Malý nebo velký pražský erotikon?

recenze

Malý pražský erotikon (2014) 5 z 5 / Elye
Malý pražský erotikon

Malý nebo velký pražský erotikon?

Patrik Hartl opět nezklamal! Tento druhý román režiséra a autora úspěšných divadelních komedií je prošpikován humorem, erotikou, manželskou nevěrou, ale i mile dojemnými scénami. I když se zdá, že autor ve snaze pobavit čtenáře mnohdy notně „tlačí na pilu“ a komické situace v milostných životech hlavních protagonistů jsou nejednou na hranici uvěřitelnosti ve stylu humoru „Návštěvní dny Šimka a Grossmanna“, nedá se autorovi odepřít jeho bravurní umění zaujmout a pobavit čtenáře. Od knihy se zkrátka nedá odtrhnout! Čtenář je vtažen do pocitů jednotlivých hrdinů, jejich dychtivosti po štěstí, lásce a lidského porozumění, a ač jsou mnohdy situační scény lehce přitažené za vlasy a náhoda střídá náhodu, je Malý pražský erotikon dílem opravdu povedeným.

Autor s nakažlivým smíchem

Patrik Hartl, člověk s tak bujarým smíchem, že vyloudí úsměv na rtech každému, se střídavě věnuje divadelní, filmové a televizní činnosti. Režíroval řadu divácky úspěšných divadelních her a jeho vlastní divadelní tvorba se těší velké oblibě. Je stálým režisérem v divadle Studio DVA, debutoval filmovou komedií Taková normální rodinka a jeho prvotina z roku 2012 Prvok, Šampon, tečka a Karel, kde autor řeší životy čtyř kamarádů, zaznamenala velký čtenářský úspěch.

Přes soudruhy po současnost

Malý pražský erotikon je retrospektivně pojatý román, v němž je vyprávění započato rokem 1975 a končí téměř po 40 letech v roce 2014. V románu jsou na 440 stranách formou kroniky vylíčeny (ne)všední životy dvou sousedících pražských rodin. Táňa se Zbyňkem a jednovaječnými dvojčaty v jedné a Marta s Honzou a dcerami v druhé řadovce Na Babě prožívají úsměvné, mnohdy šokující, především však sexem, nevěrou, životními paradoxy a náhodami nabité situace. Postavy během let stárnou a zrají, z dětí se stávají tápající dospělí, z rodičů režimem i vlastními mnohdy zhoubnými myšlenkami ovlivnění zralí lidé, avšak se stále stejným jádrem.

Sparta i Československá televize

Dílo je tvořeno retrospektivně, podstatná část románu se odehrává za komunismu, potomci hlavních hrdinů jsou zatím dětmi. Honza s Martou se snaží zodpovídat zvídavé otázky svých dcer Adély a Petry, Táňa se Zbyňkem řeší kázeňské problémy svých dvojčat Cyrila a Tomáše. Honza jako úspěšný fotbalista Sparty končí svou aktivní sportovní kariéru v důsledku zranění, což nadlouho podlomí jeho psychiku. Táňa hoří utajovanou láskou, díky ní je pod dozorem a tlakem STB. Přichází kvůli režimu o milovanou práci hlasatelky v čtenářsky lákavém prostředí Československé televize a dostává se „za trest“ do kostymérny, kde si užívá alespoň pár povzbudivých slov od Saši Hemaly nebo Vladimíra Menšíka. Lékař Zbyněk Bohatý, podobný (ne náhodou) Mastroiannimu je posedlý ženami a díky jeho častým milostným avantýrám jsme svědky řady absurdních situací. Marta, účetní ve Spartě, pluje životem mučená obsesemi, které průběžně dosahují různé míry únosnosti. To vše s autorovým značným smyslem pro humor. Děti rostou, jsou posedlé láskou, sexem a honbou za štěstím. Čas plyne, mění se režim, protagonisté stárnou a nově nalezená svoboda přináší hrdinům další možnosti.
To vše jsou jen střípky ze životů jednotlivých protagonistů.

Malý pražský erotikon není dílem extrémně hloubavým, ale spíše odpočinkovou četbou. Autor „nejde“ pro sprosté slovo daleko, vulgarismy se dílo jen hemží a sexu je v knize opravdu mnoho, ale autorův cit pro komickou nadsázku a jeho detailní zachycení síly okamžiku, je opravdu nesporné. Čtenář se směje nahlas i pláče dojetím. Jen více takových čtivých knih.

EK

Komentáře (0)

Přidat komentář