Běh o život - uteč, nebo zemřeš!

recenze

Běh o život (2011) 4 z 5 / Vendiii1
Běh o život

Running man/ Běh o život je knihou, kterou napsal uznávaný spisovatel Stephen King již v roce 1982 pod pseudonymem Richard Bachman. Děj knihy se odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti v roce 2025 v Americe. V dnešním světe vládne nadnárodní společnost podobná totalitnímu režimu, v každém domě u bohatých i chudých je televize zvaná „VéVé“. V televizi v podstatě nonstop běží reality show, ve kterých lidé bojují o svůj život, vydělávají si soutěžemi peníze, pro své nemocné rodiny..

Benjamin Richards se musí přihlásit do výběr na reality show, protože už dlouho neměl stálou práci, má manželku, která musí na živobytí své rodiny vydělávat vlastním tělem. Ale celé tohle martýrium musí podstoupit kvůli své malé dcerce, která má chřipku a už neexistují řádní doktoři a léky jsou příliš drahé. Richards je po složitých a dlouhých testech vybrán pro nejnáročnější a snad nejsledovanější reality-show „Běžec“. Vybraný soutěžící se „vypuštěn“ s několika hodinovým náskokem a potom se z něj stává „lovná zvěř“ musí se skrývat a utíkat před bandou lovců. Ale odměna je lákavá. Za každou hodinu dostane jeho rodina 100 dolarů, pokud vydrží celých 30 dní, dostane odměnu 1 miliardu dolarů. 

Ještě než se dostaneme k samotné knize, je nutno podotknout, že v roce 1990 byl natočený film na motivy této Kingovy knihy se slavným Arniem Schwarzennegerem v hlavní roli. Jak se sám Stephen King nechal slyšet, filmu nikdy na chuť nepřišel. A není se čemu divit. Film se absolutně vymyká všemu o čem kniha Running man je. Film je možná vcelku průměrný a dá se na něj koukat, ale nemá nic společného s knihou. 
Idea s reality-show mohla být v době vydání knihy bombou a velmi zajímavým nápadem. V dnešní době a v minulých letech se knih tak i filmů s tématikou reality-show vyrojila velká spousta. Z knih například Battle Royale, Hunger Games. Z filmů například filmové zpracování Battle Royale i Hunger Games či film Aréna s Kellanem Lutzem v hlavní roli. Je možné, že by se BT a HG lehce inspirovali u Kinga?:) I kdyby, já s tím nemám žádný problém, v dnešní době je už těžké napsat něco originálního.

Jak je již  Kinga zvykem, osudy svých postav propracoval do nejmenšího detailu. Stejně tak charaktery svých postav. Často sledujeme myšlenkové pochody Richardse, když utíká před lovci ale stále nezapomíná na svou manželku a nemocnou dcerku. A sám Richards je velmi zvláštní postavou se zajímavým charakterem. 
Autor na nic příliš nečeká, nepřipravil si pro náš žádný dlouhý úvod ani zdlouhavé představování a se vším důležitý se seznamujeme v průběhu knihy.

Kdo již má nějakou zkušenost s mistrem hororu Kingem, je zvyklý na dlouhé, rozsáhlé knihy čítající až 1000 stran. Běh o život má však pouhých 200 stran a proto má vše opravdu rychlý spád a nejsme zatěžování zbytečnými popisy. Tentokrát ani nepůjde o žádná tajemná monstra, vraždící klauny ani mysteriozní, ne. Jde spíš o knihu dystopického/sci-fi žánru.

Idea smrti v přímém přenosu je lehce děsivá, ale v dnešním světě asi není nic takového nereálné. Tato představa mně nutí přemýšlet nad tím, kde my budeme za 13 let v roce 2025, v době, kdy se odehrává kniha Běh o život. 

Knížku určitě doporučuji všem fanouškům Stephena Kinga, ale i těm, kteří od mistra ještě neměli možnost nic přečíst. Kniha mně nadchla, a opět mně udivilo, s jakou troškou dokáže King naložit, z jaké jednoduché situace dokáže napsat bezvadnou a chytlavou knihu. Takže určitě - znovu - doporučuji! Vážení, když už nic jiného, ten konec opravdu stojí za to!

Komentáře (23)

Přidat komentář

malc8k
12.08.2012

ok,nebudu to už komentovat :)
chudáci ti,co to po nás musí číst :)))

Charmedka
12.08.2012

Srovnávám filmy s filmama,knihy s knihama a filmy s knižní předlohou. Pro mě to prostě spojitost má.


malc8k
12.08.2012

nechápu,jak chceš srovnat něco,co čteš třeba 2 týdny,s něčím co trvá hodinu a půl,to prostě nejde,film bude vždycky jiný než kniha.
kdybys nákou knihu srovnala s jinou knihou,tak to bych bral,ale kniha se s filmem srovnat prostě nedá.
kdybys třeba napsala,jo running man to je o chlup lepší než blade runner od dicka,tak si dokážu udělat představu,ale když napíšeš,že kniha running man je lepší než film running man,tak to mi nic nedá.

