár měsíců úspěšně odkládala: Pomalou vodu, novinku Jiřího Raichla.
Musím přiznat, že jsem četla všech šest jeho dosud vydaných titulů. A každý další se mi líbil o něco víc než ten předchozí. Z této zvláštní věci na pomezí novely a románu jsem však měla určitou obavu. Už z názvu a poněkud melancholické pózy dámy na obálce jsem usoudila, že mě čeká jakási hutná introspektivní sonda do ženské duše.
Omyl. Jako vždy, Raichl si laškovně pohrává se čtenáři a v průběhu dvou set stránek nesčíslněkrát překvapuje nejen dějovými zvraty, nýbrž i proměnami nálad a vlastně i žánru. Vyprávění je rozčleněno do pěti dějství klasické tragédie: expozice, kolize, krize, peripetie a katastrofa. Nutno ještě dodat, že autor tentokrát zabrousil do oblasti retro a napasoval děj do konce dvacátých let minulého století.
V krátké expozici se hlavní hrdinka Klára ocitá na trudné životní křižovatce po otcově smrti, což ovšem reflektuje s nadhledem tak odlehčeným, až to kterýsi recenzent nazval náznakem české variace na Deník Bridget Jonesové. Hned vzápětí se však nálada prudce mění a přes brilantně umotanou detektivní zápletku spěje k závěru ve stylu skoro až psychologického thrilleru. Spektakulárně projektovaná (a přitom vysloveně komorní) pointa je další ukázkou Raichlova nesporného vypravěčského umění postaveného na strhujícím tempu a optimálně namíchaném koktejlu romantiky, napětí, tajemna a štiplavého humoru (v pestré škále od melancholie přes sebereflexi a sarkasmus až k proklatě peprné ironii).
Pomalá voda se četla úplně sama, nenudila ani vteřinu, a když dotekla k závěrečné tečce za poslední větou, bylo mi najednou smutno, že už je pryč, kdesi v oceánu prožitých iluzí...
Z objektivního pohledu musím ocenit vybroušenou stylistiku, bohatou slovní zásobu, neotřelé slovní obraty i zajímavá formální zpestření (např. dialog Kláry s jejím komorníkem pojatý coby boxerský zápas nebo nejdelší větu celé knihy, jež mi vzdáleně připomněla jednu podobně střiženou scénu z Amélie z Montmartru).
Slabiny hledám fakt těžko. Nevybavuju si žádnou závažnější…
Sečteno podtrženo: pro někoho příjemná oddechovka. Pečlivější čtenář(ka) však mezi řádky objeví dobře zakódovaná sdělení hlubšího, hodnotného ražení.
Rozhodně nejlepší kniha, co mi přišla do rukou za hodně dlouhou dobu…