"Houslista 007"

recenze

Hitlerův houslista (2009) 4 z 5 / JanaT.
Hitlerův houslista

Tato kniha mě zaujala svým názvem. Četla se dobře a ačkoliv jsem původně očekávala malinko jiné počteníčko, byla jsem s touto volbou nakonec spokojená. Počastovala jsem knihu hodnocením, vrátila do knihovny a mínila tímto „náš vztah“ uzavřít… S odstupem několika dní mám ale nutkavou potřebu o ní znovu promluvit, udělat jí službu malou reklamou a oplatit jí tak příjemné chvilky, kterými mě obdařila.
Mluvím zde celou dobu o knize jako předmětu, kdo mě ale zajímá a zve mě k návratům v úvahách o ní je samotný autor textu, Igal Shamir. Dnes již 77letý pán se zapsal jako spisovatel do povědomí českých čtenářů teprve v roce 2009, kdy jeho prvotinu Hitlerův houslista vydalo nakladatelství Domino. Knihu si již o rok dříve mohli přečíst francouzští čtenáři, kteří Shamira mohou znát spíše jako známého houslistu. Jméno ale nezní zrovna francouzsky, Shamir se totiž narodil v Tel-Avivu a do Francie se přestěhoval až v roce 1968. Do té doby stihl ještě na domácí půdě působit v letectvu izraelské armády. A všechny tyto životní zkušenosti, se jistým způsobem zúročily v textu, který publikoval Shamir již jako zralý muž s nadhledem a osobním zaujetím pro téma knihy. A právě to činí text zajímavým: jeho hlavní postavou je izraelský houslový virtuóz a agent tajné služby Mossad v jednom, "houslista 007", přesto toto zdánlivě nesourodé spojení nepůsobí nijak násilně a neuvěřitelně. Gal Knobel se vyznamenal coby tajný agent tím, že napomohl k dopadení některých válečných zločinců, kteří se po válce skrývali pod falešnou identitou. Rozhodl se ale tříbit své jedinečné hudební nadání a proslavil se na poli vážné hudby. Proč ne?
Gal jako hlavní postava ovšem není houslistou samotného Hitlera, jak by se mohlo zdát podle názvu. Anotace slibuje dvě dějové linie, příběh houslisty, popraveného z prapodivných důvodů na pokyn Hitlera, a příběh Gala Knobela, který skrze podobný hudební vkus na tuto událost narazí a pokouší se rozkrýt její okolnosti. Třetí dějovou odbočkou je záhada okolo hudebního skladatele židovského původu ze 17. století, Claudia Rossiho, výjimečného svým inovativním stylem a houslovým mistrovstvím. Rossi byl za svého života diskriminován, a přestože nad ním držel ochrannou ruku v té době významný italský skladatel Monteverdi, jednoho dne prostě beze stopy zmizel. Tato skutečnost zajímala houslistu Schulze, což jej stálo život. A Galovi Knobelovi také nedá spát. Tak se propojují tři příběhy tří houslistů, kterým šlo o uměleckou poctivost a pravdu v době, která jejich snaze nepřála. Gal Knobel se skutečně rovněž ocitá v životním ohrožení, když se rozhodne sledovat stopu Rossiho a Schulze: komu a čím mohl být Rossi nebezpečný, že byl odstraněn? Co popudila Hitlera k nepříčetnosti až do té míry, že nechal popravit houslistu, který se o Rossiho zajímal? Proč a kým je Gal zastrašován, když se vydá pátrat po dávno minulých událostech?
Odpovědi se nabízejí ve čtivém textu o 287 stranách, členěném do kratších kapitol. Nesledujeme pouze rychlý, ale srozumitelně podaný sled událostí, vedoucích k rozluštění několika tajemství, máme také možnost poznat a oblíbit si samotářského umělce, zpočátku malinko svérázného „samorosta“, který se pod vlivem událostí otevírá novým přátelům a světu jako takovému. Nalezl totiž přesně definovaný cíl svého snažení, který určil smysl jeho životu. Gal nám těžko připomene někoho, koho dobře známe, jeho odhodlání, vytrvalost a poctivost nám však musí být sympatická a v závěru knihy si tak můžeme živě představit člověka, kterého bychom byli měli rádi a mohli obdivovat…
A tímto oslím můstkem se vracím k autorovi samému: můj obdiv si Shamir totiž rozhodně získal - jako spisovatel, ale také jako houslista (během psaní této recenze totiž poslouchám ukázky jeho houslového přednesu na You Tube).

Komentáře (0)