Charmedka
12.08.2012

Netoužim po tom,aby mal8k byl za pitomce :D
Dyt řikám,nesrovnávej,nikdo tě k tomu nenutí. Jen pro mě osobnš to spojitost a proto srovnávám a srovnávat budu.

malc8k
12.08.2012

Charmedka:
jů,pěkný komentář,ted´ budeš určitě za hvězdu a malc8k za pitomce.
osvícení,to je případ sám pro sebe,kdybych neviděl film,tak bych se pravděpodobně ke knize ani nedostal,podobně třeba kruh,klub rváčů,čelisti a podobně,všechny tyto filmy se mi líbily a právě PROTO jsem sáhl i po knize,které se mi taky líbily,ale přece kvůli tomu nebudu psát,že film je oproti knize sračka,když se mi film líbil,ne ? to přece nemá logiku. proto je podle mně kravina srovnávat knihu a film,protože filmy jsou jiné,mají své vlastní přednosti.

Charmedka
12.08.2012

Já neřikám,že bys to měl dělat,dělej si co chceš,jen řikám,že většina to tak dělá,nevýmaje mě,ale tobě to nikdo nevnucuje.
A ano,hodně lidí na csfd srovnává a třeba zrovna i u těch Kingovek,proto se o tom zminuju. A psala jsem až na vyjímky jsou knihy lepší. Neřikám,že nebavili,ale prostě kniha byla lepší a ve filmu mi třeba něco chybělo,nebo to bylo uděláno jinak.
Neřikám,že to jsou špatný filmy,třeba ani zrovna ten Running man,ale kniha může být o chlup lepší. A když už ses zminoval o Osvícení,film je určitě výbornej,ale jelikož jsem první četla knihu,tak z filmu jsem zklamaná,jelikož mi tam chyběli části,který mě v knize uchvátily. I sám King nebyl spokojen a proto si napsal scénář sám a vznikl další film. Nesrovnávej,nikdo tě do toho nenutí,ale i někteří uživatelé csfd srovnávají,pokud se zajímají o oboje. K hodně filmům se dostanu až díky knize,nebo naopak,takže pro mě to spojitost má a velkou.

malc8k
12.08.2012

Vendiii1:
tak to je konečně první rozumná věc,kterou tady někdo napsal !
respektuju to.

Vendiii1
12.08.2012

Já tvůj názor reskpektuji. Jestli podle malc8k píše o knihách nejlépe uživatelka Bolkonská, já to beru. Já o nich píšu proto, že mně to BAVÍ, zajímá a je to něco, co vyplňuje můj volný čas.

malc8k
12.08.2012

Charmedka:
asi nejsem převážná většina.
můžeš mi říct jeden jediný důvod,proč bych měl srovnávat knihu a film ? dělají to snad lidi na čsfd ? píšou uživatelé čsfd o knihách ? četlas třeba u komentářů na film čelisti něco o knize petera benchleyho ? nebo u temného rytíře,že by někdo psal o komiksech ? tak nechápu,proč to děláte tady,když tato databáze slouží jako info o knihách,ne o filmech.
a co to je za kravinu,že filmy na knihy nemají ? to chceš říct,že tě filmy nebaví a knihy jo ? určitě najdeš knihu,která tě nebavila a naopak film,který tě bavil.
co třeba exorcista,čelisti,mlčení jehnátek,vetřelec,to chceš říct,že třeba tyto filmy tě nebavili a knihy jo ???
nevěřím ti.

malc8k
12.08.2012

a co se týče recenze samotné,nechci tě Vendiii1 nějak urazit,ale MŮJ názor je takový,že jediný člověk,který tady skutečně umí o knihách dobře psát je uživatelka Bolkonská.
ale vidíš,že tady máš dost slušnou podporu,tak si doufám z MÉHO subjektivního názoru nic brát nebudeš.
a omlouvám se všem,kdo se mnou nesouhlasí.

Charmedka
12.08.2012

Už mi to nedá. Miluju knihy,i filmy. A když má film knižní předlohu,tak podle mě s knihou má hodně společnýho. Já si ráda přečtu knihu a poté zhlédnu film,abych mohla porovnat. Jestliže se film vymyká,je to většinou chyba. Až na vyjímky jsou pro mě knihy lepší.
Na csfd mi přijde,že lidi co i čtou,dávají rovněž přednost knize,které to nebaví,tak je jasný,že raději mrknou jen na film.
Nikdo nikomu nic nebere,když se film líbí,tak ok. Filmy můžou být dobrý,ale na knihu prostě nemají,jak psala Vendiii1,je to její osobní názor. A myslim,že převážná většina prostě srovnává.

