Pánové - smekám a díky...

recenze

Svět šumavských železnic v proměnách času (2014) 5 z 5 / DriftBooks
Svět šumavských železnic v proměnách času

Tito lidé sbírají, pátrají, brodí se archivy, nakupují za drahé peníze unikátní fotografie, uchovávají nejen v hlavách a nejen vzpomínky, a věřte mi, že mají povětšinou více informací než slavný internet a zadáte-li jim heslo, jsou rychlejší než Google. Ne prosím, já to skutečně nechci zlehčovat – já smekám! Je totiž nezbytně nutné mít takovéto lidi mezi sebou, protože naše paměť je děravá, vše nové vytěsňuje zdánlivě zbytečné haraburdí a starý svět ve všech možných podobách mizí spolu s naším zapomínáním.

Ke zmiňované knize mám – vzhledem k tomu, že na šumavských lokálkách již téměř deset pracuji – velmi osobní vztah, který je navíc díky dalším drobnostem značně nostalgicky zabarvený. Ale jsem přesvědčený, že čtenářům takzvaně “z civilu” kniha přinese mnoho zajímavých a snad i užitečných informací. V každém případě čtivý styl, podtržený lehkým humorem, a celkově netradiční přístup k tématu řadí knihu mezi ty TOP ve své kategorii.

A tak děkuji těm třem vetešníkům, nadšencům a (nebojím se toho slova) kronikářům za to, že jejich zásluhou šumavské lokálky a lidé, kteří na nich pracovali znovu ožívají, že znovu ožívají všechny ty příběhy ať veselé či tragické. Děkuji jim za to, že zároveň vytvářejí nové podoby a příběhy šumavských lokálek svou aktivitou kolem Stifterova pošumavského železničního spolku. A také za to, že dokumentují a archivují tu nejsoučasnější podobu pro naše děti, vnuky a doufám i prapravnuky…

Pánové – díky…

Petr Čmerda




Kniha trojice autorů ze Stifterova pošumavského železničního spolku, který od roku 1991 mapuje historii šumavských železnic, zachycuje textem i obrazem proměny, jimiž prošly nejen šumavské železniční tratě, ale i to, jak se v průběhu let plných hospodářských a politických zvratů v tomto nádherném regionu vyvíjela železniční doprava. Svazek přináší unikátní fotografie, záznamy a dokumenty, díky kterým se čtenáři mohou vydat po stopách kolejí ztracených v bahně rašelinišť, vlaků zmizelých v přítmí pralesního hvozdu a zaposlouchat se do ozvěny železných kol odrážející se od svahů Boubína či Třístoličníku.

Komentáře (0)

Přidat komentář