Páni štětců na vlnách Středozemě

recenze

Tolkienova léta (2001) 5 z 5 / notburga
Tolkienova léta

Dětství každého z nás bylo lemováno a částečně formováno celou plejádou pohádkových postav. Ale k některým dětem tyto magické bytůstky přicházely blíže, než k jiným. Ne každý totiž může sdílet svou klubovnu s velkolepými hradbami Minas Tirith nebo bez dechu pozorovat, jak se přímo před jeho užaslýma očima milovaná maminka mění v mocnou královnu Galadriel...

Kniha Tolkienova léta má zdánlivě velmi jednoduchý koncept: hovoří o bratrech Hildenbrandtových, kteří jsou (nejen) milovníkům Středozemě známí především jako ilustrátoři Tolkienovských kalendářů, které se okamžitě po svém vydání staly bestsellery. Kniha mapuje především složitou cestu vzniku jednotlivých obrazů od prvních náčrtků přes fotografování živých modelů až po společnou práci obou bratrů. Čtenář snadno (i když ne bez údivu) pochopí, jak velký kus práce stojí za jednotlivými obrazy a jak moc byly formovány osobnostmi obou bratrů a prostředím, ve kterém byly malovány. Divili jste se někdy, proč hildebrandtovský Nazgûl sedí na jakési karikatuře gumového kuřete nebo proč šaty Galadriel připomínají obsah skříně vaší babičky? Tady se to dozvíte...

Příjemnou živost celému textu dodává originální vyprávění tehdy pětiletého Grega (syna G.H.). Díky jeho vzpomínkám je jednodušší vžít se do zápalu, s jakým oba bratři své obrazy vytvářeli. Nadšený fantasta jako já se vždycky rád nechá přenést do období, kdy i jemu připadaly všechny postavy v pohádkových příbězích skutečné. Může se snad milovník Středozemě podívat na večernici, aniž by si vzpomněl na Silmarily?

Dětský naivní pohled Grega ale nekomentuje jen ty příjemné a bezstarostné chvíle. Z jeho vzpomínek vnímavý čtenář pochopí, jak těžké bylo někdy dodržet termíny dané vydavatelstvím nebo proč nakonec vznikly jen tři ze čtyř původně plánovaných kalendářů.

„Rozumějte, jedno musíte o tatínkovi a strýčkovi pochopit. Doopravdy věřili, že tu je pán lesa a víly a elfové a zlobři a gnómové a trollové a draci a kouzelníci.“

Já si knihu původně koupila především proto, abych měla všechny obrazy z kalendářů pěkně pohromadě. V tomhle směru mě chvílemi rozčilují velkolepě pojatá zobrazení přes dvě stránky, kde středový šev často více než ruší celkový dojem. Rozkládací stránky by mi byly milejší. Naopak velmi oceňuji zpracování knihy, kdy jsou stránky věnované jednotlivým obrazům odděleny barevným pozadím, což usnadňuje orientaci v knize a často přidává další střípek do nálady navozené prohlížením kreseb.

Nepatřím k uměleckým teoretikům, přesto mě velmi zaujaly jednotlivé náčrtky a postupy, které ukazují cestu od prvního nápadu až po finálně dokončený obraz. Pláště tu nahrazují staré deky a povlaky na polštáře, koně mají vzor v dětských hračkách a modelu znázorňujícího Nazgûla by se neleklo ani batole. Přesto je výsledný dojem dokonalý. I když dnes, kdy se do popředí dostávají spíše realistická filmová pojetí se někdy může zdát zastaralý a bez nápadu. Ale já osobně jsem si nikdy neuměla představit, jak asi vypadal v Hobitovi drak Šmak, když se zvedl ze svého zlaté lože s mincemi a klenoty vrostlými do kůže. Grem a Tim Hildenbrandtovi mi to ale ukázali a byl to skutečně úchvatný pohled.

„Malování Šmaka trvalo výjimečně dlouho. Tatínek se strýčkem zobrazili každou jednotlivou minci a každý drahokam z dračího pokladu. … Do Síně Hildenbrandtů vstoupilo Zlo v celé své omračující kráse...“

Co mě na knize trochu mrzelo je místy hodně odfláknutý překlad a chyby z nepozornosti; překlepy, chybějí písmena či slova a v jednom místě dokonce zdvojená část odstavce. Zklamáním byl i plakát, který je na konci knihy jednoduše poskládaný do čtverce, což je poté na pověšení znát. Uvítala bych spíše dárkové balení s plakátem v klasické ruličce, ale uvědomuji si, že by u nás bylo neprodejné.

Mé hodnocení má přesto plných 5 hvězdiček. Když pomineme drobné nedostatky, způsobené hlavně českých překladem a zpracováním, stále jde o velmi působivý pohled do života dvou velkých umělců, kteří zanechali ve světě fantasy nesmazatelnou stopu. Nadšená jsem byla i z popisu a vzpomínek Grega mladšího, které jsou této knize tak často vytýkány. Hlavně díky nim jsem celou knihu přečetla jedním dechem a neustále se k ní vracím. Doprovodné komentáře od obou bratrů byly už jen příslovečnou třešničkou na dortu.

„O to, kdo bude dělat Gluma, jsme si hodili mincí. Tim vyhrál či prohrál, podle toho, jak se na to díváte. Určitě to nebyla póza, v které by se někoho dal udělat dojem.“
Greg


Všechno dohromady pak tvoří pestrobarevný a zajímavý koktejl, kteří ocení všichni, kteří se zajímají o umění, svět Pána prstenů nebo fantasy všeobecně. Každý si totiž v knize jistě najde právě to své...

Komentáře (0)

Přidat komentář