malc8k
12.08.2012

já se nechci o filmech bavit vůbec,od toho tu je čsfd.
jenom jsem napsal,že mám rád film s arnoldem,tím jsem reagoval na příspěvek Vendiii1 kde píše : "Jak se sám Stephen King nechal slyšet, filmu nikdy na chuť nepřišel. A není se čemu divit. Film se absolutně vymyká všemu o čem kniha Running man je. Film je možná vcelku průměrný a dá se na něj koukat, ale nemá nic společného s knihou. "
já nesouhlasím s kingem a nesouhlasím s autorem článku,film se mi líbil,a tím to hasne.
to je zase můj názor,vůbec jsem nemyslel,že tato má nevinná poznámka vyvolá tolik reakcí,takže se omlouvám všem kingovým fanouškům,že jsem arnoldův fanoušek :))

paulhunter
12.08.2012

Nejde tu vůbec o nic.
Můžeš to říct. Kde jsem řekl, že ne?
Ale tys to nepochopil - bavili jsme se přece o konkrétním případu zfilmované knihy, tak proč to teď zobecňuješ? Já jen reaguju na konkrétní případy. Bavili jsme se o knize a filmu Running Man.
A abych ti odpověděl - ano, myslím, si, že někdo z nich slyšel něco o ňákém palahniukovi. A kolik lidí by dalo nebo nedalo přednost je přece úplně jedno. Ale pokud se o chceš bavit o Klubu rváčů, tak se můžeme přesunout do diskuze o knize.

malc8k
12.08.2012

já nevím,o co tu jde ?
to nemůžu říct,že mám rád film s arnoldem ?
a na čsfd znám plno lidí,kteří dávají přednost filmům před knihama,byl jsem tam zaregistrovaný opravdu hodně dlouhou dobu,takže vím,že někteří lidi knihy moc v lásce nemají.nebaví je.
mrkni,kolik hodnocení má třeba klub rváčů,myslíš,že někdo z nich slyšel něco o nákém palahniukovi ??? schválně by mně zajímalo,kolik z nich by dalo přednost knize před filmem !

paulhunter
12.08.2012

Už jsem sice nechtěl reagovat, ale když si vytáhl čsfd, tak mi to nedalo - "na čsfd by uživatelé řekli,že film je 100x lepší jak kniha.." - schválně se podívej třeba na několik stran komentářů a zaměř se na pasáže, kdy se obě média srovnávají. Já tedy nenašel ani jeden komentář, který by vyzdvihoval film nad knihou, spíš spousty opačných. A jelikož tato dvě média (kniha, film) spolu úzce souvisí, proč by se zde nemohly zmiňovat?
Navíc výraz "král braku" jsi u Kinga použil ty, já bych ho tak nenazval.

malc8k
12.08.2012

aha,to je velice zajímavé,že knižního "krále braku" seriózně berete,ale arnolda,jakožto krále braku filmového už ne.
to je právě důvod,proč nerad srovnávám knihu a film.na čsfd by uživatelé řekli,že film je 100x lepší jak kniha,tady zase všichni budou prohlašovat,jaká sračka arnoldův film je.
já miluju horory a akční filmy a jenom kvůli tomu,že kniha je lepší,nebudu říkat že film je sračka,když se mi ten film líbil.jsou to 2 naprosto rozdílné věcy.

Vendiii1
11.08.2012

To neni pomlouvani, to je pouze muj nazor, na ktery mam narok. A v podstate jsem o filmu nerekla nic spatneho. Ano, pro mne to neni genialni film, ale da se na nej koukat, ale s touto knihou ma pramalo spolecneho..

paulhunter
11.08.2012

Tak u Osvícení od Kubricka bych teda neřekl, že to je tak strašně rozdílné oproti předloze. Konec možná jo, ale jinak se to celkem drží - a hlavně: v Osvícení není tolik děje, tam jde spíš o přeměnu charakteru.

Na druhou stranu, osobně nemám rád ani knihu a ani film. Film kvůli té uřvané a protivné ženské a knihu kvůli celkovému příběhu a přitaženému závěru (tím pádem ani film ne).
Running man - film - je ale vážně srajda a ano, v tomto případě má pramálo společného s předlohou. Filmů s Arnoldem jsem viděl plno, ale spíš se u jeho hereckých výkonů bavím, než abych je bral vážně. Seriózně ho beru akorát tak v Terminátorovi, případně Predátorovi. Ale to je na jinou diskuzi, nebudu tu psát OT u dobré recenze.

malc8k
11.08.2012

paulhunter:
nevím,nerad srovnávám filmy s knihou,jsou to 2 rozdílné věci.
když už jsme u kinga,tak třeba mám hodně rád film osvícení,a ten s knihou měl taky společný jen název,takže opravdu jen velmi nerad srovnávám filmy a knihy.obojí má něco do sebe.

paulhunter
11.08.2012

malc8k: tak to ti doporučuju si knihu přečíst. Pak, bych řekl, změníš názor.
Navíc, kolik znáš filmů, které překonaly knižní předlohu?

malc8k
11.08.2012

náhodou,mně se film se švajcikem líbil,tak nepomlouvej,jo :))
a nevěřím,že ta kniha film překoná,švajcik je taky jenom jeden :)

Vendiii1
11.08.2012

Děkuji za krásný komentář!:)

zahadum
11.08.2012

Naprosto dokonalá recenzia pre naprosto dokonalú knižku....informačná hodnota 100 bodov !!!
dobrá práca